Jump to content

MB OM617 120 hk, alternativer som passer på VP290 drev?

Ebb

Recommended Posts

Har en båt med en marinisert Mercedes OM617 300 TD som har vore under vann i høst og no står den fast, det står et vp 290 drev på den. Denne motoren er vel ca 120 hk i å veier en del. Er det noen som veit om det er noe annet med mer hk og kanskje veier mindre som passer på drevet , har ikkje lyst å legge ut for mye peng på dette prosjektet .

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Motorbytte". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Stemmer for å kjøpe motor med tilsvarende/lik blokk og flytte over mariniseringsdeler, motorlabber og gear; helt klart billigst! Dette har jeg selv erfart med å bytte fra en OM615 til OM616. Motor 5-15’000; nytt pakningssett for et par tusen, og så flytter du over selv, eller betaler noen rundt 10’000 for jobben. Da passer alt smækk på plass! Annen type motor koster sikkert 2-3-4ganger; bare for tilpasning... pluss motor...

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Om617a er det ikke så mange igjen av. De du finner er som regel godt brukt og har gjennomslag. De ble ofte satt som erstatningsmotor i gelandewagen for om617 (uten turbo) og er veldig ettertraktet i bilmiljøet. Det er også montert superpumpe (dieselpumpe med større elementer i som gir mye diesel) på en drøss av disse som sikkert har vært med på å forkorte levetiden på flere av de! Men har du en i god stand så tåler se mye trimming og i org stand holder de nesten evig med oljeskift, ventil justering og rene dyser. 

Hvis du finner en grei sugediesel, så er det ingen problem å montere turbo på disse. Jeg gjorde det på min 300GD og den var gått ca 350k km når jeg monterte. Toppakningen røk riktignok på ca 400k km men jeg ladet 1,5 bar en stund. Holder lenge med 0,6-0,8 hvis du skal ha den ca lik en org Om617a motor. Da vil den nok holde lenge. Men alt har jo å si med utgangspunktet, og det skader ikke med ny toppakning før konvertering heller. 

Oppjustering av dieselpumpe er enkelt. Er en skrue inni pumpa bak et lokk i bakkant du justerer på, og så må du selvsagt ha mere luft. Strupe slangen til wastegate evt sette på noe mikkmakk for å justere. 

Skal du inn med 60x motor så er starteren på andre siden og boltemønsteret er ikke likt. Hvordan det har å si for din del vet jeg ikke, kan jo være trikset til på et vis som gjør at det passer. Regner med akslingen passer overens. Disse har ikke likt boltmønster på innsug selv om du kjøper en 602 eller 605 som er 5 sylindret, så hvis du har manifoil med kjøling så passer ikke de. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...