Jump to content

Tette hull i glassfiberbåt

dialafc

Recommended Posts

Hei!

Mitt første innlegg på forumet. Har liten erfaring med båt, men ønsker å lære. Har fåt hytte i Hardanger med båtplass. 

Har en glassfiberbåte liggende som pt. er ubrukelig på grunn av hull i bunnen. Tipper det er mellom 5 og 10 cm i diameter. Noen som har noen innspill til utstyr og fremgangsmåte her? Det må ikke være perfekt utført (men helst tett). Dette er båt nr. 2 sombaer vil bli brukt for lek utenfor brygga. Fint om dere har tips til utstyr som finnes på biltema (siden det er en butikk jeg passerer på veien).

-J 

Hei @dialafc, og velkommen til baatplassen :flag_bp: Akkurat det du spør om her finner du mange tråden om hvis du bare søker litt. Skriv søkeordene + baatplassen rett i google, så finner du mye lesestoff om dette. Et tips kan være å lese i min tråd om ombyggingen av en 20 fot Draco, der står det mye om støping, blanding av polyester, forskjellige matter, sliping osv. Ellers ville jeg valgt denne framgangsmåten for et hull på 10cm i diameter: Slip rent all skadet polyester og glassfiber, og slip rent 20cm rundt hullet på begge sider av skroget (om du kommer til). Slip slik at kanten fases ned til null i hullet. Lim en pappbit over hullet som forskaling, og støp over fra andre siden med ett eller to lag. Så sliper du vekk pappen, og da bygger du opp fra den siden med fire-fem lag glass. Når dette har herdet kan du slipe over det ene laget du la først, og bygge opp til ønsket høyde fra den siden også. Viktig at du har god overlapp inn på det gamle laminatet. Bruk større og større lapper helt til du er oppe på den diameteren du har slipt rent med den største lappen. Til en slik skade uten komplekse kurver ville jeg brukt 600g matte, evt. 450g. Tynnere går like bra, men da må du ha flere lag. Bruk 1% herder når du blander polyester. Hvis du vil ha litt fart på herdingen i det første laget mot forskalingen går du opp til 2% og retter en vifteovn mot støpen. Du kan også bruke vevd duk og epoxy til dette. Det blir sterkere, men er noe mer jobb. Vevd duk og polyester gir også et veldig sterkt resultat. Støper du fra begge sider blir det bra uansett.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...