Jump to content

Pusser ned båtbunnen. Bør jeg legge ny epoxyprimer i samme slengen?

Solseng

Recommended Posts

Begynnte med høyttrykkspyleren og fikk tatt såpass mye av den gamle bunnsmøringen at jeg fikk lyst til å gjøre det skikkelig denne gangen. Båten er en -96 modell, så det er over 20 år med bunnstoff som skal taes. Bruker eksentersliper med 80-papir og det går greit. Blir så glatt og pent atte...:smiley: Dog lurer jeg på om det virkelig er behov eller er en god idè å ta et nytt lag med epoxyprimer? Da må det pusses enda mer og nøyere, så jeg kvier meg nok litt til en slik jobb. Hva synes dere? Bare pusse det glatt og smøre nytt bunnstoff rett på?

20190415_181410.jpg.248b0cb6f0e0771caf81124e43f40a85.jpg

20190415_181434.jpg.44adf12ff35c15d0292325a608f9c6ac.jpg

Hehe... Ja, det hadde gjort godt for nattesøvnen å vite at man hadde en 100% forsegling før båten sjøsettes. Blir fort noen småsår både her og der når man holder på. Får la det synke litt inn og pønske ut hvordan jeg kan få løftet båten opp av hengeren/finne sted med kran som kan løfte den over på paller eller noe lignende.:giggle:

bmwmaxi skrev 9 minutter siden:

Tror jeg bare ville flekket over de verste stedene med litt epoxy sparkel. i år. Og heller tatt det når du har satt av nok tid til det, nå vil du bare prime all fuktigheten etter vask inne.

Tenker du da på sår som går gjennom gelcoat og inn i glassfiberen med tanke på fuktighet, eller at fuktigheten trekker inn i gelcoaten som sikkert blir eksponert under pussing?:smiley:

Jeg heller nok til å pusse bunnen helt ren og legge ny epoxyprimer. Men ble litt usikker på dette med fuktighet. Har bare et par småsår gjennom gelcoat, og ellers ser det greit ut. Forstår vel ikke helt problematikken med å lukke fuktighet inne (bak primer) hvis det får noen dager (eller mere til) med tørk/ikke spyling etter nedpussing. Korriger meg gjerne - tar imot tips og råd før en slik jobb påbegynnes.:smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...