Fusebox Startet 11.April.2019 Link til dette innlegget Startet 11.April.2019 Hei. Er det noen som vet om fører av Princess 480 (48 fot++) må ha fritidsskipper / kystskipper sertifikat ? Har vel så smått tenkt at det kan være greit å ha sertifikatet, men enklere om det er frivillig enn at jeg MÅ ha det. Greit å vite før vi eventuelt kjøper en slik størrelse båt. Noen som vet ? Sitér dette innlegget Link to post
Jommit Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Etter hva jeg kan finne ut er den båten 14.77 meter. Da trenger du ikke kystskipper. Grensen går vel på maks 14.99meter, er den 15.00 må du ha. Rett meg gjerne om jeg har forstått reglene feil?? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 er vel skroglengde på 15m som er grensa Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fusebox Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Ja, det er riktig, men så er det målebrevet da.. Eier av båten sier at det kreves sertifikat, men nevnte samtidig at det finnes "flere" mål på båten. Hans "brev" sier 15,20 meter, mens det i de fleste annonser står ca. 14,77 meter (som nevnt over). Noen annonser sier også at det er i området 15,2 meter... Har sett på Princess Heritage siden, men der står ikke P480 nevnt, nærmeste er 470. Jeg tror nok også at 14,77m er det meste riktige, eller i alle fall at den er <15m. Veldig fint om noen har en brosjyre eller annen offisiell informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Når man tenker lengde på sertifikatplikt så gjelder LOA men unntatt deler som kan skrues av.. Anker, baugspyd, badeplattform som ikke er en del av det støpte skroget skal ikke regnes med. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Hulda Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Målebrevet gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Målebrev? Er ikke det for seilbåt? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Har du modell (år) så må det jo være mulig å finne det ut https://www.theglobesailor.com/princess-480-specifications-sm3160.html https://www.princess.co.uk/used-yachts/used-princess-480-6971440/ Redigert 11.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Fusebox Svart 11.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Laluna; Har sett den første du linker til, og hauger av andre annonser. Problemet er at det oppgis en mengde forskjellige dimensjoner på båten. Fristende å legge alle sammen, dele på antall, og bruke snittet :-) Tror nok at 15,22m er LOA, all inclusive, og hvis rekka stikker +22cm foran baugen, så er båten under 15m. Jeg tror nok at riktig måling er nokså nøyaktig rundt 14,77m., men ville satt stor pris på om noen visste med sikkerhet. Princess Heritage lister opp 470 som nærmeste båt og den er litt "stutt" da den har den tidens (korte) badeplattform som er felles for mange av modellene av omtrentlig samme årgang. Felles for de fleste er jo også at de har fått en ny modellbetegnelse etter at badeplattform ble forlenget, f.eks. Princess 420 som ble til 430 med litt lengre plattform. Tipper det samme gjelder for P470+plattform = P480. Merkelig at den ikke er på listen, siden flere andre tilsynelatende er med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) Den med mest på den fronten her vil jeg tro er @sap_2000/ kan jo våre han dukker opp med litt mere info om de forskjellige Redigert 11.April.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bellen Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Om målebrevet sier 15,20m, så er det denne lengden du må gå ut ifra, og det gjør at denne båten er sertifikatpliktig. Er du uenig i dette, så kan du jo få målt den om igjen og betale dei utgiftene det måtte tilføre. Jeg tror nok det er billigere å ta d5l-sertifikatet. Om du blir stoppet og du prøver å argumentere med at båten er 14,77m, så kommer du ikke langt siden målebrevet sier noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Huff her har selger gjort det vanskelig for seg selv da måling ble utført. Jeg har aldri hørt om en P480 med LOA over 15m før. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 En løsning på problemet er å brenne målebrevet? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 bellen skrev for 4 timer siden: Om du blir stoppet og du prøver å argumentere med at båten er 14,77m, så kommer du ikke langt siden målebrevet sier noe annet. Man trenger vel ikke å gi målebrevet til politiet? P480 høres ut for alle som en 48 fot båt også for politiet og "alle" vet at 50 fot og oppover så man mann ha fritidskipper papirene. Hva står det i Båtkortet på lengde? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Båtkort, hvilket båtkort refererer du til? Hulda har ikke noe båtkort. Og jeg tror ikke det er noen i Norge som kommer til å sjekke noe som helst. Er båten registrert, eks. NOR, så er det kopi av registreringen. Kommer båten ut for en ulykke som involverer myndigheter eller forsikring, så er det målebrevet som gjelder. Og da er det ansvarlig eier/fører sin kompetanse som blir vurdert mot blant annet målebrevet. Dette kan da umulig være så komplisert. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 52 kan også være sertifikatfri. Det hele dreier seg om f eks baugspryd er støpt eller skrudd. Samme med badeplattform. De fleste er skrudd, og da skal ikke den måles. Derfor forskjell på målebrev og loa. Samme båttype kan være i begge sjangre, avhengig av badeplattform Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 5 hours ago, Faxen said: Målebrev? Er ikke det for seilbåt? For seilbåter kreves målebrev for å få tildelt rating, det er ikke det samme som målebrevet Sjøfartsdirektoratet utsteder for blant annet beregning av skatter og avgifter. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 (redigert) 55 minutes ago, Hulda said: Båtkort, hvilket båtkort refererer du til? Hulda har ikke noe båtkort. Og jeg tror ikke det er noen i Norge som kommer til å sjekke noe som helst. Er båten registrert, eks. NOR, så er det kopi av registreringen. Kommer båten ut for en ulykke som involverer myndigheter eller forsikring, så er det målebrevet som gjelder. Og da er det ansvarlig eier/fører sin kompetanse som blir vurdert mot blant annet målebrevet. Dette kan da umulig være så komplisert. Vet ikke om det er sånn med alle forsikringer, men når det gjelder kjøretøy, f.eks. MC med mere effekt enn det står i vognkortet, så så tror jeg det må påvises en sammenheng mellom for høy effekt og skaden som oppstår for at det skal kunne bli avkortning i forsikringsutbetalingen. Min sykkel kan f.eks. fås med omtrent halv effekt, drar du da på bakhjulet rett inn i en fotgjenger i påsyn av en politipatrulje med 105HK i vognkortet og 197 i virkeligheten så vil jeg tro det kan bli veldig dyrt, mens hvis jeg kjører innenfor fartsgrensen og skader noen pga. at det var oljesøl i veien så blir det vanskeligere å påvise noen sammenheng, og misforholdet mellom effekt på papiret og i virkeligheten blir ikke relevant i forsikringssammenheng. Hvaslags rolle det vil spille for eventuell straffeutmåling skal jeg ikke ha sagt noe om. Når det gjelder dette tilfellet så må man vel, hvis man kan overføre prinsippet fra landjorda, først vite om det er differansen i centimeter eller kompetanse som eventuelt blir lagt til grunn, og så må man se hvordan det spiller inn i den aktuelle situasjonen. Forvolder man skade under nattseilas som følge av navigasjonsfeil så vil det kanskje stille seg annerledes enn om man forvolder akkurat samme skade pga. produksjonsfeil på feks. ror/styring. Det eneste jeg vet helt sikkert er at myndigheter, forsikring og enkelt sjelden er ord man hører i samme sammenheng :0) Redigert 11.April.2019 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Jeg ser ikke poenget med å sammenligne veitrafikklovens objrktive ansvar med noe annet. Gidder ikke mer av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Jeg tror egentlig Hanto har løsningen hanto1 skrev for 5 timer siden: En løsning på problemet er å brenne målebrevet? Det er vel ikke noe krav til å ha målebrev, så det kan man vel bare putte langt ned i en skuff. Sier det ikke seg selv at skroglengden på en P480 er 48 fot, eller i alle fall under 50? Det er vel en grunn til at den fikk 480 i navnet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Komodo skrev 21 minutter siden: Jeg tror egentlig Hanto har løsningen Tull og tøys, båten er registrert i Skipsregisteret. Du kan brenne målebrevet så mye du vil. Eneste løsning er i tilfelle å avregistrere den. Problemet er hvis en skal belåne/ha pant i båten, da har en ett problem. Selger har ikke fulgt med i timen da båten ble målt. Her er båten, med målebrev. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Joda, opplysningene er jo registrert, ser poenget ditt Men hvis en P480 er 48 fot i skroget, betyr det da at opplysningene i målebrevet kan avvike på en og samme båttype, avhengig av hvor senil kontrolløren som måler er? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Ikke vet jeg hva som er skjedd, men en må jo følge med under måling, ha produsentens papirer tilgjengelig etc. Måles båten fysisk av kontrollør sørg for å ikke få med utstikkende pulpit etc. Muligens har ikke eier selv vært tilstede og/eller en kontrollør full av f. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Det finnes vel mange båter med en betegnelse i navnet som skulle tilsi hvor mange fot båten er, men i realiteten stemmer ikke det. Mulig at selve skroglengden er 48 fot, men det kan hende den har påstøpt lenger badeplattform og baugspryd. Da teller dette inn i målebrevet og gjør det dermed slik at båten blir sertifikatpliktig. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 11.April.2019 Link til dette innlegget Svart 11.April.2019 Hvis båten benyttes i næring og har en største lengde over 15 m kan verkstedene fakturere reparasjons- og velikeholdsarbeider på båten uten mva. Dette kan være en grunn til at en eier bevisst har modifisert skroget slik at lengden blir over 15 m. For å slette båten i registeret må dokumentasjon legges frem som viser at båten er under 15 m og derfor ikke lenger er registreringspliktig. Alternativt kan lengden i registeret endres med denne dokumentasjonen og fordelen mht. belåning mv. for registrert båt beholdes samtidig som båten er sertifikatfri som fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.