Jump to content

Kreves det fritidsskipper sertifikat for å føre Princess 480 ?


Fusebox

Recommended Posts

Ja, det er riktig, men så er det målebrevet da.. Eier av båten sier at det kreves sertifikat, men nevnte samtidig at det finnes "flere" mål på båten.

Hans "brev" sier 15,20 meter, mens det i de fleste annonser står ca. 14,77 meter (som nevnt over). Noen annonser sier også at det er i området 15,2 meter...

 

Har sett på Princess Heritage siden, men der står ikke P480 nevnt, nærmeste er 470.

 

Jeg tror nok også at 14,77m er det meste riktige, eller i alle fall at den er <15m.

 

Veldig fint om noen har en brosjyre eller annen offisiell informasjon.

 

 

 

Link to post

Laluna; Har sett den første du linker til, og hauger av andre annonser. Problemet er at det oppgis en mengde forskjellige dimensjoner på båten.

Fristende å legge alle sammen, dele på antall, og bruke snittet :-)

 

Tror nok at 15,22m er LOA, all inclusive, og hvis rekka stikker +22cm foran baugen, så er båten under 15m. Jeg tror nok at riktig måling er nokså nøyaktig rundt 14,77m., men ville satt stor pris på om noen visste med sikkerhet.

 

Princess Heritage lister opp 470 som nærmeste båt og den er litt "stutt" da den har den tidens (korte) badeplattform som er felles for mange av modellene av omtrentlig samme årgang. Felles for de fleste er jo også at de har fått en ny modellbetegnelse etter at badeplattform ble forlenget, f.eks. Princess 420 som ble til 430 med litt lengre plattform.

 

Tipper det samme gjelder for P470+plattform = P480. Merkelig at den ikke er på listen, siden flere andre tilsynelatende er med.

 

Link to post

Om målebrevet sier 15,20m, så er det denne lengden du må gå ut ifra, og det gjør at denne båten er sertifikatpliktig. Er du uenig i dette, så kan du jo få målt den om igjen og betale dei utgiftene det måtte tilføre. Jeg tror nok det er billigere å ta d5l-sertifikatet. Om du blir stoppet og du prøver å argumentere med at båten er 14,77m, så kommer du ikke langt siden målebrevet sier noe annet.

Link to post
bellen skrev for 4 timer siden:

Om du blir stoppet og du prøver å argumentere med at båten er 14,77m, så kommer du ikke langt siden målebrevet sier noe annet.

Man trenger vel ikke å gi målebrevet til politiet?
P480 høres ut for alle som en 48 fot båt også for politiet og "alle" vet at 50 fot og oppover så man mann ha fritidskipper papirene.
Hva står det i Båtkortet på lengde?

Link to post

Båtkort, hvilket båtkort refererer du til? Hulda har ikke noe båtkort. Og jeg tror ikke det er noen i Norge som kommer til å sjekke noe som helst. Er båten registrert, eks. NOR, så er det kopi av registreringen. Kommer båten ut for en ulykke som involverer myndigheter eller forsikring, så er det målebrevet som gjelder. Og da er det ansvarlig eier/fører sin kompetanse som blir vurdert mot blant annet målebrevet. Dette kan da umulig være så komplisert.

Link to post
55 minutes ago, Hulda said:

Båtkort, hvilket båtkort refererer du til? Hulda har ikke noe båtkort. Og jeg tror ikke det er noen i Norge som kommer til å sjekke noe som helst. Er båten registrert, eks. NOR, så er det kopi av registreringen. Kommer båten ut for en ulykke som involverer myndigheter eller forsikring, så er det målebrevet som gjelder. Og da er det ansvarlig eier/fører sin kompetanse som blir vurdert mot blant annet målebrevet. Dette kan da umulig være så komplisert.

 

Vet ikke om det er sånn med alle forsikringer, men når det gjelder kjøretøy, f.eks. MC med mere effekt enn det står i vognkortet, så så tror jeg det må påvises en sammenheng mellom for høy effekt og skaden som oppstår for at det skal kunne bli avkortning i forsikringsutbetalingen. Min sykkel kan f.eks. fås med omtrent halv effekt, drar du da på bakhjulet rett inn i en fotgjenger i påsyn av en politipatrulje med 105HK i vognkortet og 197 i virkeligheten så vil jeg tro det kan bli veldig dyrt, mens hvis jeg kjører innenfor fartsgrensen og skader noen pga. at det var oljesøl i veien så blir det vanskeligere å påvise noen sammenheng, og misforholdet mellom effekt på papiret og i virkeligheten blir ikke relevant i forsikringssammenheng. Hvaslags rolle det vil spille for eventuell straffeutmåling skal jeg ikke ha sagt noe om. 

 

Når det gjelder dette tilfellet så må man vel, hvis man kan overføre prinsippet fra landjorda, først vite om det er differansen i centimeter eller kompetanse som eventuelt blir lagt til grunn, og så må man se hvordan det spiller inn i den aktuelle situasjonen. Forvolder man skade under nattseilas som følge av navigasjonsfeil så vil det kanskje stille seg annerledes enn om man forvolder akkurat samme skade pga. produksjonsfeil på feks. ror/styring. 

 

Det eneste jeg vet helt sikkert er at myndigheter, forsikring og enkelt sjelden er ord man hører i samme sammenheng :0)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post

Jeg tror egentlig Hanto har løsningen 

hanto1 skrev for 5 timer siden:

En løsning på problemet er å brenne målebrevet?

 

Det er vel ikke noe krav til å ha målebrev, så det kan man vel bare putte langt ned i en skuff. Sier det ikke seg selv at skroglengden på en P480 er 48 fot, eller i alle fall under 50? Det er vel en grunn til at den fikk 480 i navnet.

Link to post
Komodo skrev 21 minutter siden:

Jeg tror egentlig Hanto har løsningen 

Tull og tøys, båten er registrert i Skipsregisteret. Du kan brenne målebrevet så mye du vil.

Eneste løsning er i tilfelle å avregistrere den.

Problemet er hvis en skal belåne/ha pant i båten, da har en ett problem.

Selger har ikke fulgt med i timen da båten ble målt.

Her er båten, med målebrev.

 

 

Link to post

Hvis båten benyttes i næring og har en største lengde over 15 m kan verkstedene fakturere reparasjons- og velikeholdsarbeider på båten uten mva.  Dette kan være en grunn til at en eier bevisst har modifisert skroget slik at lengden blir over 15 m.

 

For å slette båten i registeret må dokumentasjon legges frem som viser at båten er under 15 m og derfor ikke lenger er registreringspliktig.

Alternativt kan lengden i registeret endres med denne dokumentasjonen og fordelen  mht. belåning mv. for registrert båt beholdes samtidig som båten er sertifikatfri som fritidsbåt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...