Jump to content

Kjerringa til topps

BØstrøm

Recommended Posts

Skulle heise seil i havna idag, men svupp, og fallet forsvant mot himmelen. Nå har jeg overbevist min bedre halvdel om at utsikten er formidabel fra mastetoppen. Dessuten veier hun minst 20 kg mindre enn meg( enn så lenge). Dessuten vil jeg påstå at jeg sikrere kan manøvrere vinsjer, og fall, fra båtdekket, enn om det var hun som skulle hale meg til topps. Egentlig mener jeg at damene alltid bør komme fremst, og høyest.

Nå har hun virret rundt med sommerfugler i magen i hele kveld.

Det hun ikke vet, er at jeg ikke innehar en båtsmannsstol. Kanskje noen kan låne meg en. Hvis ikke går jeg til sengs med noe som kan minne om Belgisk Blå imorgen(rase av kyr, med dobbelt sett rompeballer) fordi jeg må lage en tauløsning. Tror jeg må finne frem Ida fra Katthult, som inspirasjon....

En 120 cm slynge fungerer fint som klatresele. Den kan jeg bruke på klatring i mast. ta slynga bak ryggen og fest den sammen forran i en skrukarabin. Ta ene tauet fra ryggen mellom beina og fest det foran i samme skrukarabin. Anbefales ikke, da ting kan gå galt i høyden. 

Bruker helst ikke båtmannstol. Klatreseler klart tryggest. 

BØstrøm skrev 2 minutter siden:

Nå ja, helt uerfaren er jeg vel ikke. Regner med å få lånt meg en båtmannsstol i havna idag. Siste del av innlegget mitt var ment som humor

Javel. Og hva spør du om.., eller er innlegget en hyggelig anektdote, ‘jeg må visst skaffe meg en båtmansstol og få ned et fall fra mastetoppen.’.. stusser på at ikke båtmansstol er std utstyr på en seilbåt. Kjøp en, ikke siste gang du trenger dette.

Syns historien var god jeg...lo så jeg ristet, og leste den høyt for fruen her...

En bekjent av meg som vi farter mye sammen med har også motorseiler..

Han har slike trinn i masten som en vipper ut...smarte greier...rart det ikke er mer utbredt..

Han må selvfølgelig likevel ha sele som sikring, men klatrer ved egen hjelp lettvint opp..

Har vær sikringsmann på dekk for ham flere ganger, når han har tull med vindmåleren eller annet "knask" der oppe..

Code0 skrev 1 time siden:

Javel. Og hva spør du om.., eller er innlegget en hyggelig anektdote, ‘jeg må visst skaffe meg en båtmansstol og få ned et fall fra mastetoppen.’.. stusser på at ikke båtmansstol er std utstyr på en seilbåt. Kjøp en, ikke siste gang du trenger dette.

Var mest for gøy, og ikke spørsmål denne gangen. Båtsmannsstol har jeg hatt mange ganger, men båtlivet er dynamisk, og nå mangler jeg en. Siste varianten jeg hadde var en trekantet finerplate, med tau i hvert hjørne. Lett å lage selv, og bedre å sitte på enn den forrige, som var som en pose, og lårene ble klemt sammen. 

Ungene mine maser forresten stadig om båtsmannsstaken, hva nå det er for noe

Eg investerte nett i ein slik: 

https://www.xn--verkty-fya.no/milwaukee-slagbormaskin-m18-onepd2-502x

remote2_9.jpg.f37d8d096aa09224d952fd1cbe1f8e63.jpg

Med denne i chucken:

download.jpg.566cb713ff646dd911a039e8a06f2f87.jpg

Klart dette er ikkje noko du får tak i over natta, men når det først er på plass, blir det jaggu mykkje enklare å komme til tops i masta.

Denne drar 135nm. Så no satser eg på at kjerringa kan sette den i vinsjen, trykke på knappen, og få meg lett opp i masta.

Så har eg eit sikringstau utenom med ein petzl grigri:

https://www.oslosportslager.no/produkt/petzl-grigri-2-taubrems-25504.aspx

67977-org.jpeg.jpg.3f829b5badd45691c48800c40168298b.jpg

På bavariaen brukte eg dewalt drillen min slik til å løfte gummibåten på dekk. Veldig greit :)

Men den drar berre 75nm så den klarer ikkje dra ein person opp med 40 vinsjen min.

Går veldig fort å dra inn seila også :)

ps: Det står selfølgelig i manualen at denne også kan brukest for heising av kjerringa i masta ;)

Redigert av Steini (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...