enslagsgjest Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Fiji Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Steini Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Bigmac skrev for 10 timer siden: Her er et alternativ av Eri Aanderaa. Fin youtube kanal ocke som... Ser han bruker samme utstyr som meg, når eg skal klatre opp aleine. Einaste minuset er at det blir ein del slitasje på fallet som ein bruker. Desse petzl ascention, bruker ein halvsirkel med ein del kvasse pigger som går inn i tauet når dei låser. Så tauet kan bli litt flisete etter noen ganger. Ein må og passa på så ikkje desse kommer borti masta, da dei setter litt merker. Men ellers fungerer det veldig greit. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
pacuare Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Fiji var også det jeg tippet på, men ser at jeg er for sent ute. Blåfargen er spesiell. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Det er ingen grunn til å spare penger på noe som er så viktig for sikkerheten. Selv den beste kone kan skades om hun faller 20 meter... XXL selger helt kurante klatreseler for under 1k. Kanskje litt mindre behagelig en båtmansstol, men uendelig mye tryggere. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Husk også at det skal knytes, når man entrer riggen. Ikke bruk karabinkrok, fallkrok eller lignende. Disse kan løsne, hvis de henger seg opp i noe. pælestikk, eller dobbelt flaggstikk er vel ok. Stram opp knuten, og kontroller at det sitter skikkelig. Jeg er selvfølgelig opptatt av sikkerhet, selv om det er gøy med litt humor også. Mastetrinn har vært nevnt. Kommer på en historie jeg leste om ett litt eldere/middelaldrene ektepar, som seilte over atlanteren. Ett sted midt imellom kontinentene, ble de liggende i havblikk, og mannen entret riggen med båtsmannstol, med konens hjelp. Godt oppe i masta, der han skulle utføre vedlikehold, huket han seg fast med karabinkrok, som dobbel sikring. Det neste som skjedde, var at han fikk ett hjerteinfarkt, og døde. Trist seilas for kona, som måtte seile i dagesvis, med mannen dinglende i masta, uten mulighet for å få ham ned alene. Når det gjelder bruk av 2 fall, med det ene som dobbel sikring, tror jeg det kan være å overdrive. Dengang jeg var gast på Fullriggeren Sørlandet, entret vi riggen i sjøgang, helt opp til 55 meters høyde. Klatret ut på fotpertene, og hektet oss fast først når vi skulle arbeide med begge hender. Det er noe skjerpende, og lærerikt også, og være ansvarlig for egen sikkerhet..... Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Pålestikk er ikke anbefalt under klatring. Bruk heller åttetallsløkke/dobbel åttetallsknute, som nesten alle fjellklatrere bruker til sikring. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Roger jo Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 (redigert) Enkleste og raskeste metode er stige opp til salingshornet, må ha sele også. Vips så er en i toppen og sitter godt, klar til å gjøre jobben. En stropp eller to til masten så er stigen stødig. Redigert 17.April.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Euklid Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 12 hours ago, Hulda said: Fra dekket! Technically correct is the best kind of correct, som det heter. 12 hours ago, enslagsgjest said: Fiji Jepp! Vuda Marina, for å være presis. En av fordelene med å klatre i masta der er at det var eneste mulighet til å kjenne noen antydning til vindpust. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Kunne ikke dy meg, beklager. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 BØstrøm skrev for 11 timer siden: Husk også at det skal knytes, når man entrer riggen. Ikke bruk karabinkrok, fallkrok eller lignende. Disse kan løsne, hvis de henger seg opp i noe. pælestikk, eller dobbelt flaggstikk er vel ok. Stram opp knuten, og kontroller at det sitter skikkelig. enslagsgjest skrev for 11 timer siden: Pålestikk er ikke anbefalt under klatring. Bruk heller åttetallsløkke/dobbel åttetallsknute, som nesten alle fjellklatrere bruker til sikring. Hadde vært oppe i masta. Ekstra sikring var knyttet til klatresela med pælestikk. Nede på dekk igjen oppdaga jeg at pælestikket var gått helt opp. Tampen hang løs i sela mi. Ikke mye til sikring! Siden da har jeg bare brukt dobbel åttetallsknop ved klatring i mast. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Dobbelt åttetalls er det eneste som duger, og det klatrerne selv bruker. De er ekspertene på klatring og rappellering, tror vi gjør det lurt å lære av dem ;) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Da var det gjort. Først bedre halvdel til topps, men der gikk øverste fall inn i masten under mastetoppen. Da ble det datters jobb, som innebar litt klatring. Heldigvis hadde ikke enden blitt med ned i masta. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.