Jump to content

With Vitvind 18,2 fot. Et fint prosjekt - Kjenner du til denne?

Guddis

Recommended Posts

Kjære båtvenner!

Jeg har arvet denne båten etter min avdøde far, og gjør nå det nødvendige for å få den i stand og seilklar for sesongen.

Men jeg har fått flere tilbakemeldinger, når jeg nå står å gnikker og gir glede til denne seilbåten, som er fra With, og er en Vitvind - Det er en klassiker! og Er dette virkelig en seilbåt av With? og Den har sånn Drommedille-hekk.. Er det en Dromedille? er spørsmål og ros fra forbipasserende i båthavnen.

2019-04-09-09_42.56-1.jpg.75c9b8781302ad351f17302b15938bfc.jpg

Jeg har søkt en del på nett, men funnet svært lite informasjon. Det er en tråder her i forumet: Ukjent seilbåt, With 18 fot bygd i 1979?

Svar i tråden gir dette:Test fra Seilas utgave 6. Juli 1975

http://fossan.dk/boat/with/raport2.jpg

http://fossan.dk/boat/with/raport.jpg

Dette gir litt svar. Men er det noen som vet noe mere? Kanskje du har en lik og kan dele noen erfaringer?Bilder og tegninger?

Hvis du har en båt som denne, eller vet noe, så gi en lyd her!

Prosjektet:

Jeg legger ut litt av hva jeg har gjort og noen erfaringer. Oppdaterer litt underveis:

Jeg pusser den, som sakt opp, og skal få den seilklar og fin til neste uke. Jeg har hentet den på Ulefoss, der den har ligget i ferskvann de siste årene, og er derfor ikke behandlet med bunnstoff, eller spesielt vedlikeholdt av min far (sykdom).Den var delvis full av vann, når jeg hentet den, og det tok noe tid, før jeg klarte å tømme alt ut, men har etablert hull i skott, og nå kjørt avfukter i kahytt, i en drøy uke. Har vasket alle flater innvendig. Kaste ut putene (fler av de er våte og lukter). Luktboksene fra Biltema, gjør duften bedre. Jeg tror mye av årsaken til lekkasjen er fra vinduene.

Vinduer:

2019-04-08-14_35_09.jpg.337bdc894160466db20fb1660fa02139.jpg

Vinduene var ganske slitte/krakelert og pakningene tørre, så disse er tatt ut, og skal erstattes med identisk vinduspakning fra SeaSea, og sånn plastglass fra Biltema.Etter litt fomling med kutting av plastglass-plate (prøvde å risse med kniv og brekke, sage med mini-bajonettsag), fant jeg ut at stikksag, montert opp-ned i arbeidsbord, fungerte supert, og har kuttet til nye glass, etter mal fra de gamle. Skal sette de inn i morgen. (Husk å la skjøten på pakningen ligge ned!)Litt usikker på hvordan jeg får vinduene inn i pakningene, samt denne hvite låse-lissa.. Tenker å bruke noe silikonfett, eller oppvaskemiddel for å få det til å gli på plass..

Under vann:

Kjøl:

2019-04-09-09_43_02.jpg.46e20b31553124efed2789c2c85aa62e.jpg

Kjølen er et kapittel for seg selv. Det er senkekjøl, som er 2.fløyet (det er hva jeg kaller det, men mulig det heter noe annet??). Jeg fikk hevet opp båten (som sees på første bilde) og slapp kjølen helt ut. Denne var rusten og ikke særlig bra å se på.

Det som er gjort, er å skrape og stålbørste den.

Jeg ble rådet til å bytte hovedbolten, noe jeg hadde litt problemer med å akseptere, da denne satt sabla god fast. Men etter et par dager med rustspray, og at jeg fikk lånt en elektrisk mutteravtrekker, fikk jeg bolten ut. Rådet jeg fikk, stemte, og det var lurt å bytte denne!

2019-04-12-11_02_30.jpg.a63f7d700ae817ae04ccb72f7dd72531.jpg

Tilfeldighetene gjorde, så jeg fikk tak i en ny bolt hos motorverkstedet i båthavnen - de hadde eksakt lik bolt i blåjern (Skal ikke bruke syrefast/rustfritt grunnet feil metallverdi = ruster mer).2019-04-12-11_02.35-1.jpg.0ab4e4f7ecfa35f54169f1c5b412f2fc.jpg

Kjølen er oljet med rustolje, og venter på å få primer og bunnstoff på ytre del. Jeg velger å kun ha fett på indre del, siden denne skal gli og ikke ha noe motstand. Vi får se til høsten, hvordan dette fungerer..

Skrog:

Jeg har fosøkt å fjerne gammelt bunnstoff. Det er lettere sakt/tenkt enn gjort. Har forsøkt med malingsfjerner, som tok litt. Har forsøkt med slipemaskin, men det blir sabla mye støv. Så har pusset litt over, etter malingsfjerningen, og tenker at resten får bli. Ser på dette til neste år, etter å ha testet båten.

Har kjøpt "dyr" primer fra Jotun, og lagt på 2 strøk i dag.

2019-04-13-14_14_45.jpg.52bdfae3ff6bb21d10a4f6d530455ac5.jpg

2019-04-13-14_14_31.jpg.49540fa417f93653d9f21b0bce6fdb87.jpg

Fortsettelse følger..

Redigert av Guddis (see edit history)
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...