Bergen dørk Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Har matrosen fått seg en smell? Kraftig plaster i ansiktet... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lanber Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Matrosen skulle på do alene! Status kl 1450 er vi skal til å krysse over Femern Belt. Det blåser 11 m/s med sann vinkel 85-90. Vi går rett nordover med 6.litt knop for 2 rev i storseil og full selvslåer. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 3 hours ago, Lanber said: Matrosen skulle på do alene! Toalettbesøk kan være hasardiøse greier i båt når været røyner på. Men det hjelper gjerne å ha smelt hodet i diverse kanter noen ganger, så en får jobbet inn i underbevisstheten hvor det er trygt å bevege seg. Gratulerer med en herlig båt! Størrelsen tatt i betraktning synes det er imponerende hvor stor cockpiten er på denne, samtidig som salongen er romslig – langt større Nauticater har en cockpit som ikke akkurat føles fullverdig. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Lanber skrev for 3 timer siden: Matrosen skulle på do alene! Du har rett å bli sint.....men du får ikke slå......... matroser har rett å gå på do alene......iflg arb.miljøloven .... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lanber Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Da har vi hatt skipsråd kl 1900. Vinden har dratt på til 15+ m/s og det var ikke forsvarlig å ha både selvslåer og revet storseil. Noen jævlige bølger her i Store Bælt. Krappe som fy. Selvslåer rullet inn og jerngenoa startet for å holde farta oppe. Med vinden og bølgene tar vi ikke nattseilas men legger til i Lohals ca kl 2100 ikveld. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Fornuftigt at tænke sikkerhed først. Tænker, at det er godt at slappe lidt af, også? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) Ser ut som et fornuftig valg da det ikke ser roligere ut i natt nei https://www.windy.com/?2019-04-14-15,54.727,10.668,9,m:fcMagtn Redigert 13.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
MajorAndy Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Masser af sandbanker, der flytter sig der nord og vest for Langeland, så vær opmærksomme! Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Nå har jeg ingen plan å gå på grunn enda. Men han fortalte meg på verftet de hadde en 35 som gikk på stein med 6.5 knop. Slo av halve blykjølen men innfestingen var like god. De måtte jo selvsagt sjekke. Takk for råd, la om kursen litt lengre nord nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Du nærmer deg Nyborg. Det er et koselig sted med god havn. Var der i fjor. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Dere erfarer gleden med dekkshus nå. Det er bare så uvurderlig deilig ?. Tenkdere åmåtte sitte ute i cockpit på denne turen... god tur videre Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Hvordan er temperaturen ombord da, kjører dere dieselvarmer underveis for litt lunk? Eller er det bekledning som gjelder, selv om dere sitter inne? Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Heller problematisk at webastoen ikke klarer levere lite nok varme. Har på klær, må jo ut iblant. Ble kjefta opp på VHF av en lastebåt. What are your intentions? I will stay my course svarte jeg, krysset så høgt jeg kunne med steike god fart. You are in a trafficline, move away sa han. Svarte ikke, så vi hadde 250m som nærmeste på AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Josefine 340 Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 For en flott båt du har fått deg. Jeg tror skipsrådet har tatt en fornuftig beslutning, så får kanskje mannskapet tømt den flaska som lå og dunka i kjøleskapet også :-) Artig med video fra henteturen! Jeg vil tro du er ganske så fornøyd med skuta så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 (redigert) Da testet vi forbruksbank i går. Kjørte på kun 100ah AGM reservebank. Litt urettferdig for begge kjøleskapene sto på maks, frozen beer anyone? Dro ut 56ah på 15t. 100% igben etter 8t på landstrøm. Avreise 0700, idag på 300ah Li batterier. Vi har vind fra 60 grader. Da går vi motor mot vinden opp til Halsskov der brua kommer iland og heiser klutene der ca kl 0930. Livets skole. I går inn mot Fehmarn brua er det en kanal, der dro det på så vi hadde 12-13 m/s på 150 grader. Måtte håndstyre for at vi ikke skulle broache på bølgene. Så skulle jeg få matrosen med øyet til å reve forseilet. Som matroser flest var det tommeltotter og "ka e skjøte for noka?" Tau for helvete! Det gule til venstre... Så jeg miste litt konsentrasjon og vi broacha fra 8.6 knop, bomme på ei 2m høg kanalbøye i stål med ca 30cm. Han andre matrosen trodde det var med intensjon og iskald beregning! Redigert 14.April.2019 av Lanber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Du lot han ikke leve sterk i troen? Skjønte ikke helt hva du mente med batterier men høres bra ut med 300Ah Lithium. Vi har 500 men 3 unger med all slags ting de lader og ser på TV samt to kjøleskap osv... Men de leverer nesten uendelig mye strøm. God tur videre! Kjempegøy med videoene! Setter ny standard på hentetur nå! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Lanber Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 For ei skute. Helt klart min drømmebåt. Vakkert og praktisk i kombinasjon. Ikke alltid like lett å få til, men denne har det. God seilas videre. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 En heilt anna forskjell idag! Full seilføring. 7 m/s på 60 grader, 6 knop og nesten flatt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Så deilig! God reise videre! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Barbaria Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Ser ute som det blir fint seilvær frem til ca kl. 17.00 da vinder dreier noe mer mot nord øst ifølge routingen vi bruker. Kjører du motor 2-3 timer til litt forbi Grenå så blir vind vinkelen bedre sånn i 21 tiden og dere kan kjøre gennaker hele natta til Frederikshavn. Hvis ikke så er Ballen en sjarmerende havn. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Lanber Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Vi kom i le av noen sandbanker. Godt med vind og god fart. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 14.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 @Barbaria Code Zero ligger i rull, klar til action. Men jeg har ikke seilt med den før og mannskapet mitt har ikke seilt med noe før. Tenker det er noe vi ikke skal prøve på i nattseilas. Fikk meg en smell i ryggen på dekkshuskarmen, ville opp å sitte på rekka og idet jeg forflyttet meg gjorde båten det også men i motsatt retning. Bare morro, tar meg en øl mens det verste går over Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 (redigert) AIS ikke opdateret i tre timer. Hvor sidder AIS-antennen? Det virker som om den måske ikke sidder i masten? Eller har I den på splitter med VhF ? Eller også er der bare svag dækning på MT i det område. Jeg tipper at I nærmer jer den sydlige del af Djursland så småt? Redigert 14.April.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 14.April.2019 Link til dette innlegget Svart 14.April.2019 Ser det samme her Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.