BØstrøm Startet 15.April.2019 Link til dette innlegget Startet 15.April.2019 Skulle heise seil i havna idag, men svupp, og fallet forsvant mot himmelen. Nå har jeg overbevist min bedre halvdel om at utsikten er formidabel fra mastetoppen. Dessuten veier hun minst 20 kg mindre enn meg( enn så lenge). Dessuten vil jeg påstå at jeg sikrere kan manøvrere vinsjer, og fall, fra båtdekket, enn om det var hun som skulle hale meg til topps. Egentlig mener jeg at damene alltid bør komme fremst, og høyest. Nå har hun virret rundt med sommerfugler i magen i hele kveld. Det hun ikke vet, er at jeg ikke innehar en båtsmannsstol. Kanskje noen kan låne meg en. Hvis ikke går jeg til sengs med noe som kan minne om Belgisk Blå imorgen(rase av kyr, med dobbelt sett rompeballer) fordi jeg må lage en tauløsning. Tror jeg må finne frem Ida fra Katthult, som inspirasjon.... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 En 120 cm slynge fungerer fint som klatresele. Den kan jeg bruke på klatring i mast. ta slynga bak ryggen og fest den sammen forran i en skrukarabin. Ta ene tauet fra ryggen mellom beina og fest det foran i samme skrukarabin. Anbefales ikke, da ting kan gå galt i høyden. Bruker helst ikke båtmannstol. Klatreseler klart tryggest. Sitér dette innlegget Link to post
Blyrauva Svart 15.April.2019 Link til dette innlegget Svart 15.April.2019 Dette er risikosport, hvis fall/tau kiler seg og frua blir hengende har du kun få minutter å få henne ned på. Det er fare for sirulasjonssvikt og som Pacuare skrev "ting kan gå galt i høyden". Lei en proff. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Det er som Blyrauva sier. Dette er en risikosport, og det høres ikke ut som du vet hva du holder på med. Du bør absolutt google "hengetraume"før du sender kjerringa til topps i noe hjemmelagde greier. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 BØstrøm skrev for 8 timer siden: Det hun ikke vet, er at jeg ikke innehar en båtsmannsstol. Så trenger du å kjøpe en slik. Du trenger to fall, et for heising, et for sikring. Hvis du er alene og ikke har gjort det før, så bør du overlate hele operasjonen til noen som har erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Nå ja, helt uerfaren er jeg vel ikke. Regner med å få lånt meg en båtmannsstol i havna idag. Siste del av innlegget mitt var ment som humor. Lei en proff? Vanligvis er det jeg som må til topps, men da trenger jeg noe proffere en den bedre halvdelen på dekk. Hadde jo tenkt til å heise seil før St. Hans. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jækla høy den nye masta da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 nesten 22 meter over vann. Kona over alle mastetoppene i havna blir jo en fryd Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 BØstrøm skrev 2 minutter siden: Nå ja, helt uerfaren er jeg vel ikke. Regner med å få lånt meg en båtmannsstol i havna idag. Siste del av innlegget mitt var ment som humor Javel. Og hva spør du om.., eller er innlegget en hyggelig anektdote, ‘jeg må visst skaffe meg en båtmansstol og få ned et fall fra mastetoppen.’.. stusser på at ikke båtmansstol er std utstyr på en seilbåt. Kjøp en, ikke siste gang du trenger dette. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 BØstrøm skrev 16 minutter siden: nesten 22 meter over vann. Kona over alle mastetoppene i havna blir jo en fryd Ja, du får virkelig vist henne frem nå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Syns historien var god jeg...lo så jeg ristet, og leste den høyt for fruen her... En bekjent av meg som vi farter mye sammen med har også motorseiler.. Han har slike trinn i masten som en vipper ut...smarte greier...rart det ikke er mer utbredt.. Han må selvfølgelig likevel ha sele som sikring, men klatrer ved egen hjelp lettvint opp.. Har vær sikringsmann på dekk for ham flere ganger, når han har tull med vindmåleren eller annet "knask" der oppe.. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Code0 skrev 1 time siden: Javel. Og hva spør du om.., eller er innlegget en hyggelig anektdote, ‘jeg må visst skaffe meg en båtmansstol og få ned et fall fra mastetoppen.’.. stusser på at ikke båtmansstol er std utstyr på en seilbåt. Kjøp en, ikke siste gang du trenger dette. Var mest for gøy, og ikke spørsmål denne gangen. Båtsmannsstol har jeg hatt mange ganger, men båtlivet er dynamisk, og nå mangler jeg en. Siste varianten jeg hadde var en trekantet finerplate, med tau i hvert hjørne. Lett å lage selv, og bedre å sitte på enn den forrige, som var som en pose, og lårene ble klemt sammen. Ungene mine maser forresten stadig om båtsmannsstaken, hva nå det er for noe Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jeg har to trinn til å stå på rett under toppen. Kommer ikke til mastetoppen sittende i sele / stol, mangler fortsatt en meter når fallet er festet i brysthøyde. Så jeg har to trinn så jeg får reist meg opp når jeg / frua er blitt halt til topps. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 God ide. Har savnet de 2 trinnene ett par ganger. Har også vært inne på tanken om å heise opp en arbeidsplattform man kan stå på. Helt umulig å jobbe på mastetoppen fra stol ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 BØstrøm skrev 43 minutter siden: Var mest for gøy, og ikke spørsmål denne gangen ...trodde vi hadde Facebook-sider nok av slikt..., beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Eg investerte nett i ein slik: https://www.xn--verkty-fya.no/milwaukee-slagbormaskin-m18-onepd2-502x Med denne i chucken: Klart dette er ikkje noko du får tak i over natta, men når det først er på plass, blir det jaggu mykkje enklare å komme til tops i masta. Denne drar 135nm. Så no satser eg på at kjerringa kan sette den i vinsjen, trykke på knappen, og få meg lett opp i masta. Så har eg eit sikringstau utenom med ein petzl grigri: https://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-grigri-2-taubrems-25504.aspx På bavariaen brukte eg dewalt drillen min slik til å løfte gummibåten på dekk. Veldig greit :) Men den drar berre 75nm så den klarer ikkje dra ein person opp med 40 vinsjen min. Går veldig fort å dra inn seila også :) ps: Det står selfølgelig i manualen at denne også kan brukest for heising av kjerringa i masta ;) Redigert 16.April.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jeg tar meg en tur på snekkerverkstedet i kveld, og lager en båtsmannsstol. Bilde kommer. Kjerringa skal til topps. Kommer bilde av det også. Hvis ikke det passer på ett båtforum, skal jeg slutte å poste sporenstreks. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Prøvde å få lånt en stol, men som nevnt i tråden, dette er standard utrustning på en seilbåt/ motorseiler. Ikke mange å spørre om lån heller. De er på tur/ hytta/ fjellet. Sitér dette innlegget Link to post
Fiocchi Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Hehe, festlig innlegg Utrolig hvor humørløse enkelte er. Gleder meg stort til bilde av kjerringa heist til topps i båtmannsstolen Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 (redigert) Hehe, ja kansje kjerringa til topps burde vert ein bildetråd. Eg trur ikkje eg får mi opp i masta, sjølv om eg prøver med setningen: "jamenn alle andre gjørde da jo sånn!" Men eg skal jaggu prøva neste gang Redigert 16.April.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Midtpinne Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Jeg sendte ungen opp forrige helg og lot kjerringa ta heisinga. Selv bare kommanderte jeg. :D Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Her er et alternativ av Eri Aanderaa. Fin youtube kanal ocke som... Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Hos oss er det jeg som må til topps, mens kjerringa sikrer nede. Bruker selvlaget patent inspirert av denne Youtube-videoen. Funker flott. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Vi var rett nok ikke gift da disse bildene ble tatt, men har blitt det siden. Så ingen grunn til å utsette dette prosjektet, bare å heise i vei. Bonuspoeng kåres til den innespeider som klarer å se hvor disse bildene er tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Fra dekket! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.