S/Y Tonic Startet 15.April.2019 Del på Facebook Startet 15.April.2019 Vi har nettopp foretatt et oljeskift på vår Volvo penta md11c, og peilepinnen viser et oljenivå godt over maks. Før oljeskiftet viste peilepinnen et nivå like under maks. Det merkelige er at vi tappet ut over 3 liter olje. Motoren skal ha 2.9l. Etter tapping fylte vi derfor på omtrent 2.8l før vi peilet. Da viste peilepinnen et nivå godt over maks. Vi ventet, peilet, ingen endring. Så kjørte vi motoren i 7-8 min, ingen endring. Av frykt for å ikke skade motoren har vi ikke kjørt den lenger, men vi kan ikke forstå hvorfor peilepinnen viser så mye over maks. Hva skal vi gjøre med dette? Kjøre motoren lenger? Tappe olje? Tar gledelig i mot alle tips vi kan få. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.April.2019 Del på Facebook Svart 15.April.2019 En del motorer skal ha oljenivå justert etter vinkel på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 15.April.2019 Del på Facebook Svart 15.April.2019 Merkelig opplevelse. Litt spesielt at dere tappet ut 3 liter motorolje. Det er jo i overkant. MD11 skal vel ha 2,9 liter inkl. filter. Så da er spørsmålet om dere skiftet filter. Det er nok ikke veldig bra om det er for mye olje. Nivået skal ligge mellom øvre og nedre merket på peilepinnen. Jeg ville nok ha pumpet ut litt olje. Og så ville jeg satt meg godt til rette og tenkt igjennom prosessen som var utført. MD11manual Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Tonic Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 Vi skifter oljefilter også ja Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Tonic Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 Bestefar skrev 40 minutter siden: Merkelig opplevelse. Litt spesielt at dere tappet ut 3 liter motorolje. Det er jo i overkant. MD11 skal vel ha 2,9 liter inkl. filter. Så da er spørsmålet om dere skiftet filter. Det er nok ikke veldig bra om det er for mye olje. Nivået skal ligge mellom øvre og nedre merket på peilepinnen. Jeg ville nok ha pumpet ut litt olje. Og så ville jeg satt meg godt til rette og tenkt igjennom prosessen som var utført. MD11manual Vi skiftet oljefilter også ja Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Tonic Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 Hulda skrev 1 time siden: En del motorer skal ha oljenivå justert etter vinkel på motor. Og i vårt tilfelle kan det bety? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.April.2019 Del på Facebook Svart 15.April.2019 What you see, is what you get. Tapp av ett par deciliter, og ferdig med det. Sjekk ett par ganger etter noen minutters gange, så er du sikker. Har tilsvarende opplevelse med dieseltanken. Fylte over 1000 liter på den i Lisboa, uten at tanken var helt tom. I Norge tar tanken bare 960 liter, og da var tanken tørr før fylling. Mange mulige feilkilder her, men tipper at peilepinnen ikke er en av dem.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Tonic Svart 15.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2019 BØstrøm skrev 46 minutter siden: What you see, is what you get. Tapp av ett par deciliter, og ferdig med det. Sjekk ett par ganger etter noen minutters gange, så er du sikker. Har tilsvarende opplevelse med dieseltanken. Fylte over 1000 liter på den i Lisboa, uten at tanken var helt tom. I Norge tar tanken bare 960 liter, og da var tanken tørr før fylling. Mange mulige feilkilder her, men tipper at peilepinnen ikke er en av dem.... Kan teste ut det ja. Føles bare litt rart siden det nå egentlig skal være mindre olje enn tidligere, og den har jo gått fint tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.