Vesterskog Startet 14.April.2019 Link til dette innlegget Startet 14.April.2019 Jeg slippet i dag. Trebåt som har ligget ute halvannet år. Veldig lite brukt. Anode er koplet sammen med hylse og videre innvendig fremover til motor. Det har tidligere vært tæringsskade på motor (kjøler). Kabel fra anode var da fra koplet. Båten har hovedbryter på minus til motor (enn så lenge) Det var et tynt belegg med rur på propell. I tillegg noen tæringsgroper. Men usikker på om de var der sist også. Mener jeg har lest noe om forhold mellom rur og galvanisk tæring her inne, men husker ikke hva det var. Finner det heller ikke. @Hulda ekspertise mening er hjertelig velkommen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Umulig å gi fasitsvar. I utgangspunktet bør en trebåt ha 2-polet elektrisk anlegg og null anoder. Om den ene lederen fra batteriet er frakoblet, så er det ingen krets. Punktum. Deretter kommer spøkelset som kalles 'krypstrømmer' som er betinget av skitt og fuktighet. Når jeg ser på propellen din, halvannet år i sjøen, det ser da ikke så halvgalt ut? Gror mye mer hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Vesterskog Svart 3.Mai.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2019 Hei. Beklager jeg glemte denne. Tusen takk for svar. Det var ikke så mye groen som skapte bekymring som at jeg fant pittings, og husker ikke om de var der sist (båten har tidligere tæringsskader på motor) Håpte svaret var at det er ikke galvanisk tæring når det gror rur på propellen. Men uansett jeg "definerte" det som gammel Morro og lever med det jeg har til neste slipping. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.