Jump to content

Skade på "roret" på påhengsmotor - verd å reparere?

skorpo

Recommended Posts

Vi lånte bort båten - og han som brukte båten var uheldig og køyrde på stein. Slik at propellen vart skadd og "rorbladet" (eg veit ikkje kva det heiter) knakk. Propellen har vi skifta, men er det verd å reparere skaden på roret? Eller er båten i praksis  like stabil og grei utan fullt blad? Eg veit ikkje kor mykje som er knekt av. Det er ein 20 hk Suzuki 4taktar vi har. 

20190410_124858_resized.jpg

Redigert av skorpo (see edit history)

Hadde jeg gjort dette på en lånt bår, ville jeg ha reparert det og betalt for skaden..  Når det er sagt liker jeg hverken å låne eller låne bort båter biler eller MC! Vet det er dumt å si,men det er personlige ting for meg.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Prøv båten.

Du som har brukt denne båten mye før, vil fort merke om noe har endret seg, eller om den oppfører seg slik som tidligere.

Særlig i et tilfelle som dette, hvor endringen ikke har kommet snikende over lang tid, gradvis og "umerkelig".

Graden av forandring, om det i det hele tatt er noen forandring, avgjør hva du må foreta deg vedr. bytte/reparasjon av undervannshus.

Kanskje blir resultatet som med Mons Olavs 15HK at du merker ingenting?

Flott om du kunne legge ut resultatet av prøveturen her på Båtplassen.  ?

Redigert av Jannmar (see edit history)

Takk for gode svar! Kast i akslinger er det ikkje, og på flatt hav er det ingen skilnad. Men i vind er to turer aldri like, så det er vanskeleg å seie om båten oppfører seg presis som før eller ikkje. 
Det kan hende vi tar kontakt med ein aluminiumssveisar. Bladet har jo også ein funksjon som beskyttelse for propellen.

Skjedde med en 50hk jeg hadde, kunne ikke merke noen forskjell.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...