Bårdp Startet 14.April.2019 Del på Facebook Startet 14.April.2019 Tok opp båten på fredag bare for å spyle den ren under. Da oppdaget jeg at det var kommet groper på forsira av den fremste propellen. På to blad var det 1-2mm dype groper med diameter ca 1,5 cm gropene var innerst på propellbladene. Kavitasjon er det vel neppe den kommer vel på baksiden av bladene. Men hva kan det da være. La for øvrig merke til at det var lite Zink igjen på bår og drev så må ha den opp igjen om en stund for skifte av Zink og olje samt bunnsmøring. Men lurer på hva jeg skal gjøre med propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Hei! Kavitasjon kan oppstå på baksiden av propellen, men dette ser ut som galvanisk tæring. Du kan reparere dette med belzona. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Og anode lan byttes med våtdrakt. Den på drevet kan byttes ved å kjøre drevet opp. Ingen grunn til å vente Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 (redigert) Slettet Redigert 14.April.2019 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Jeg monterer solcelle av frykt for dette. Vil da bare bruke landstrøm tidvis for startbatteri og kanskje varmtvann. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Hulda Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Kjør på gutta, dytt på med flere teorier! :-) Ta med batteriene hjem også. En feil der er nok energi til å søkke en hel båt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Sant nok. Ser ut som tæring for mine øyne men er det ikke bare å sende bilde til f.eks. winrace. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
pipe Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Det der skjedde meg også. Det viste seg at jeg hadde en sel i vanninntaget så propellen ble så varm at den holdt på å smelte. Hulda skrev for 2 timer siden: Kjør på gutta, dytt på med flere teorier! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Å finne ut at man har galvanisk korrosjon er enkelt men etter å bla ha jobbet med de fremste fagmiljøene i Norge mot marine korrosjonsproblemer på prosjekter som har vært utsatt for dette kan jeg si at å finne den direkte årsaken i komplekse systemer kan være svært vanskelig, selv for de best lærde. Ditt system er ikke av denne kompleksiteten men jeg tror nok det er strømmer på avveie involvert også i ditt tilfelle. Som nødrep kan du fint bruke belzona men tilfør også ny sink snarest. Hva har endret seg i havna eller i båten jfr tidligere år? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2019 Hva årsaken kan være vet jeg ikke ligger normalt sett ikke med landstrøm. Har vel kanskje vært tilkoblet totalt et par tre uker siste året. Skal ha den opp om en måned og frem til da blir det ikke koblet til noe landstrømm. Prøvd å søke litt på belzona og det er jo et utall av varianter hvilken er det som egner seg best til å fikse skadene med? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.April.2019 Del på Facebook Svart 14.April.2019 Til propellreparasjoner er det denne du skal ha: http://www.belzona.no/en/products/1000/1212.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.