pobre gringo Startet 16.April.2019 Link til dette innlegget Startet 16.April.2019 Hei, Har demontert en del for å sjekke tilstand og tette under lekke og slarkete rekkestøtter på Bavaria 34, har dessverre oppdaget noen delamineringer og deformeringer av i glassfiber og treverk under noen av dem (er støpt inn noe jeg ser for meg skal være en forsterkning i tre av ukjent slag). Det er tydelig tidligere eier har strammet boltene for å prøve å tette lekke støtter med deformering og krakylering som resultat. Har skaffet 4mm syrefast som jeg tenke jeg skulle bruke som mothold og forsterkning, men ser att det må noe mer til, muligens støpe med noe epoxy? i tillegg har det ene hullet under den verste rekkestøtten blitt avlangt, og med stygg gelcoat skade under, kanskje noen har forslag til en enkel fix på det også? Tenkte å bruke påsken på å fikse dette og skal ut på handletur i morgen for å kjøpe inn ting som trengs, håper det er noen som har greie på dette som kan gi meg noen forslag til beste løsning. Som dere ser på bildene har det vært tydelig store belastninger på rekkestøttene og bolter, samtlige bolter var bøyd Beklager at bildene er litt dårlige, men vanskelig å ta bilde oppimellom mellom en liten åpning bakerst i skapet. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Bavaria 34 sier du, seil eller motor og hvilket år er den bygget? Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 bavaria 34 seilbåt bygget i 1999 Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Har akkurat gjort samme jobb på min Corribee 21, der var alle rekkestøtter løse og hadde noe værre skader enn hos deg. Jeg valgte å gjøre godt rent i underkant, fyllte i med epoxysparkel, og dekket dette med 4 lag duk og epoxy. Så ble 2mm syrefast plate limt fast med mer epoxysparkel, rekkestøtter montert med nytt tettningsmiddel og bolter, kappet av utstikk fra bolter under, så la jeg 3 lag med duk og epoxy oppå dette. Resultatet er at det sitter som k*k i reidun, og null flex i dekket når jeg henger i rekkestøttene. Jeg er 107kg halvfeit bergenser. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pobre gringo Svart 16.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 betryggende å høre at det lase seg fikse. Hadde du skader i gelcoat over også? Hva slags sparkel brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.April.2019 Link til dette innlegget Svart 16.April.2019 Alt lar seg fikse, så dette går bare bra! Var heldigvis små/lite skader i gelcoat over, så her bare pusset jeg ned og la på gelcoatsparkel fra biltema. Det meste var under selve rekkestøttene så det er lite synlig :) Min båt er fra -77 så kosmetisk trenger det ikke være perfekt for min del. Det viktigste er at det er trygt og tett. :) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
pobre gringo Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Når det gjelder det treverket som er støpt inn der, hva slags funksjon har det? Det kan vel neppe være forsterkning da glassfibern i seg selv trolig er sterkere? Kan det være at det er tenkt som kun en spacer for rekkestøtteboltene og rekkelistskruene? Var å handla på West System i dag og de forslo at jeg skulle fjerne det dårlige treverket og lime inn nytt treverk som jeg så laminerte inn med epoxy, det blir nok det beste resultatet men problemet er at det er vanskelig å komme til og at mye av dette er bak baderommet der det ikke er god tilgang, så det frister mest å bare lime inn forsterkning uten å bytte treverket. Det er for øvrig ikke noe svikt i dekket eller noe som tyder på att det er noe svekking noe sted (foruten lekke og slarkete rekkestøtter) åpen for forslag og folks egne erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Soffy Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Hvordan kommer vi til rekkestøttene midtskips? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.