Jump to content

Tæring propell DPH?

Bårdp

Recommended Posts

Tok opp båten på fredag bare for å spyle den ren under. Da oppdaget jeg at det var kommet groper på forsira av den fremste  propellen. På to blad var det 1-2mm dype groper med diameter ca 1,5 cm gropene var innerst på propellbladene. Kavitasjon er det vel neppe den kommer vel på baksiden av bladene. Men hva kan det da være. La for øvrig merke til at det var lite Zink igjen på bår og drev så må ha den opp  igjen om en stund for skifte av Zink og olje samt bunnsmøring. Men lurer på hva jeg skal gjøre med propellene.

propell.jpg

Å finne ut at man har galvanisk korrosjon er enkelt men etter å bla ha jobbet med de fremste fagmiljøene i Norge mot marine korrosjonsproblemer på prosjekter som har vært utsatt for dette kan jeg si at å finne den direkte årsaken i komplekse systemer kan være svært vanskelig, selv for de best lærde. Ditt system er ikke av denne kompleksiteten men jeg tror nok det er strømmer på avveie involvert også i ditt tilfelle.

Som nødrep kan du fint bruke belzona men tilfør også ny sink snarest. 

Hva har endret seg i havna eller i båten jfr tidligere år?

Hva årsaken kan være vet jeg ikke ligger normalt sett ikke med landstrøm. Har vel kanskje vært tilkoblet totalt et par tre uker siste året. Skal ha den opp om en måned og frem til da blir det ikke koblet til noe landstrømm.

Prøvd å søke litt på belzona og det er jo et utall av varianter hvilken er det som egner seg best til å fikse skadene med?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...