Jump to content

Hentetur Sirius 310DS Neustadt - Kristiansand påsken 2019

Lanber

Recommended Posts

3 hours ago, Lanber said:

Matrosen skulle på do alene! 

Toalettbesøk kan være hasardiøse greier i båt når været røyner på. Men det hjelper gjerne å ha smelt hodet i diverse kanter noen ganger, så en får jobbet inn i underbevisstheten hvor det er trygt å bevege seg.

Gratulerer med en herlig båt! Størrelsen tatt i betraktning synes det er imponerende hvor stor cockpiten er på denne, samtidig som salongen er romslig – langt større Nauticater har en cockpit som ikke akkurat føles fullverdig.

Da har vi hatt skipsråd kl 1900. Vinden har dratt på til 15+ m/s og det var ikke forsvarlig å ha både selvslåer og revet storseil. Noen jævlige bølger her i Store Bælt. Krappe som fy. 

Selvslåer rullet inn og jerngenoa startet for å holde farta oppe. 

Med vinden og bølgene tar vi ikke nattseilas men legger til i Lohals ca kl 2100 ikveld. 

Heller problematisk at webastoen ikke klarer levere lite nok varme. Har på klær, må jo ut iblant. 

Ble kjefta opp på VHF av en lastebåt.

What are your intentions?  I will stay my course svarte jeg, krysset så høgt jeg kunne med steike god fart. You are in a trafficline, move away sa han. Svarte ikke, så vi hadde 250m som nærmeste på AIS. 

Da testet vi forbruksbank i går. Kjørte på kun 100ah AGM reservebank. Litt urettferdig for begge kjøleskapene sto på maks, frozen beer anyone?  Dro ut 56ah på 15t.  100% igben etter 8t på landstrøm. Avreise 0700, idag på 300ah Li batterier. 

Vi har vind fra 60 grader. Da går vi motor mot vinden opp til Halsskov der brua kommer iland og heiser klutene der ca kl 0930.

Livets skole. I går inn mot Fehmarn brua er det en kanal, der dro det på så vi hadde 12-13 m/s på 150 grader. Måtte håndstyre for at vi ikke skulle broache på bølgene. Så skulle jeg få matrosen med øyet til å reve forseilet. Som matroser flest var det tommeltotter og  "ka e skjøte for noka?" Tau for helvete! Det gule til venstre... Så jeg miste litt konsentrasjon og vi broacha fra 8.6 knop, bomme på ei 2m høg kanalbøye i stål med ca 30cm.  Han andre matrosen trodde det var med intensjon og iskald beregning!

Redigert av Lanber (see edit history)

:giggle::clap::thumbsup::cool:

Du lot han ikke leve sterk i troen? Skjønte ikke helt hva du mente med batterier men høres bra ut med 300Ah Lithium. Vi har 500 men 3 unger med all slags ting de lader og ser på TV samt to kjøleskap osv... Men de leverer nesten uendelig mye strøm. 

God tur videre! Kjempegøy med videoene! Setter ny standard på hentetur nå! 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

@Barbaria Code Zero ligger i rull, klar til action. Men jeg har ikke seilt med den før og mannskapet mitt har ikke seilt med noe før. Tenker det er noe vi ikke skal prøve på i nattseilas. 

Fikk meg en smell i ryggen på dekkshuskarmen, ville opp å sitte på rekka og idet jeg forflyttet meg gjorde båten det også men i motsatt retning. 

Bare morro, tar meg en øl mens det verste går over

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...