Jump to content

Skal en peile oljen "helt kald", eller etter kjøring. Kad 32.

GunR

Recommended Posts

Er den tiden på året.. Båten står foreløpig i hagen, og siden den kom sent hjem i fjor, ble oljeskift utsatt til nå nylig. Båten står ikke helt vannrett, den heller littegrann mot babord. Og jeg kan endre vinkling på båt/motor med å regulere høyden på draget. Så det har jeg gjort når jeg pumpet ut. Pumpet ut kald, og fikk bare tak i luft på slutten, så det var temmelig tomt. 

Nå er det 9,5 liter på, og etter oppstart ligger nivået perfekt, med ca 4mm igjen til toppen av normalområdet, jeg ligger fortsatt i hagen, med en liten helling mot babord.

Men ifølge instruksjonsboken skal oljenivået sjekkes før dagens første oppstart.. Da er nivået laangt over maks. Fra andre motorer er jeg vant til at man ved oljebytte starter opp, sjekker at oljelampe slukker, ingenting lekker, så stoppe. Og sjekke nivået litt etterpå. Dette ble veldig viktig på min siste bil, da jeg brukte et kjempestort oljefilter med omtrent 3x normalt volum for den motoren.

Men nå spør jeg ydmykt, for denne maskinen er ny for meg. Hvordan gjør dere det? Dere som har erfaring med slik motor?

Og dra ut peilepinnen og la den være ute en liten stund før du peiler. Gummiringen på peilepinnen gjør at det blir undertrykk i røret og oljen «suges» opp og målingen blir feil. Begge KAD32 jeg hadde før var sånn.  Samme på KAD44 som jeg har nå :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...