Jump to content

Dårlig 1 år gammelt startbatteri?

jotto

Recommended Posts

Jeg har en Evinrude G2 300 hk motor i en et år gammel båt. De siste dagene har motoren vært ganske tungstartet. I et par tilfeller har startmotoren bare klart å dra et par runder, og så har jeg måttet vente litt før jeg kunne prøve igjen. Jeg har ladet startbatteriet, men det ser ikke ut til å ha hjulpet. Jeg har også strammet til kabelskoene.

Kan et et år gammelt batteri ha tatt kvelden såpass tidlig? Kanskje firmaet som hadde vinteropplaget har vært sløv med vedlikeholdsladingen?

Hvilespenning: 12,8V

Spenning når jeg prøver å starte: synker raskt nedover, og en gang var jeg helt nede i 8,1V i et lite øyeblikk.

Spenning når jeg tilter opp motoren: 11,7V. Er ikke dette litt vel lav spenning? Strømtrekket er vel ikke så stort når man kjører tiltmotoren?

Batteriet er et 100Ah AGM-batteri.

Det er ikke ett spørsmål om batteriet ditt har tatt kvelden for det har det men hvorfor?
Svaret ligger i dårlige laderutiner under opplag der endel aktører er fornøyd med å lade opp batteriene på våren.
Da er det for sent når båtteriet har stått med for lav spenning i flere måneder.
Desverre har jeg hørt om alt for mange lignende tilfeller.

pipe skrev 4 minutter siden:

Det er ikke ett spørsmål om batteriet ditt har tatt kvelden for det har det men hvorfor?
Svaret ligger i dårlige laderutiner under opplag der endel aktører er fornøyd med å lade opp batteriene på våren.
Da er det for sent når båtteriet har stått med for lav spenning i flere måneder.
Desverre har jeg hørt om alt for mange lignende tilfeller.

Hvor lenge kan et AGM-batteri stå uten vedlikeholdslading? I dette tilfellet stod det i underkant av 6 måneder.

Er det fare for at batteriet har fått oppleve frost i løpet av vinteren? I så tilfelle, har du peiling på hvor mye det var nedtappet før lagring? Nedtappede blybatterier tåler ikke frost godt. 

Har en liten ekstrajobb i påska; å kjøre bobiler fra Oslo til Stavanger. Splitter nye biler, har stått hos importøren siden i høst med nedtappede batterier. Kun en startet av seg selv, resten krevde startkabler for å starte. Forrige tur kjørte vi 14 biler hele strekket uten å stoppe motorene (ja, de sto og sveiv da vi hadde matpause, turte ikke stoppe dem da han med startkablene hadde kjørt videre). På tross av 9-10 timers lading via dynamoen var det flere av bilene som ikke startet igjen da vi tok et lite forsøk på restart da vi var framme i Stavanger. Helt dødt. En liten tankevekker for min del, frost og nedtappede batterier kan føre til at man må gå til innkjøp av nye.

Hakkannen skrev 12 minutter siden:

Er det fare for at batteriet har fått oppleve frost i løpet av vinteren? I så tilfelle, har du peiling på hvor mye det var nedtappet før lagring? Nedtappede blybatterier tåler ikke frost godt. 

Har en liten ekstrajobb i påska; å kjøre bobiler fra Oslo til Stavanger. Splitter nye biler, har stått hos importøren siden i høst med nedtappede batterier. Kun en startet av seg selv, resten krevde startkabler for å starte. Forrige tur kjørte vi 14 biler hele strekket uten å stoppe motorene (ja, de sto og sveiv da vi hadde matpause, turte ikke stoppe dem da han med startkablene hadde kjørt videre). På tross av 9-10 timers lading via dynamoen var det flere av bilene som ikke startet igjen da vi tok et lite forsøk på restart da vi var framme i Stavanger. Helt dødt. En liten tankevekker for min del, frost og nedtappede batterier kan føre til at man må gå til innkjøp av nye.

Båten har vært lagret innendørs i varmegrader, ifølge opplagsfirmaet. Vi snakker kanskje om 5 grader i en typisk innendørs lagringshall?

Jeg vet ikke hva spenningen var da jeg leverte båten til lagring, men jeg kommer definitivt til å topplade med lader før opplag til høsten.

jotto skrev 32 minutter siden:

6 måneder i vinteropplag burde jo ikke knekke batteriet da. Men jeg vet jo ikke om batteriet var toppladet da jeg leverte båten siden jeg ikke ladet det med annet enn motoren gjennom sesongen.

Det er jo ikke utenkelig at batteispenningen var lav når båten gikk i opplag.
Mange bruker jo båten begrenset på høsten og selv om man slår av hovedstrømsbryteren har jo båten ofte ett forbruk til klokke,radio minne,lensepumpe,nivå vakt osv.
Så er spørsmålet hvor raskt de klarer å lade opp alle batteriene de har ansvaret for når båten går i opplag.
Det er ikke vanskelig i tenke seg att tilgangen til batteriladere er begrenset av praktiske og økonomiske grunner er lav i den perioden.

Klarer batteriet seg i denne perioden så er jo ikke faren over for hvis de ikke i opplaget tar seg tid til å ta av en av batteriklemmene så kan batterispenningen bli skadelig lav igjen får de tar vårladingen.
Som ett eksempel vil ett 70 amp AGM batteri ha 12,4v etter 7 uker med en vanlig klokke tilkoblet.
Batteriet bør ikke under 12,4v under opplag og jo mere spenningen synker under dette jo værre er det.

Redigert av pipe (see edit history)
  • 3 uker senere...

Mitt 65Ah startbatteri for min Yanmar 44Hp diesel går nå inn i sitt 10ende år og har ikke vist noen som helst svakheter. Vi bruker båten mye, så det blir mange starter. Men når en start varer maksimum 1 sekund, er det ikke mye av de 65Ah som brukes, under 0,1Ah!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 37 minutter siden:

Mitt 65Ah startbatteri for min Yanmar 44Hp diesel går nå inn i sitt 10ende år og har ikke vist noen som helst svakheter. Vi bruker båten mye, så det blir mange starter. Men når en start varer maksimum 1 sekund, er det ikke mye av de 65Ah som brukes, under 0,1Ah!

Det regnestykketbmå du forklare?

Egentlig litt løselig tatt, men si at starteren drar 200A i 1 sekund så blir det: 200 * (1/3600) = 0,06Ah   Ved 500A 0,14Ah. Om du kinner i et minutt og starteren trekker 500A,  ja da blir det litt mer, faktisk ca. 8Ah. Men selv det fylles fort opp dår en er underveis og dynamoen pøser på.

Min erfaring er derfor at en klarer seg godt med et ganske lite startbatteri bare det har en høy CCA og får godt stell.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Cerberus skrev for 1 time siden:

AGM batteri til påhengs er vel ikkje akkurat en god match da det slett ikkje er tiltenkt å lade denslags

Hva er problemet med det? På den forrige slepejolla hadde vi 40hk E-tec og AGM batteri. Det batteriet fikk knapt noe vedlikeholdslading overhode, men levde allikevel, til tross for all mishandling, 9 år (så vidt jeg husker). Da satt jeg inn ett nytt AGM batteri. Det holdt kun to mnd, da løsnet det i festet og ble slått i stykker pga. grisekjøring i høy sjø. Det første AGM batteriet var et Varta som satt i fra båten var ny. Fordel med et friskt AGM batteri som lett trekker starteren opp i høyt turtall. 

Okkaby skrev 17 minutter siden:

På en båt med påhengs å kun et batteri, ja da ville jeg ha tatt ut batteri når båten går til vinterlagrin. så kan batteri stå hjemme i varmen hele vinteren. Montere det toppladet når båten skal på sjøen. 

Jeg vil vel heller si tvert imot. Bedre å lade det opp og lagre det kaldt.

Komodo skrev 2 minutter siden:

Hva er problemet med det? På den forrige slepejolla hadde vi 40hk E-tec og AGM batteri. Det batteriet fikk knapt noe vedlikeholdslading overhode, men levde allikevel, til tross for all mishandling, 9 år (så vidt jeg husker). Da satt jeg inn ett nytt AGM batteri. Det holdt kun to mnd, da løsnet det i festet og ble slått i stykker pga. grisekjøring i høy sjø. Det første AGM batteriet var et Varta som satt i fra båten var ny. Fordel med et friskt AGM batteri som lett trekker starteren opp i høyt turtall. 

Jeg vil vel heller si tvert imot. Bedre å lade det opp og lagre det kaldt.

Nu tenker jeg jo ikke det skal stå i 20-25 grader, men hjemme i kjelleren hvor det er 10-12 grader. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

2 hours ago, Okkaby said:

På en båt med påhengs å kun et batteri, ja da ville jeg ha tatt ut batteri når båten går til vinterlagrin. så kan batteri stå hjemme i varmen hele vinteren. Montere det toppladet når båten skal på sjøen. 

Etter hva jeg har lært er det tvert om! Lad opp batteriet og la det stå i båten, kaldt, men koble det fra. Har gjort dette både med batteriet i båten og til elvinsjen og begge lever i beste velgående selv om de har vært i bruk siden 2007!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...