Jump to content

Italiensk, fransk eller engelsk?


Puffen

Recommended Posts

Har en fransk Wauquiez Gladiator seilbåt fra 1979, virker som det er av god kvalitet. Ingen lettvinte løsninger. Møbelstoffet er fint ennå. Dønn solid. Fikk en seilbåt på mer enn 5 tonn på skrå inn i siden og det ble kun kosmetiske skader. Står ikke tilbake for andre fra den samme tidsperioden. Alt orginal innstalert utstyr virker som bare det.

Link to post
Share on other sites

Nyere båte skal oppfylle kravene i det nye EU direktivet for CE-merking. Det vil si at de skal beregnes og bygges etter en anerkjent standard mhp. laminat og forsterkninger (ikke nødvendigvis ISO standarder).

 

"Declaration of Conformity" skal følge med båten sammen med brukerhåndboken. Her skal det stå hvilke standarder som er lagt til grunn for byggingen og hvordan produsenten har oppfylt disse.

 

Dette betyr blant annet at kjøper (også av brukbåt) har et visst innsyn og garanti mhp. det som gjelder sikkerhet og miljø. Selger pådrar seg dessuten et stort ansvar for ettertiden dersom det er fusket med design og fabrikasjon.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nyere båte skal oppfylle kravene i det nye EU direktivet for CE-merking. Det vil si at de skal beregnes og bygges etter en anerkjent standard mhp. laminat og forsterkninger (ikke nødvendigvis ISO standarder).

 

"Declaration of Conformity" skal følge med båten sammen med brukerhåndboken. Her skal det stå hvilke standarder som er lagt til grunn for byggingen og hvordan produsenten har oppfylt disse.

 

Dette betyr blant annet at kjøper (også av brukbåt) har et visst innsyn og garanti mhp. det som gjelder sikkerhet og miljø. Selger pådrar seg dessuten et stort ansvar for ettertiden dersom det er fusket med design og fabrikasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette her vet jeg egentlig velig lite om. Men kjøler ramler av enkelte nye båter, de båtene er vel også CE-merket. Der er det vel også en eller annen ingeniør som har levert inn en eller annen beregning og fått den godkjent av en eller annen som er like kompetent som utstederen.

 

Declaration of Conformity følger vel i samme sporet "ja, vi har laget produktet slik som vi sier at vi har laget det".

 

Fremtiden er vel kun den eneste dommeren over hvorvidt fremskrittet i dag holder mål. Sertifikater som sådann har aldri imponert meg. De er bare en garanti for at garantien på to- til fem år skal begrunnes. Hulda er allerede eldre enn fem år. Fem år er ingenting for en båt. Den bør holde mellom 50- og 100 år. Min første seiler var en 25 kvadratmeter spissgatter bygget ca. 1900. Den ga opp ånden ca. 1960. Den var bygget i gran, rett og slett et simpelt byggverk. Men allikevel 60 år.

Link to post
Share on other sites

Dette her vet jeg egentlig velig lite om. Men kjøler ramler av enkelte nye båter, de båtene er vel også CE-merket. Der er det vel også en eller annen ingeniør som har levert inn en eller annen beregning og fått den godkjent av en eller annen som er like kompetent som utstederen.

 

Declaration of Conformity følger vel i samme sporet "ja, vi har laget produktet slik som vi sier at vi har laget det".

Jeg er til dels enig med Hulda. Men når "kjølen faller av", snakker vi vel som regel om regattabåter, hvor ofte sikkerheten kommer i annen rekke.

 

Det er ellers også mange tegn på at det fuskes en del i faget ved produksjon av nyere båter. Derfor bør vi hilse det nye EU-dirktivet velkommen. Det er tross alt det beste vi kjøpere har i dag, og det gir som sagt kunden rett til innsyn og det innebærer stort ansvar for selgeren, også utover 5 år, dersom fusk og avvik skulle forårsake ulykker.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det spørs vel hvilke årganger du har i tankene.  Nyere båter fra alle tre land er vel top class.  Blant eldre båter er det kanskje bare engelske som er det.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol:

Vi kan vel ha to forskjellige formeninger om dette ..... kanskje en diskusjon over en :drink:

 

Nok om det....

 

La oss nå fastslå at alle båter som er produsert i EU, har det nødvendige CE sertifikatet.. ikke hva det betyr - bør stå for...

 

Britiske båter - Moderne, god kvalitet, og ofte produsert i større kvantum. Sealine produserer to båter under 30 fot i dag, Princess, Sunseeker, Fairline, Broom, Nelson, Halmatic etc., har ingen så langt "nede" som 33. Tremlett, og en del av de mindre produsentene har derimot det, til en billigere penge enn de masseproduserte... Tidligere båter fra Fairline, princess etc., tallet kan representere gode kjøp, men kommer en ned til 80 tallet, og gjerne ned på 70 tallet, så var jo produksjonen av glassfiber mer eksperimentell her borte på de den gang større båtene, og av blandet kvalitet .... Sterke ja, men hele landet var jo preget av tilsvarende ting som skjedde med Leyland og Kulldriften....

 

Fransk ... ikke så mange produsenter her, men Benetau har jo en god linje ... ikke så mange i nord Europa, og gjerne preget av masseproduksjon. Ofte kritisert for lav laminat tykkelse, men har ikke hørt om noen som har hatt struktur problemer. Guy Couach unik kvalitet og bygger båter for den Franske kystvakt mm, og lager lystbåter på samme kraftige skrog. Fantastisk kvalitet ... og en må lete lenge etter skrog som tåler mer juling enn hva disse gjør. Tunge båter, så ikke de raskeste ... men de vil få deg hjem nesten uansett...

 

Italiensk .... 100-vis av valg her ... er et land som har hatt stor tradisjon, og stolthet av båtproduskjonen sin. Mye håndarbeid, og har altid lagt fremforbi de andre europeiske land i design og løsninger. noen ligg for spesielle, men har siden sent på 60 - tallet blitt sett som banebrytende osv. Alt fra Riva, Cantieri Di Pisa, Ferretti, Versilcraft, Raffaelli, Fiart, Baglietto, Rizzo, Mocchi osv., har produsert båter stort sett i mindre kvantum enn hva britene har, men det betyr jo ikke dårligere kvalitet.

 

Spansk - Gallart, Rodman osv ... Sterke båter, velrennoment og god tradisjon i landet vedr båtproduksjon. men ikke best i markedsføring.

 

Ta kontakt hvis du er interessert... Jeg kjøpte båt fra Italia, laget i et lite verft, basert på et Versilcraft design... og er godt fornøyd... Kjenner også til anskaffelses prosessen osv.

 

Lykke til ....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

 

Ser de fremdeles ikke har solgt prosjektet...... Ingen som tør.....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser de fremdeles ikke har solgt prosjektet...... Ingen som tør.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ble nesten solgt for €35,000, til en Brite ....men eieren bakket ut da ... han syntes at han fikk for lite igjen .... og gav motbud på €38,000, noe som kjøper ikke var villig til å gi .... Reparasjoner estimert til €7,000 så vidt jeg husker ....., men kan ikke finne mailen fra ham som var nede å prøvekjørte osv.... Rundt Mai i år.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det selges noen Italienske båter i norge som fikk problemer i vinter, de tålte ikke kuldegradene.

begynnte og sprekke opp i plasten.

Dette er store båter. 40+ (motorbåter, ikke seilbåter)

Forstår det slik at det hele ble dysset godt ned, så nå rører jeg muligens i et lukket spann.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Det selges noen Italienske båter i norge  som fikk problemer i vinter,  de tålte ikke kuldegradene.

begynnte og sprekke opp i plasten.

Dette er store båter.  40+ (motorbåter,  ikke seilbåter)

Forstår det slik at det hele ble dysset godt ned,  så nå rører jeg muligens i et lukket spann.

<{POST_SNAPBACK}>

hmm. Interessant.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...