Jump to content

Hentetur Sirius 310DS Neustadt - Kristiansand påsken 2019

Lanber

Recommended Posts

Ja da åpner jeg kontoen for hentetur jeg også!  Avreise til Hamburg i morgen tidlig. Båten, Vaiana, er sjøsatt og rigget idag i Neustadt. Så 1,5 dag overlevering før kurs settes nordover med 2 dårlige kompiser.  

Windy lover plenty vind og alt mer eller mindre østfra, så det skal jaggu seiles!   Avreise Neustadt tidlig lørdag 13.04.  Om vær og mot holder går vi direkte til Hirtshals for utsignering fra EU, men har backupplan på Grenå midt opp langs Danmark om vi får lyst på landjord etter 1 døgn i båt, gode 150nm dit og 110nm videre til Hirtshals. 

Bringer gode minner, er fire år siden jeg hentet egen skute på verftet i Danmark. Det er ganske overveldende å ha en slik overlevering, ikke bare skal en sjekke ut ting og lære seg hvordan alt virker, man skal også flytte ombord alt man her med seg, proviantere, planlegge ruter med mer. Jeg hadde laget gode sjekklister, men ser i ettertid at vi ikke helt hadde full kontroll mens alt dette pågikk. Så mitt tips er å legge inn litt mer tid enn det man strengt tatt trenger, og prøve finne roen i en mildt sagt hektisk prosess.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

37 minutes ago, Mulligan said:

Har kun et spørsmål.

Hva skal du innom Hirtshals for?

Lurte på det samme.

Antagelig for å stemple utførselsdokumentene pga EU momsen på siste tollstasjon ut av EU da dette er ny båt.

Men, erfaringsmessig gjøres dette med cargo og f.eks biler som blir privatimportert. På båter er erfaringen min at det gjøres ved avreise fra der handelen er gjort da man i teorien kan gå direkte til Norge. I mitt tilfelle var dette i nederland hvor utførselsdokumentene ble stemplet. 

Men viktig å melde fra til Norsk toll på tlf før kryssing av grense.

Papirene blir så stemplet ved fortolling, og de relevante eksportpapirene blir sendt tilbake til det utenlandske selskapet så de kan få EU  momsen ut av regnskapet sitt.

Gratulerer med ny, flott seilbåt til TS :flag_bp:

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Det er momsen som tvinger oss via Hirtshals og utstempling av Atlas systemet, skal ikke betale EU moms. Det holder plenty med Norsk moms. Alternativet var at båten ble stemplet ut av EU i Neustadt som ganske riktig ligger øst for Kiel. Da kunne vi ikke lagt til noen plass før Norge og den ble for tøff. 

Sirius er verft har ikke forhandlere så det er ingen til å garantere moms. 

Totalt har vi foran oss 320nm

Redigert av Lanber (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...