Morten_L Startet 12.April.2019 Link til dette innlegget Startet 12.April.2019 Jeg holder på å renovere motorrommet og motoren i seilbåten. Har skurt motorrommet først med diesel, så avfetting og til slutt salmiakvann. Samt slipt lett over det jeg kommer til med pussemaskin. Elnan jeg nå bare vaske med aceton og måle over med gelcoat (tilsatt voks og herder) eller må jeg slipe mer først? Om jeg må slipe mer har folket noen tips til verktøy, overflaten er ganske ujevn støyp fra fabrikken så å stipendet helt slett er uaktuelt. Har noen bilder for å vise Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Jeg vil si at du bør ha det vesentlig renere. Et miljøvennlig forslag er å gå til med ei kanne rødsprit og oppvaskbørste, da vil du løse opp mye av de olje og fettrestene som er der nå. Deretter må du gå hardere til verks med sliping. Ikke vær redd for å slipe gjennom på toppene. Du kan bruke vinkelsliper med gummiflaps og 24 papir der du kommer til, og hjørner kan du ta med nesesliper. Da får du fine radier på kjøpet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Svart 12.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 @Komodo jeg har vasket med diesel og oppvasskost et par ganger deretter avfetting og høytrykkspyler og får egentlig ikke av stort mer jeg går på med fille med aceton nå. Men jeg bør likevel slipe til all misfarget gelcoat et borte før jeg begynner på nytt? Når jeg først gjør så mye jobb der med ny lydisolasjon, motor blir totaloverhalt og alt malt på nytt må jeg jo neste gjøre det ordentlig selv en del timer med vinkelsliper inne i trangt motorrom absolutt ikke frister Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 12.April.2019 Link til dette innlegget Svart 12.April.2019 Hei @Morten_L, og takk for sist:) Jeg hadde en liten men nesten tilsvarende jobb på baderommet. Jeg forsøkte å vaske med rødsprit, aceton, pusset med smergelpapir, og så vasket vekk støv med rødsprit. Deretter brukte jeg 2-komp grunning, og så 2-komp maling. Det var kanskje bare 1-2m2, men du verden jeg følte meg rimelig rusa på løsemidler! Ikke bra greier å puste inn, men jeg skulle jo bare... Jeg vil sterkt anbefale deg åndedrettsværn når du holder på med denne store jobben inne i båten; helst luftmaske med overtrykk. Dette er hjerneskademat... Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 bruk noe tilsvarende dette https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/sirkularborste-2000016892 Og 3-4 bokser bremserens https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/vedlikeholdsprodukter/bremserengjoring-2000035883 Avslutt med rødsprit. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Og litt HMS https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/beskyttelsesmaske-7551-2000040037 Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Bare husk å sjekke i sikkerhetsdatabladet for stoffet du bruker hvilket filter som skal brukes. Gassmaske med feil filter kan være like dårlig som ingen maske. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Morten_L skrev for 17 timer siden: @Komodo jeg har vasket med diesel og oppvasskost et par ganger deretter avfetting og høytrykkspyler og får egentlig ikke av stort mer jeg går på med fille med aceton nå. Hvis du ikke får det renere med aceton, så er det på tide å slipe. Poenget mitt med å vaske vekk fett og oljerester før du sliper er at du ikke skal dra fettrester utover der du sliper. Etter sliping støvsuger du vekk alt, deretter vasker du med aceton på nytt. Morten_L skrev for 17 timer siden: Men jeg bør likevel slipe til all misfarget gelcoat et borte før jeg begynner på nytt? Ja, jeg synes det. Gelcoat lar seg ikke gjennomfarge uten at den blir blandet før påføring. Dvs. at all misfarging du ser er er på overflaten. Når du sliper på gammel møkkete gelcoat kommer den opprinnelige friske fargen fram, da er den ren. Litt av utfordringen kan være at slike steder på båten som dette har vært støpt og klattet og malt med topcoat for hånd, da kan overflaten være ganske ruglete. Men når du først legger så mye jobb i å gjøre motorrommet pent er det jo litt surt hvis den nye gelcoaten begynner å flass av. 100% rent underlag er en forutsetning for et godt resultat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Komodo skrev On 13.4.2019 at 12.31: Hvis du ikke får det renere med aceton, så er det på tide å slipe. Poenget mitt med å vaske vekk fett og oljerester før du sliper er at du ikke skal dra fettrester utover der du sliper. Etter sliping støvsuger du vekk alt, deretter vasker du med aceton på nytt. Ja, jeg synes det. Gelcoat lar seg ikke gjennomfarge uten at den blir blandet før påføring. Dvs. at all misfarging du ser er er på overflaten. Når du sliper på gammel møkkete gelcoat kommer den opprinnelige friske fargen fram, da er den ren. Litt av utfordringen kan være at slike steder på båten som dette har vært støpt og klattet og malt med topcoat for hånd, da kan overflaten være ganske ruglete. Men når du først legger så mye jobb i å gjøre motorrommet pent er det jo litt surt hvis den nye gelcoaten begynner å flass av. 100% rent underlag er en forutsetning for et godt resultat. Etter gode råd har jeg nå tatt fatt på møkkajobben med å slipe i et trangt motorrom uten å støve ned hele båten. Tapet igjen luker mot salong og lugarer og vidåpent mot cockpit, med støvsuger i en hånd og vinkelsliper i den andre støvet det faktisk mindre enn fryktet. Fikk tatt en del med vinkelsliper, men de smale seksjonene på sidene sliter jeg litt med. Har en smal Bosch sliper Denne kommer jeg til mye med, men ikke alt nedi der... Slik ser det ut foreløpig Og ja, maske og annet verneutstyr er på! :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Dette begynner å se bra ut! Ville ha vurdert 2K maling I stedet for topcoat, Den blir glattere og lettere å holde ren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Se der ja, nå begynner det å ligne på noe Jeg ser jo at det er en vanvittig pirkejobb å komme til alle steder nedi der, men du må faktisk inn på ren gelcoat eller glassfiber før du maler på ny. Hvis ikke vil det bli utrolig irriterende å oppleve at den nye gelcoaten begynner å flasse av om et par år. Lagt til: Den Bosch sliperen der har jeg ikke sett før. Den så jo utrolig praktisk ut Vesentlig breiere bånd en på disse nesesliperene. Har ønsket meg en slik lenge, og har egentlig hatt litt lyst til å lage en ut fra en vinkelsliper, etter oppskrift fra DIY videoer på Youtube. Redigert 16.April.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MorganX Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Min mening er at så lenge det ikke er fett eller olje på de flekkene som er igjen og du har tatt og gått over med sandpapir for hånd over alt, så går det bra. Har ihvertfall aldri hatt noen problem med at malingen slipper på underlaget når jeg bruker 2-komp maling fra Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jo, for så vidt enig. Men når det er mye kuler og ujevnheter i støpen, kommer man dårlig ned i "gropene" med sandpapiret når man matter. Da er det bedre at man sliper ned toppene litt. Dessuten, når gelcoaten fremdeles er møkkete, da har man ikke vasket og slipt nok Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MorganX Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Så er det noe som heter godt nok når det gjelder finish.. Om man skal ha en utstillingsbåt så er det klart man gjør det perfekt. Om det holder i 10-15 år så er det godt nok på en litt eldre båt, i dette tilfelle til trådstarter så tror jeg det er bra nok om han nå bare vasker og avfetter. Redigert 16.April.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Ja, hvis bare gelcoaten binder seg så er det jo bra. Mine råd var ut fra at ny gelcoat ikke skal flasse av, ikke ut fra finish. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Morten_L Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Komodo skrev On 16.4.2019 at 11.23: Se der ja, nå begynner det å ligne på noe Jeg ser jo at det er en vanvittig pirkejobb å komme til alle steder nedi der, men du må faktisk inn på ren gelcoat eller glassfiber før du maler på ny. Hvis ikke vil det bli utrolig irriterende å oppleve at den nye gelcoaten begynner å flasse av om et par år. Lagt til: Den Bosch sliperen der har jeg ikke sett før. Den så jo utrolig praktisk ut Vesentlig breiere bånd en på disse nesesliperene. Har ønsket meg en slik lenge, og har egentlig hatt litt lyst til å lage en ut fra en vinkelsliper, etter oppskrift fra DIY videoer på Youtube. Takk. Har slipt en del videre og begynner om litt å nærme meg klar til maling. Må slipe for hånd en del steder selv nesesliperen er for stor. Og plastret litt der laminat er dårlig i overgang mot skottene. Jeg kom tilfeldigvis over denne Bosch sliperen brukt på finn.no når jeg egentlig letet etter en adskillig dyrere Makita sliper Andy i Boatworks today på YouTube skryter fælt av. Budsjettet mitt tilsa brukt, men ingen å finne før Bosch sin variant dukket opp. Bråker fælt, men funker bra. Bestilt en haug med silkepapir fra Kina til den. Har ellers etter råd fra flere bestemt meg for å gå for epoxy primer og polyuretanlakk i stedet for gelcoat, håper og tror det hefter bedre og gir en enda glattere overflate å holde rent. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 9.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2019 Går seint med med om dagen, men fikk slipt ned og plastret opp der det var mest skader på laminatet, la opp 4 lag 450g matte. Har slipt så mye jeg kom til og orket på resten, støvsugt nøye, vasket med Hempel Pre Clean, vasket med aceton og så lagt første lag med epoxyprimer Etter første strøk med Epoxyprimer ser det slik ut (ja, det er to farger. Siste strøket skal med bare grå farge slik det er fremst) Tenker et strøk til med epoxyprimer og så er det igang med lydisolasjon, varmtvannstank, slanger, kabler og annet kos før jernfokka kan komme ombord igjen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.