Jump to content

Kjennskap eller erfaringer til Detroit dieselmotor?


TrikkerN Lønning

Recommended Posts

God kveld, 

 

Er det noen som har kjennskap og erfaringer å dele om Detroit motorer til båt? 

 

Skal se på en til helgen, så hadde vært greit å få noen innspill. 

 

Selgeren er ikke helt sikker på hvilken motor det er, men opplyser om at det er Detroit med 216hk diesel. Vedkommende trodde kanskje det var en Detroit V71? 

 

Legger ved et bilde ?

Screenshot_20190410-230425.jpg

Redigert av TrikkerN Lønning
Fiks (see edit history)
Link to post

Har en 8V71 motor i skøyta, den har gått over 9000 timer og går som en klokke. Ingen røyk, med mindre det er beinklaldt ved oppstart.

Ut fra bildet ser den fin ut den.

Men arrangementet som står på kompressoren (den blanke i midten) ser litt hjemmelaget ut, forsåvidt ikke nødvendigvis noe galt med det, men sjekk om det er installert stengespjeld mellom den blanke og kompressoren. Det er viktig å ha en måten å kunne stenge lufttilførselen til en dieselmotor, hvis den skulle begynnne å gå på motoroljen og forsøke på en utrusning.

Jeg ville også sjekket dreneringene fra spyleluften, det er vel 4 slike rør, to i forkant og i akterkant av motor, på langsidene. Det kan være en nyerer utgave hvor disse går inn igjen i bunnpanna. Hvis dreneringen er åpen ,så er det greit å sjekke at luften for har kommet ut av drenene har vært noenlunde reint, her kan man få ett inntrykk om det er noen interne lekkasjer i spylebelte.

 

Men dette er gode motorer, går og går, nare husk at den skal ha en spesiell motorolje som er tilpasset detroit totaktere.

Deletingang er det i massevis.

Link to post

Joda, jeg skjønner den. Men det blir litt feil å kalle det for en spesialolje, for denne oljen er den mest vanlige oljen og blir anbefalt til veldig mange marinemotorer. Tilsvarende fra Castrol heter Tection Global og tilsvarende fra Biltema heter Turbodiesel 15w-40. Men nå skal jeg slutte å kverulere mer om det. :wflag:

Link to post

Detroit Diesel 2 taktere skal ha single-grade 30 eller 40 olje.

 

Vil tro det der er en 6v71, 6 sylindre i V form og 71 kubikktommer pr sylinder.

 

Knallflotte motorer, tunge, solide, vibrerer lite men bråker som fy...

 

Kaldstart forteller mye. Skal starte som et skudd og med lite eller ingen røyk.

 

Er flere tråder her om Detroit Diesel, ta gjerne et søk.

 

Edit:

Og det er en 2-takter, kjapp liten video her:

 

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Som alle disse steinknuserene, de går ikke på sparebluss.

Skulle låne en Terex hjullaster med en slik V8^er på 70-tallet. Trodde motoren skulle komme tvers gjennom hytteveggen og dunke meg i ryggen, før maskinen i det hele tatt flyttet på seg. Virket som Detroit^en var oppe i 10 000 rpm. Jeg var vant til CAT, som heller ikke er spesielt stille. Disse motorene er uslitelig grovsmedkunst :-)

Link to post
Sjøholken skrev 9 minutter siden:

8v71 har ett forbruk på mellom 15 og 25 liter/timen.... kommer selvfølgelig an på turtallet. Jeg pleier å ligge på ca 1500 rpm, og da er jeg på rundt 15 liter/timen.

 

Forbruket kommer helt ann på hvor mye pådrag du gir. Ved et forbruk på rundt 15 liter i timen betyr at du tar ut ca 75 hestekrefter av motoren.

Om han belaster motoren 100% hvis motoren er på 216hk, så har han et forbruk på rund 50 liter i timen.

Link to post

Det er nok en 6v53 med ettermonterte turboer. 6v53 er i utgangspunktet 216 hk uten turbo men leveres i alle fall originalt opp til 320 hk med turbo/intercooler. Skal en ha nytte av turboene må injektorene skiftes, det er ikke slik som på "vanlige" motorer at det bare er å skru opp dieselmengden for å utnytte den ekstra luften som turboen gir, injektorene produseres for en bestemt effekt.

 

Som @Hulda skriver så høres det ut som om de går på et enormt turtall men siden det er 2-takter så vil en 6-sylindret motor ha like mange tenninger på samme turtall som en 12-sylindret...

 

 

2092600701_DD6V-53n-Brochure1.jpg.97d90db4be006240bf1df649c8cc3305.jpg

 

1166328648_DD6V-53NBrochure2.jpg.82053b29bd1fd878ed92e4c830f5e1d4.jpg

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...