Jump to content

Lenseutstyr ombord i fritidsbåter

Martine29

Recommended Posts

Den store skrekken er jo at båten fylles med vann, og rundt om er det sikkert forskjellige meninger om hva som er tryggest. Noen har manuell lensepumpe, noen har manuell elektrisk pumpe, noen har elektrisk pumpe med flottør. Disse pumpene med flottør klikker vel noen ganger, alt etter hvilken kvalitet på flottør. Selv har jeg manuell elektrisk pumpe og i tillegg vannalarm. Slikt utstyr lever jo sitt eget liv nede i kjelleren på båter og blir jo sjelden aktivisert. Men hva som da er det mest pålitelige lenseutstyret når uhellet først er ute, ja det er det sikkert mange som er usikker på? Allikevel er det vel obligatorisk å løfte opp dekksluka både før, under og etter kort eller lengre båtturer. Uff dette ble kinkig, men ikke f... om jeg skal gå over til bobil. Ha en riktig fin båtmorgen godtfolk med kaffekoppen, BP, isfrie havner og trekkfugler som kvittrer.

Martine29 skrev 1 minutt siden:

Allikevel er det vel obligatorisk å løfte opp dekksluka både før, under og etter kort eller lengre båtturer.

Det var da voldsomt til løfting. Jeg bruker båten daglig, og letter på luka kanskje en gang I måneden eller så. Du sjekker vel ikke under panseret på bilen for hver tur du kjører? Og gjerne underveis?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Martine29 skrev 12 minutter siden:

Heisan. En bil kan man jo bare gå ut av og haike videre. Ikke så lettvint kanskje å gå ut av en båt fylt med vann...kjenner til en som kunne det og snart påske....

Påsken er en fin tid for å gå på vannet ja!:giggle:

Poenget er at man ikke bør være redd for å være på sjøen. Er ting godt vedlikeholdt er de som oftest til å stole på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
13 hours ago, index said:

Poenget er at man ikke bør være redd for å være på sjøen. Er ting godt vedlikeholdt er de som oftest til å stole på.

Mista propellaksel en gang, fant fort ut at det var bedre å bruke tid på å lokalisere lekkasjen og tette den enn å bruke tid på å lense. Men; som regel er man vel flere ombord og kan gjøre begge deler hvis utstyret er i orden...

Hadde en ubehagelig opplevelse i vinter. Bunnventiler og slanger er av nyere dato og lensepumper med automatikk.

Men en ting hadde jeg ikke tenkt på; septik pumpen ! Den ligger under vannlinjen. Der hadde tilbakeslagsventilen streiket slik at vann rant tilbake i septikktanken som og ligger under vannlinjen og toppen på uflaks var at luftingen på toppen av tanken ikke var helt tett og så var det igang, ca 1000 liter på et par uker. Og lensepumpen hadde tatt helg......

Beste sikkerheten er å ikke ha flere gjennomføringer i skroget under vannlinjen enn absolutt nødvendig. Min erfaring med båtliv siden 1975 er at det må være en manuell lensepumpe som er veldig enkel å bruke. Den beste lensepumpen er en livredd mann med en bøtte. Jeg sjekket alltid under dørken ut fra teorien om at det er bedre å forebygge enn å behandle katastrofer.

Det sies at den beste lensepumpe er en redd mann med bøtte?

I båten vår er det  (i tillegg til nevnte bøtte) en elektrisk lensepumpe uten automatik og en gammeldags messing håndpumpe i kjølen i motorrommet. I tillegg er det en manuell belgpumpe i kjølen foran motorrommet.

Tett skott mellom motorrom og cabin og selvlensende dekk bak.

Jeg har lensepumpe med innebygd flotør og manuel bryter i tilegg til tvangskjøring.
Ja, jeg var så gærn at jeg hoppet på det største koblingskjemat som fulgte med lensepumpen isteden for den lettvindte løsningen med å koble til pluss og minus=ferdig.
En vakker dag kan det hendte det betaler seg men hittil har den ekstra tidsbruken ikke gjort det

Holder nok med en elektrisk med nivåbryter samt direktekoblet bryter. Og en manuell pumpe i tillegg. 

Jeg er så heldig å ha spylepumpe om bord. 1" jabsco pumpe. Her har jeg nødlensing. T stykke på inntaket med egen ventil og slange ned i kjøl. Så hvis uhellet er ute kan jeg koble inn den og åpne så pumper den ca 80L i min. Sammen med de andre skulle man tro man rakk å kjøre seg opp i fjæra et eller annet sted for å berge folk å båt best mulig. 

En ofte glemt lensemulighet, er impellerpumpa på motor. Har akkurat montert nytt vanninntak og sjøvannsfilter til motor, og satte i den forbindelse inn T-stykke med kuleventil og slange, før filter. Ved lekkasje, stenges sjøvannsinntak, og slange puttes i kjølen. I tillegg har man løsning for enkel konservering.

Har i tillegg manuell pumpe, membranpumpe med automatikk, og en løs elektrisk pumpe 12500 l/t med slange, og batteriklemmer, som rekker det meste av båten.

Ja Her var det mange gode tips å ta med seg. Særlig at det går an å bruke spylepumpa til lensing. Tror det er mange som putrer rundt på sjøen uten å ofre slike ting en tanke. Og jo eldre man blir så blir man mer og mer forsiktig, merker det ihvertfall på meg selv....

15550554772051637436655.jpg

Gullfisk skrev for 1 time siden:

En ofte glemt lensemulighet, er impellerpumpa på motor. Har akkurat montert nytt vanninntak og sjøvannsfilter til motor, og satte i den forbindelse inn T-stykke med kuleventil og slange, før filter. Ved lekkasje, stenges sjøvannsinntak, og slange puttes i kjølen. I tillegg har man løsning for enkel konservering.

Den er god ?

Har det samme selv. Har aldri hatt bruk for det til lensing, men slangen ligger klar. Bare å stenge for sjøvannsinntaket og åpne for slangen. Det er gjort på sekunder, og den suger virkelig godt unna, langt bedre enn ei spylepumpe.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har 2 pumper. Den ene er utstyrt med flottør. Det jeg gjorde for et par år siden var å koble på en sirene på ledningen til flottøren/pumpa. Da får jeg varsel på om pumpa starter. Den lyden håper jeg aldri at jeg får høre underveis. Veldig enkelt å teste at den virker, ved å vippe opp flottøren.

109,- på Biltema. Rimelig for en trygghetsdetalj i båten ! 

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/signalhorn/sirene-12-v-2000020560

Martine29 skrev On 11.4.2019 at 7.44:

En bil kan man jo bare gå ut av og haike videre. Ikke så lettvint kanskje å gå ut av en båt fylt med vann...kjenner til en som kunne det og snart påske....

Det var ikke tilfeldigvis denne karen:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144705942 

Hadde jeg bare hatt en plass å stå skulle jeg lagt inn et bud :pray:

index skrev On 11.4.2019 at 8.00:

:lol:

Komodo skrev 12 minutter siden:

Det var ikke tilfeldigvis denne karen:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=144705942 

Hadde jeg bare hatt en plass å stå skulle jeg lagt inn et bud :pray:

Ser ut som et glimrende prosjekt for deg når når jolla er ferdig! Bare å slå til, plass finner du alltids:wink:.

19 hours ago, Bestefar said:

Beste sikkerheten er å ikke ha flere gjennomføringer i skroget under vannlinjen enn absolutt nødvendig. 

Det er også min leveregel.  Har nå kun 1 hull i bunnen (avløp toalett) og inntak kjøling til motoren som går gjennom seildrevet.
Da er det kjapt gjort å lukke gjennomføringene når man forlater båten.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg har originalt monterte lensepumper med alarm i maskinrommene. En liten advarsel. Nivåbryterne var trykkbrytere, Rule?, uten mulighet til å sjekke om de virket. Det var lekkasje på koblingen av slangen på den ene så det ble ikke noe trykk. Oppdaget det når jeg skiftet kjøleveske. De ble skiftet med flottør-type fra Biltema. De kan man jo bare løfte opp for å sjekke. I midtseksjonen er det manuelt betjente el-pumper. Dessuten er det en fastmontert manuell pumpe med slange som skal rekke over alt. Som en ekstra sikring en 230 Volt 250 Watt senkbar pumpe med 1¼" slange, så jeg føler meg godt sikret. Dessuten er skuta synkefri.

Maika skrev for 10 timer siden:

Kjøp deg seil-katamaran med sandwich-skrog, så slipper du å bekymre deg for å synke:)

Dobbelt sett med lensepumper, bøtter etc!!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...