ess12 Startet 17.April.2019 Link til dette innlegget Startet 17.April.2019 Jeg har en seilbåt med Yanmar 3YM20 motor. Den ble kjøpt i fjor og jeg skal nå skifte olje for første gang. I instruksjonsboken står det at Yanmar anbefaler å bruke olje med viskositeten 15W40 eller 10W30. Forrige eier har riktignok fylt på med 10W40-olje. Jeg ønsker derfor å fortsette å bruke dette for å unngå å blande inn en annen viskositet. Kan jeg bruke 10W40 istedenfor 15W40 uten å være redd for at det skal gjøre skade på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.April.2019 Link til dette innlegget Svart 17.April.2019 Det gjør ingen skade å bruke 10w-40 Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Brukte vel også denne olja (Pennzoil), på min nye 3YM20 for noen år tilbake. Flere bruker også samme olje på gearet, selv om manualen (eller mrk. på gearet) sier SAE 20/30 olje, (singlegrad olje). Jeg brukte sjøl Pennzoil SAE 30 på mitt gearhus. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 ess12 skrev for 8 timer siden: Kan jeg bruke 10W40 istedenfor 15W40 uten å være redd for at det skal gjøre skade på motoren? Det kan du helt klart og om du blander disse to spiller det heller ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Når du byttet olje suger du vel opp den gamle først? Da blir det vel ikke mye blanding av gammel og ny om du velger en annen viskositet. Går helt fint dette. Jeg ville forøvrig valgt en olje som produsenten anbefaler. 15W40 er mye brukt i marinedieseler og detfor lett å få tak i om du skulle få behov for å kjøpe mer for etterfylling. Og det spiller ingen rolle hvilket merke olja har bare viskositeten er riktig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jannmar Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Brigg skrev 42 minutter siden: Og det spiller ingen rolle hvilket merke olja har bare viskositeten er riktig. Og at du ikke blander mineralolje og syntetisk olje. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Godt presisert, @Jannmar 15W40 skal være mineralsk, i alle fall på de fleste motorer. Tror faktisk aldri jeg har sett denne i del/helsyntetiske utgaver i hyllene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 15W-40 er mineralolje. I spec.'en til min motor står det med krigstyper: DO NOT USE 10W-40. Preferred singlegrade SAE 30 or 15W-40. Jeg ser ingen grunn til å avvike fra motorprodusentens anbefaling ved å redusere viskositeten. På min motor er også anbefalingen SAE 40. Derfor hender det at det skvetter innom 20W-50. Jeg ser ingen endring i oljetrykket av den grunn. Og om det rundt omkring i Yanmar'en skulle befinne seg noen centiliter 10W-et-eller-annet, så spiller det ingen rolle. Det er en motor, grovsmedgreie. Glidelagre i hvitmetall mot glatte flater. Det er viskositeten som holder metallene fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Jannmar skrev 1 time siden: Og at du ikke blander mineralolje og syntetisk olje. På generel basis spiller heller det ingen rolle men oljeblandingen blir ikke bedre enn svakeste ledd. Sitér dette innlegget Link to post
ess12 Svart 18.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Takk for oppklarende svar. Grunnen til at jeg heller mot 10w40 er bare fordi jeg allerede har kjøpt inn den oljen (ettersom det var det som var på båten fra før). Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Jannmar skrev for 8 timer siden: Og at du ikke blander mineralolje og syntetisk olje. Plutselig kom jeg på det åpenbare svaret jeg burde skrevet. Blande mineralolje og syntetisk er slik man produserer delsyntetisk olje. Pappen virker treg nå i påsken men ølet og solen er det ikke noe galt med heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 ess12 skrev 8 minutter siden: Takk for oppklarende svar. Grunnen til at jeg heller mot 10w40 er bare fordi jeg allerede har kjøpt inn den oljen (ettersom det var det som var på båten fra før). Den grunnen er like god som noen annen grunn. Det er bare å kjøre på. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Skjønner ikke helt at kan ikke gjør det åpenbare; følger manualen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Ventus skrev 1 time siden: Skjønner ikke helt at kan ikke gjør det åpenbare; følger manualen? Ikke om du er norsk. Da titter du først i manualen når alle andre muligheter er oppbrukt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.