Jump to content

Prosjekt Polar 17 totalrenovering

Josteinb

Recommended Posts

Hei, etter å fått unger på rekke og rad har det nå endelig blitt litt tid til Polar 17 prosjektet som har støvet ned i noen år. 

Alt treverket må byttes ut inkludert akterspeilet. 

Sånn ser den ut i dag, etter litt jobbing i går.

DSC_1092.JPG.62d26c6c1351df2e1d823a6a9e46c2d6.JPGDSC_1095.JPG.0390b40a0e21884cb5a6337de9cb3b20.JPG

Jeg trenger litt innspill på materialvalg og byggemetode. Den ribben i bunn, hva slags treverk ville dere brukt, evt hvordan behandlet det? Skal ha ferdig natet teak dørkplater oppå. 

Når jeg tar av alt det resterende treverket, inkludert akterspeilet, må skroget da stroppes eller tvinges for å holde formen? Eller holder det å stramme til når nytt akterspeil skal på plass? Er allerede ganske mye bevegelse i skroget etter å ha tatt av mye av treet, og siden akter er helt råttent, så ser for meg at glassfiberen får seg et trøkk hvis den breier seg ut.

Ellers er prosjektet inspirert av de klassiske runaboutene som Riva, Chris Craft m.m, men har en ambisiøs plan om å ikke bruke mer enn 20.000 på prosjektet, så materialvalg blir viktig her.

Hva ville dere brukt til å konstruere sofa-delen og skrogsiden? Skal være teak/mahogny utenpå. Noe vannfast, men lett å jobbe med, hadde vært supert.

Kan legge til at båten i sin tid ble kjøpt for at jeg skulle lære/øve på å pusse opp båt - har alltid likt å følge med på andres prosjekter- men for meg er den beste måten å lære noe nytt ved å gjøre det i praksis.

Takker for alle innspill!

Redigert av Josteinb (see edit history)

Polar 17 er en nydelig liten båt :smiley: Jeg er ingen ekspert på området i det hele tatt men har gjort noe lignende før. Jeg lagde en krybbe til båten FØR jeg begynte å strippe ned. Da holdt båten formen under riving, støping av nye spant og legging av dørk. Ved fjerning av akteren så kryssavstivet jeg med bord festet med tvinger i tillegg.

Du burde fiksere skroget før du river ned noe mer nå er mitt tips. I hvertfall ta noen mål så du har noe å referere til ved oppbygging.

Er mange meninger om hva slags treverk man kan bruke til spant etc men Hardwood, Kebony eller Superwood (fellesuttrykk for harde treslag) er noen alternativer. De fleste av disse alternativene har 20-30 års levetid forutsatt at de blir behandlet riktig.

Er flere tråder her inne med flotte Polar 17 båter, søk på Polar 17 så finner du flere tråder.

Håper du følger opp tråden med bilder og fremdrift da slike flotte båter fortjener oppmerksomhet. Er lettere å få gode tips også om du oppdaterer tråden din etter hvert som du jobber deg fremover mot ferdig båt.

Har du historikk på båten?

Redigert av xr4ti (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...