Jump to content

Yanmar 3YM20 motorolje ikke i henhold til manualen

ess12

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt med Yanmar 3YM20 motor. Den ble kjøpt i fjor og jeg skal nå skifte olje for første gang. I instruksjonsboken står det at Yanmar anbefaler å bruke olje med viskositeten 15W40 eller 10W30. Forrige eier har riktignok fylt på med 10W40-olje. Jeg ønsker derfor å fortsette å bruke dette for å unngå å blande inn en annen viskositet. 

Kan jeg bruke 10W40 istedenfor 15W40 uten å være redd for at det skal gjøre skade på motoren? 

Når du byttet olje suger du vel opp den gamle først? Da blir det vel ikke mye blanding av gammel og ny om du velger en annen viskositet. Går helt fint dette. 

Jeg ville forøvrig valgt en olje som produsenten anbefaler. 15W40 er mye brukt i marinedieseler og detfor lett å få tak i om du skulle få behov for å kjøpe mer for etterfylling. Og det spiller ingen rolle hvilket merke olja har bare viskositeten er riktig. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

15W-40 er mineralolje. I spec.'en til min motor står det med krigstyper: DO NOT USE 10W-40. Preferred singlegrade SAE 30 or 15W-40. Jeg ser ingen grunn til å avvike fra motorprodusentens anbefaling ved å redusere viskositeten. På min motor er også anbefalingen SAE 40. Derfor hender det at det skvetter innom 20W-50. Jeg ser ingen endring i oljetrykket av den grunn.

Og om det rundt omkring i Yanmar'en skulle befinne seg noen centiliter 10W-et-eller-annet, så spiller det ingen rolle. Det er en motor, grovsmedgreie. Glidelagre i hvitmetall mot glatte flater. Det er viskositeten som holder metallene fra hverandre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...