Jump to content

Ladeproblemer på ny Volvo Penta D2-50

Kobberbassen

Recommended Posts

Idag kom endelig dagen vi skulle få testet båten med ny motor. 

Motoren er en Volvo Penta D2-50

Men det ser ut som den gir litt mye strøm under lading. Bildet av voltmeter er tatt med motoren på tomgang.

20190415_190206.jpg.59d8d32e51ce5c11ac87df55860a270f.jpg

Da jeg koplet ut ifra skjema som fulgte motoren, står det det at ved bruk av charge distrbutor må 25mm2 kabel fjernes mellom dynamo og starter. Men en i Volvo Penta jeg snakket med, sa at jeg ikke trengte å gjøre noe med den og at det var koblet sånn det skulle være

20190415_190852.jpg.e38b86f17a0a78110963b7ccf99616c5.jpg

Jeg prøvde å kople fra én av kablene som er koplet inn på starteren,(se bilde under) men da fikk ikke motoren strøm. Det jeg lurer på er om det kun er kabel nr1 sensor conductor, som skal koples fra dynamo og til batteri. 

20190415_191225.jpg.f0e4969ff5f130aca4e96b29fbef5d40.jpg

Ellers funka alt meget bra. En veldig rolig og fin gange. 

20190413_095717.jpg.2463dbc30c021467acc267761ce3ad42.jpg

Mye tyder på at dynamoen ikke registerer batterispenningen og derfor pøser på med spenning. 

Har du skillediode? I tilfelle må senseledningen (S) som ofte er gul forlenges og kobles til (pluss) på batteriet eller på batterisiden av skilledioden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Enkel løsning her er jo å måle spenning mens motoren går på hhv. senseinput til dynamo, input til voltmeteret du har bilde av og spenning direkte på batteripol. Da vet du. 

Om klokka du leser spenning på er koblet direkte til dynamo, mens batteriet og senseledning har skilledioder, tynne kabler, lange strekk etc. mellom seg og dynamo, så har du forklaringen der. 

hegra skrev 13 minutter siden:

Du må revurdere koblingene ja. Ser ut til at du har koblet etter tegningen i første innlegg. Det er skille diode og skal ikke brukes når du har skille rele. Du må bruke koblingsskjema som fulgte med skillerelet.

Jeg fulgte koplingsskjema som fulgte reléet. Så da skal det vel bare være senseledningen som må koples på batteri? For den har jeg ikke gjort noe med.

hegra skrev 1 minutt siden:

Stusset bare over at alt er samlet bak hovedbryter, men satser på det er riktig. Som Brigg skrev er senseledning normalt gul ja. Se om du ser noe på dynamoens bakside. Ofte er den koblet sammen med ladeledning på dynamoens bakside.

Jeg valgte en to-polet hovedstrømsbryter. Så derfor er alt bak bryter.

Kan det være den kabelen som er koplet på her? Jeg har ikke sjekke så mye på dynamoen ennå.

20190415_225141.jpg.db8710075709fc979e99b3144afde80b.jpg

Kobberbassen skrev 34 minutter siden:

Jeg valgte en to-polet hovedstrømsbryter. Så derfor er alt bak bryter.

Ah , da forstår jeg. Kan veldig godt være den ledningen  ja. Se om den går inn på dynamoens bakside et sted. Regner med det er ladekabelen den er koblet sammen med på bildet. Men at spenningsforskjellen er så stor der den er nå fremfor på batteri er jeg ikke så sikker på. Litt forskjell kan det være i startfasen av ladingen, men neppe noe særlig etter den har gått ei stund.

I kveld tok jeg meg en tur ned i båten, og koplet umiddelbart den gule kabelen direkte på batteriet. Men voltmeteret viste like mye. Men da jeg målte på polene viste måleinstrumentet 14,36v. Og det er vel ikke for mye. Så da koplet jeg den gule tilbake slik den var, og samme resultat med måling da. Så ser jeg på instrumentet at viseren står et sted mellom 14 og 16v, så da er det vel ikke så feil allikevel da?

Bare litt rart at viseren går på rødt med vanlig lading.

Brigg skrev for 8 timer siden:

På polene = batteripolene?

Hva er (lade)spenningen målt på dynamoen?

Batteripolene ja. Jeg har ikke målt på dynamoen.

bellen skrev for 8 timer siden:

Jeg mener på at rødfeltet begynder på 15 volt, så da har instrumentet et heftig avvik etter min mening. Jeg synes du bør reklamere på dette instrumentet. 

Ja jeg må høre om kanskje det kan være til en annen motor. Det er ikke koplet som man pleier. Dette går i en bus sammen med oljetemp, og eventuelle andre instrumenter man vil bruke. En plugg med tre kabler inn og en plugg med tre kabler ut til neste instrument.

Spenning du målte på batteri er helt grei . Antar måling ble gjort med multimeter eller lignende. Men det voltmeteret som er avbildet er ikke greit. Hvis du trekker ut kontakten til det og så måler med multimeteret i samme stikk som voltmeter står i, så får du avviket nøyaktig. Synes du kan kreve et nytt da aviket er for stort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...