Lanber Startet 10.April.2019 Link til dette innlegget Startet 10.April.2019 Ja da åpner jeg kontoen for hentetur jeg også! Avreise til Hamburg i morgen tidlig. Båten, Vaiana, er sjøsatt og rigget idag i Neustadt. Så 1,5 dag overlevering før kurs settes nordover med 2 dårlige kompiser. Windy lover plenty vind og alt mer eller mindre østfra, så det skal jaggu seiles! Avreise Neustadt tidlig lørdag 13.04. Om vær og mot holder går vi direkte til Hirtshals for utsignering fra EU, men har backupplan på Grenå midt opp langs Danmark om vi får lyst på landjord etter 1 døgn i båt, gode 150nm dit og 110nm videre til Hirtshals. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 Gratulerer med drømmebåt, og god tur hjemover, håper på mye bilder! :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Grattis med ny båt Ais er vel en selfølge her så vi kan følge med ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Ask Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Hei Fin båt, men vil du verkeleg starta jomfruturen den 13.???? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 God tur med drømmebåt! Hvilken seilgarderobe har du for turen? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Grattis med flott båt. Vil følge tråden med stor interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Seilgarderobe er standard storseil med tilhørende selvslående fokk. Har også en 55m2 code zero på lur. Men med vinden som er meldt vil nok den forbli i sekken. Ingen genoa Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Bringer gode minner, er fire år siden jeg hentet egen skute på verftet i Danmark. Det er ganske overveldende å ha en slik overlevering, ikke bare skal en sjekke ut ting og lære seg hvordan alt virker, man skal også flytte ombord alt man her med seg, proviantere, planlegge ruter med mer. Jeg hadde laget gode sjekklister, men ser i ettertid at vi ikke helt hadde full kontroll mens alt dette pågikk. Så mitt tips er å legge inn litt mer tid enn det man strengt tatt trenger, og prøve finne roen i en mildt sagt hektisk prosess. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lanber Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Travel in style Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Gratulerer med nydelig båt. Denne skal bli kjekk å følge. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Har kun et spørsmål. Hva skal du innom Hirtshals for? Det er jo en omvei hvis du skal til Kristiansand. Skagen pleier jo være siste pitstop på sånne turer. (Og så kan jeg ta tampen for deg). Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Han skal seile vestkysten av Danmark etter hva jeg forstår. Så vurdering må heller være om man skal gå direkte fra Thyborøen eller Hanstholm, men kanskje er planen å dele hjemreisen, og da er jo Hirtshals et naturlig sted å legge igjen båten/bytte mannskap når man holder til på Sørlandet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 OK. Neustadt ligger jo ved Østersjøen, så da blir det Nordostseekanal i tillegg. Det var også snakk om Grenaa. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) innbiller meg at han skal hit: https://en.wikipedia.org/wiki/Neustadt,_Hamburg dvs at Grenaa er alternativ om været tvinger dem på østsiden... Redigert 11.April.2019 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Neppe. Båten er bygget i Plön, som er 32 km fra Neustadt in Holstein. Tajm vil sjåv. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) 37 minutes ago, Mulligan said: Har kun et spørsmål. Hva skal du innom Hirtshals for? Lurte på det samme. Antagelig for å stemple utførselsdokumentene pga EU momsen på siste tollstasjon ut av EU da dette er ny båt. Men, erfaringsmessig gjøres dette med cargo og f.eks biler som blir privatimportert. På båter er erfaringen min at det gjøres ved avreise fra der handelen er gjort da man i teorien kan gå direkte til Norge. I mitt tilfelle var dette i nederland hvor utførselsdokumentene ble stemplet. Men viktig å melde fra til Norsk toll på tlf før kryssing av grense. Papirene blir så stemplet ved fortolling, og de relevante eksportpapirene blir sendt tilbake til det utenlandske selskapet så de kan få EU momsen ut av regnskapet sitt. Gratulerer med ny, flott seilbåt til TS Redigert 11.April.2019 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
alidal Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Ser ut som verftet ligger her...https://www.google.no/maps/place/Sirius+Werft+GmbH/@54.223758,9.8826091,9.59z/data=!4m5!3m4!1s0x47b242a52fe0e0bd:0xb88a70d55966a4cf!8m2!3d54.14759!4d10.39413 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 ok, da er det nok østsiden som gjelder Mulligan :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
alidal Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 sap_2000 skrev 4 minutter siden: På båter er erfaringen min at det gjøres ved avreise fra der handelen er gjort da man i teorien kan gå direkte til Norge. Det ble gjort med min båt også... Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Det er momsen som tvinger oss via Hirtshals og utstempling av Atlas systemet, skal ikke betale EU moms. Det holder plenty med Norsk moms. Alternativet var at båten ble stemplet ut av EU i Neustadt som ganske riktig ligger øst for Kiel. Da kunne vi ikke lagt til noen plass før Norge og den ble for tøff. Sirius er verft har ikke forhandlere så det er ingen til å garantere moms. Totalt har vi foran oss 320nm Redigert 11.April.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
MajorAndy Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Kunne dette ikke være ordnet i Skagen i stedet? Hvorfor behøver det være Hirtshals? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Toll i Skagen er nedlagt. Det samme gjelder Politi, sykehus og ambulanse. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Grattis med ny båt Ais er vel en selfølge her så vi kan følge med ? Er vel toll i Fredrikshavn ? https://www.innovasjonnorge.no/no/verktoy/eksport-og-internasjonal-satsing/regionkart/kartpunkter/europa/danmark/eksporthandboken-danmark/tollforhold/ Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Mulligan Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Jepp. Det er tollsted i Frederikshavn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.