Jump to content

Mercruiser 4,2, oljetrykk synker når den har blitt varm


Terje

Recommended Posts

Har en Mercrusier 4,2 som starter fint og med oljetrykk rundt 4 kg. Etterpå ha ligget på rundt 3000 rpm, for så å gå ned til tomgang å så opp igjen får jeg gjerne ikke mer enn rett over 2 kg. Etter å ha stoppet, ventet 15 min er den på 4 kg igjen.

 

Ide på hva det kan være?

 

Ja, har sjekket giver og instrument.

Link to post

BT har oljetrykkmåler verktøy så jeg ville begynt i den enden etter en telefon til ett firma som kan gamle US motorer for å høre om dette er ett kjent problem.
For meg høres det mere ut som ett måler problem enn for lavt oljetrykk

Edited by pipe
Link to post

Kommer litt an på hvilken 4,2 liter du har. Er det den tidlige VM motoren så er de kjent for slitasje på toppene/vipe akslingene som resulterte i for stor klaring og variabelt oljetrykk. Er ikke noe gammel US motor de diesel motorene her.

Ble senere cummins 4.2

Edited by bmwmaxi
Link to post
bmwmaxi skrev for 9 timer siden:

Er ikke noe gammel US motor de diesel motorene her.

Det er du helt rett i.
Jeg tenkte på 4,3l liter motorer
Uansett er jo forklaringen din om hvorfor TS opplever oljetrykksfall plausubel i mine ører.

Link to post

Hvis trykket ikke følger temperatur på motor og turtall så høres det ut som enten en trykkreguleringsventil som henger eller instrument som gjør det samme opp et vis. 

 

Hvis trykk er konsistent med turtall på henholdsvis kald og driftsvarm motor så vil differansen mellom de to være viskositet i olje kald vs. varm og endring i klaringer i motor forenklet sagt. 

 

 

Link to post
Terje skrev 1 time siden:

Ja, har også tro på trykkregulerings ventil.

 

PS, vet ikke hvem som har endret emne tittelen . Dette har ikke noe med varm motor å gjøre. 

Det er bare mod da målet er å få mest mulig forklarende overskrifter på forumet.
Som regel er det bare positivt men ingen regel uten untak

Edited by pipe
Link to post

det er vel helt normalt at oljetrykket synker med gjennomvarm olje, og helt normalt at oljetrykket øker igjen når oljen for avkjølt seg, så dette er ikke noe å bry seg om, helt normalt på en motor dette, det samme skjer med motoren du har i bilen din også, bare at der ser du det ikke hvis du ikke har oljetrykksmåler, har vært borte i det meste av motorer, store som små, og det samme skjer der også, utenom skipsmaskinene med tørrsump som har fast trykk fra egne oljetanker

Edited by Andor
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...