Ebb Startet 17.April.2019 Link til dette innlegget Startet 17.April.2019 Har en båt med en marinisert Mercedes OM617 300 TD som har vore under vann i høst og no står den fast, det står et vp 290 drev på den. Denne motoren er vel ca 120 hk i å veier en del. Er det noen som veit om det er noe annet med mer hk og kanskje veier mindre som passer på drevet , har ikkje lyst å legge ut for mye peng på dette prosjektet . Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Motorbytte". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Det rimeligste kan være å ta ut dysene å fylle diesel el.nedi sylindrene å se on du klarer å løsne den ved å vri/banke på tannkrans på svinghjul med et trestykke imellom kanskje den løsner. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Lazyjack Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Det hjelper vel lite å løsne stempler, resten av motoren er jo også ødelagt av saltvann om den har vært neddykket og ikke tatt hånd om umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Ja den ble tatt opp av Falken å plassert på lager i en mnd tid før eg fikk den tilbake den ble kondenmert så derfor gjorde de ingenting med motoren eg tappet den for vann å fylte den med diesel men det ble nok litt for lenge Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Absolutt billigste løsningen er vel og finne en lik motor/bil på finn, koster ikke noe de. Ombygning av andre diesel motorer blir alltid en utgift samme hva. Tåler fint og bli justert opp til 140-150hk de der. Tror etterkommeren 6syl har samme boltmønster. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Sånne motora fins det en haug av hos huggern, og det er vel det billigste alternativet. Blir vel andre prisklasser hvis du skal skaffe en annen type motor som du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Hvordan skrur man opp en slik motor da Sitér dette innlegget Link to post
Ebb Svart 17.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 bmwmaxi skrev 1 time siden: Absolutt billigste løsningen er vel og finne en lik motor/bil på finn, koster ikke noe de. Ombygning av andre diesel motorer blir alltid en utgift samme hva. Tåler fint og bli justert opp til 140-150hk de der. Tror etterkommeren 6syl har samme boltmønster. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 bmwmaxi skrev for 2 timer siden: Tror etterkommeren 6syl har samme boltmønster. den som heter 606? denne er vel både sterkere og litt lettere..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Familiesnekke Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 (redigert) Stemmer for å kjøpe motor med tilsvarende/lik blokk og flytte over mariniseringsdeler, motorlabber og gear; helt klart billigst! Dette har jeg selv erfart med å bytte fra en OM615 til OM616. Motor 5-15’000; nytt pakningssett for et par tusen, og så flytter du over selv, eller betaler noen rundt 10’000 for jobben. Da passer alt smækk på plass! Annen type motor koster sikkert 2-3-4ganger; bare for tilpasning... pluss motor... Redigert 17.April.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Om617a er det ikke så mange igjen av. De du finner er som regel godt brukt og har gjennomslag. De ble ofte satt som erstatningsmotor i gelandewagen for om617 (uten turbo) og er veldig ettertraktet i bilmiljøet. Det er også montert superpumpe (dieselpumpe med større elementer i som gir mye diesel) på en drøss av disse som sikkert har vært med på å forkorte levetiden på flere av de! Men har du en i god stand så tåler se mye trimming og i org stand holder de nesten evig med oljeskift, ventil justering og rene dyser. Hvis du finner en grei sugediesel, så er det ingen problem å montere turbo på disse. Jeg gjorde det på min 300GD og den var gått ca 350k km når jeg monterte. Toppakningen røk riktignok på ca 400k km men jeg ladet 1,5 bar en stund. Holder lenge med 0,6-0,8 hvis du skal ha den ca lik en org Om617a motor. Da vil den nok holde lenge. Men alt har jo å si med utgangspunktet, og det skader ikke med ny toppakning før konvertering heller. Oppjustering av dieselpumpe er enkelt. Er en skrue inni pumpa bak et lokk i bakkant du justerer på, og så må du selvsagt ha mere luft. Strupe slangen til wastegate evt sette på noe mikkmakk for å justere. Skal du inn med 60x motor så er starteren på andre siden og boltemønsteret er ikke likt. Hvordan det har å si for din del vet jeg ikke, kan jo være trikset til på et vis som gjør at det passer. Regner med akslingen passer overens. Disse har ikke likt boltmønster på innsug selv om du kjøper en 602 eller 605 som er 5 sylindret, så hvis du har manifoil med kjøling så passer ikke de. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Hva med brukt VP 31/32 eller VP 41 om du ønsker mer futt? Dette er marinemotorer som ble levert med 290-drev originalt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ebb Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Ja trur eg går for samme motor ser noen høggere har fra 5 k blir nok det letteste takker for alle svar ?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.