ne.andersson Startet 13.April.2019 Link til dette innlegget Startet 13.April.2019 Hei, Jeg driver å monterer sjøvannsfilter og fant ut at bunnventilen (sjøvann inn til motor) ser slik ut, lurer på om dette er en syrefast ventil som spiser gjennomføringen? Hvordan kan jeg sjekke hvem materiale den er laget av? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Tviler på den er syrefast. Det er nok forkrommet messing. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) For meg ser det ut som en fornikla messing ventil, burde være søk-bart teksten på den ventilen, merkelig farge mutteren. Hvor gammel er båten? Redigert 13.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Den ventilen der er av forniklet messing. Hvis du er usikker kan du file litt på den, da ser du om det er messing eller rustfritt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ozo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Men kula er nok i syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 (redigert) Spurte om akkuratt det samme her for en stund siden. Hvordan det var med rustfrie/syrefaste kraner på messing gjennomføringer ? Jeg har like kraner som deg i hele motor rommet,de er bare forniklet messing. Som "Hulda" sa til meg rustfritt er ikke alltid rustfritt. . . ?! Redigert 13.April.2019 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 13.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Takk for informasjonen har sjekket litt hos maritim hvor jeg kjøpte denne og der er dem med rødt håndtak messing og blått syrefast så da skal dette nok gå bra. Den gjennomføringen skal jeg nok skifte til neste sesong. Roger jo: båten er en maxi 95 fra tidlig 80-tal men her det gjort endringer siden da. Grunnen til at jeg postet denne litt SOS aktige meldingen var at jeg tidligere i vår fant ut at en av mine ventiler var syrefast oppe på en messingsgjennomføring, noen som ledet til at den falt rett av når «hammertesten» skulle gjennomføres. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 ozo skrev for 7 timer siden: Men kula er nok i syrefast. Hvorfor tror du det? Det pleier vel heller å være motsatt. Altså at billige rustfrie ventiler har forniklet messingkule. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 13.April.2019 Link til dette innlegget Svart 13.April.2019 Komodo skrev 2 minutter siden: Hvorfor tror du det? Det pleier vel heller å være motsatt. Altså at billige rustfrie ventiler har forniklet messingkule. Min erfaring, eksakt. En annen ting: Jeg bruker ikke 90 grader bend. Setter på et T-stykke med cap. Da kan jeg skru av cap'en og stake om noe skulle sette seg i innløpet. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Er det noen som kan ha en formening om hva som kan være årsak, til reaksjonen som vises på bilde. Rustfri 316 gjennomføring og ventil, med Loctite 577 gjengetetning. Skiftet for ca 3 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Rust. Ser ut som om det ikke har vært helt tett. Vær også obs på at det ikke nødvendigvis er en fordel med to slangeklemmer dersom nippelen ikke er lang nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Escaro Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 På min båt monterte vi ventiler av merket TruDesign, og dette blir nå montert på alle nye Sagabåter. De er laget i komposittmateriale og er enkle å montere, og skal ha en laaang levetid. https://www.maritim.no/search?action=search&q=trudesign&pos=0 https://seatronic.no/vvs/trudesign-rordeler Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Korrosjonen der er Fe3O4, korrosjon med lav tilgang til oksygen. Ofte forekommende ved feilmontering, små lekkasjer i oksygenfattige/sure miljøer. Sjekk hvilket materiale det er i akslingen som dreier kula i Truedesign. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.