roesok Startet 17.April.2019 Del på Facebook Startet 17.April.2019 Har en 2011 Mercury 60 hk EFI. En fin motor, men det har dukket opp et problem etter sjøsetting i år. Når motor kjøres på tomgang, ca 850 rpm, så går motortemperatur raskt opp i over 90 grader. Motoralarm slå seg da inn. Med litt økt turtall går det raskt ned igjen. Ved normal kjøring ligger temperatur på ca 50 grader. Byttet termostat i går kveld og trodde problemet var ute av verden. For når jeg da lot den gå på tomgang i båtplassen gikk temperatur ikke over 60 grader. Det er vel også der termostat skal slå inn. Men så på båttur i dag kjørte jeg litt på tomgang, og da gikk den raskt opp mot 90 grader igjen. Ved økning av turtall (til litt over 1000 rpm) normaliserte det seg. Det snodigere er at ved tomgang i fri er alt i orden, men når den kjører på tomgang i gir så øker motortemperatur mye. Hva kan være feil? Skiftet impeller for et par år siden, men det kan jo være noe galt med den. Eller for dårlig vanngjennomstrømning grunnet salte i kanalene? Andre ting? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Høy motortemperatur på tomgang". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
gt19 Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 (redigert) Hadde noe av samme problemet for noen år siden på en 50 hk EFI. Skiftet termostat og impeller uten at det hjalp. Sjekket impellerplaten og den virket ok, men byttet den alikevel. Da forsvant problemet? Prøv å bytte impellerplaten, og hvis impelleren er et par år gammel, anbefaler jeg at du skifter den samtidig. Er jo ikke mange kronene ekstra når du først har nede undervannshuset. Redigert 17.April.2019 av gt19 (see edit history) Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
roesok Svart 17.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2019 Takk for svar. Mulig det er slik. Googlet meg frem til denne tråden som omhandler det samme. Nå er ikke dette problemet prekært når det gjelder øyeblikkelig fiks. Mulig jeg venter til båtopptak til høsten og ser på det da. Men det kan jo være at problemet utvikler seg. Altså at kjøling også vil bli dårlig på høyere turtall... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
gt19 Svart 17.April.2019 Del på Facebook Svart 17.April.2019 Nei, det er mest sannsynlig ikke prikært. Jeg kjørte en stund med det slik, men er irriterende når man f.eks. drar line og mitt i halingen går alarmen, så må mann øke turtallet på motoren mens man kjemper med storkveita? Sitér dette innlegget Jeanneau Merry Fisher 855, 2x Evinrude 150 E tec - Beneteau Antares 6.80, Suzuki DF115 - Askeladden 475 Freestyle, Mercury 50 EFI Link to post
roesok Svart 18.Mai.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2019 Foretok den klassiske servicen med å stake opp avløp for kjølevannstråle med en stålstreng. Ser ut som det gjorde susen. Det enkle er ofte det beste. Får i alle fall ikke lenger alarm. Ser at på tomgang går temperaturen opp i 60-70 grader etter en tid, men ikke høyere enn det. Det er kanskje innenfor normalen? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Sommeren Svart 24.August.2019 Del på Facebook Svart 24.August.2019 (redigert) Jeg må få takke «maskinisten 71»for hans forslag til problemløsninger i den kopierte tråden fra 2012, fulgte hans råd og mitt problem ble løst. Jeg har en 2005 Mercury 60 EFI hvor temperaturalarm kom ved turtall < 1300 rpm. Jeg oppsøkte et båtmotorverksted og fikk beskjed om at det var like greit å skrote motoren fordi det sannsynligvis var adapterplata som hadde tæring og lekkasje. Plata koster 7000.- og jobben 30.000.- forklarte vedkommende mekaniker, til min fortvilelse. Jeg spurte om dette gjaldt uansett årsmodell, han svarte at det gjaldt i opp til 2011. Skeptisk som jeg er, begynte jeg å Google og fant denne tråden hvor «maskinisten» i 2014 foreslår å bytte pakninger og plate i sjøvannspumpa. Han forklarte også at problemet med adapterplata var vanlig opp til 2004 modellen. I dag har jeg byttet pakningsett og problemet er løst for den nette sum av 700.-. Byttet samtidig termostaten. Takk ? Redigert 24.August.2019 av Sommeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Mai.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2020 Viser til denne tråden fra i fjor. Båt er sjøsatt for i år og samme problem. På tomgang går etter en tid temperaturen på Smart-instrumentet over 90 grader og alarmen går. Om turtallet økes litt, går temperaturen raskt tilbake til normalen. Forsøkte, som i fjor, å stake opp avløp for kjøleståle uten at det ser ut til å hjelpe. Får se utover sesongen om dette retter seg selv. Kan kanskje være avleiringer i kjølesystemet som tetter en del. Andre som har innspill? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.