Jump to content

Kutte hull i dekk og reparere rustfri bensintank.

2.Sytmann

Recommended Posts

Oppdaget at det lak i den fastmonterte bensintanken i min Yamarin 5200. Tanken meiner eg er ca. 80l og det er ikkje meininga å kunne løfte den ut.

Det viker ut som at besinen "svettes" ut i bakkant nederst i sveisen, kjente eg blei fuktig på fingrane da eg strauk over der. Det eg lurer på er om eg må bare bite i det sure eple og sage ut ein stor nok del av dørken slik at eg får tanken ut eller finnes det en måte å fikse det på? Skal eg pusse ned og få den gamle tanken sveisa på nytt eller bør eg kjøpe en ny i plast? 

Nokon som ser ein anna framgangsmåte eller veit om eit superstoff som tetter tanken? Er jo vanskelig å lokalisere lekkasjen når tanken ligger nedi der. 

Tanken rekker nesten heilt fram til fundamenta til stolane.

20190410_122348[1].jpg

20190410_122304[1].jpg

Jeg vil tro det er meningen at den skal kunne tas ut. Skjær ut skummet og prøv å dra den helt bak, så tipper jeg det burde være mulig. Å skjære ut dørken for å få den ut ville jeg prøvd å unngå, det blir litt av en jobb å lappe dette sammen igjen. Og neppe like pent som før.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 minutt siden:

Jeg vil tro det er meningen at den skal kunne tas ut. Skjær ut skummet og prøv å dra den helt bak, så tipper jeg det burde være mulig. Å skjære ut dørken for å få den ut ville jeg prøvd å unngå, det blir litt av en jobb å lappe dette sammen igjen. Og neppe like pent som før.

Tanken er for lang så det går dessverre ikkje. Har vert inne på tanken å kutte den opp i biter og ta nedi ein ny. Blir ikkje rare greiene då sia hullet i benken er såpass lite. Litt kjedelig å gå fra 80l til typ 20l

20190410_122352[1].jpg

Sørlandet2 skrev 5 minutter siden:

Høres ut som en drit-jobb du har foran deg....

Bare en tanke før du finner frem den store saga.. 

Er det mulig å smøre noe spesial tetningsmasse fra innsiden? 

Tenker da gjennom åpningen til tankmåler?

Jeg har ikke erfaring med tetting av tank. Kanskje Wurth har noe egnet masse?

Ja eg skulle helst vert foruten dinna operasjonen, nydelig båtveir på vestlandet for tida då er det litt ekstra surt at skuta står på land.

Spørte det lokaleverkstedet om dei hadde noe stoff eller middel som kunne brukast men det hadde dei ikkje.

Det kommer ei fra båtverkstedet i mårra og skal se på, om det såg bra ut så kunne ho ha ute tanken i løpet av mandagen. 

Kanskje best å la profesjonelle ta seg av lappinga igjen så det ser nokolunde ut.

Fekk Seljestokken Båtversted til å sage opp dørken, bytte ut gammal tank og sette nedi en ny, og så lappe det sammen. Dei hadde ute den gamle tanken på mandags morgen. Vi kom fram til at det kanskje var best å bytte til ein ny tank. Nytanken kom iløpet av tirsdagen og båten var klar til henting i dag (fredag).

Må si meg virkelig fornøyd med resultatet og servicen. Eg sa at finishen ikkje var det viktigste da eg ikkje vil bruke så alt for masse peng på ein bruksbåt, og at eg har lyst å male dørken i ein litt mørkere grå etterkvart. 20190419_142923.jpg.6c2f3f795ff7ff697f10ab5cc935bdf4.jpg20190419_142622.jpg.b21b5cd42d18938d2a3cf32435550b68.jpg20190419_142629.jpg.2f6e30609c31accf8253c2cde08c9501.jpg20190419_142638.jpg.9703f1779060dabaece1ddf8e7181e0c.jpgDen nye tanken er på 67l. 7l mindre enn orginalen. Det var den einaste eg fant som var lav nok til å gå under med ca. 20cm i høyda.

No trur eg at eg har båt i lang tid framover.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...