Jump to content

Hvordan å våkne opp LiFePo4 batteri?

klimekkk

Recommended Posts

Etter langt ventetid endelig fikk jeg levert drømme fiske utstyr - trollingmotor Motorguide 36V med 80Ah 36V LiFePo4 batteri fra Skanbatt. Har en skikkelig lader som er programmert til denne type batteri (Filon Futur M). Alt montert og klart til bruk men lader vil ikke starte lading pga den ser ikke at batteri er koblet. Det er 0V mellom batteri terminaler, så tipper jeg at den er fult utladet og BMS stengt. Bluetooth også er ikke aktivt.
Er det noe måtte til å våkne opp batteri? Lader har ikke noe spesielt knapp til det. Den skal lade automatisk...
Tenker om kanskje hvis jeg kobler 3 bilbatterier i serie og bruker de til å starte lading BMS vil åpne men er usikkert om det er bra eller dumt idee. Selvfølgelig har ikke 3 like bilbatteri og koble sammen 3 forskjellige er også ikke anbefalt? 
Noe forslag til å redde påske fiske tur eller bør jeg vente til neste uka og bare reklamere batteri/lader?

20190418_123756.jpg

Redigert av klimekkk (see edit history)
klimekkk skrev 54 minutter siden:

Selvfølgelig har ikke 3 like bilbatteri og koble sammen 3 forskjellige er også ikke anbefalt? 

Det spiller ingen rolle om 12v batteriene har forskjellige kapasiteter
Jeg tror kanskje jeg hadde helet til å kopple vekk laderen og latt de tre 12 v batteriene tatt seg av ladingen de første timene.
Dette som en forsiktighetsregel for ikke lage en spenningstopp inn på laderen når man fjerner de tre andre batteriene som man har bundet i sammen med provisoriske koblinger.
Godt mulig at det er å være for forsiktig men bedre å være safe tenker jeg

Har fått svar fra lader produsent. De sier at den er feil programmert. Den burde starte lading selv om batteri har ikke noe spenning pga stengt BMS. Må sende den tilbake til Tyskland. Ehhh...

Men, jeg gir ikke opp så fort. I morgen skal jeg demontere 2 batterier fra biler og 1 fra båt og prøve å få den i live. 

Jeg fikk same problem med min Torqueedo 24V batteri. Også ble bedt om å sende tilbake til agentur, eller kjøpe et nytt batteri! Null spenning på terminaler og selv om laderen funket, var det ikke mulig å lader batteriet. Siden jeg har ganske god peiling på Lithium, så trosset jeg varselet om å ikke åpne batteriet slik at jeg kunne kommer rett inn på cellene, før BMS’en. Det er BMS’en som hindrer at du kan lade på vanlig måte når spenning på cellene er under en viss nivå. Laderen vil heller ikke levere spenning når den ikke ser nok spenning på batteriets terminaler. Det jeg gjort var å koble en 24V blybatteri lader direkte på lithium batteriets terminaler, før BMS’en. Etter 5 minutter var lithium batteriets spenning akkurat høg nok slik at lithium laderen kunne overta fra blybatteriets laderen. 

BMS’er spiser strøm hele tiden og på min Torqueedo batteri var jeg ikke oppmerksom på at det var en spesial bryter som kan kjøpes for å skrue av batteriet om det skulle ikke brukes for en stund. 

Eneste ulemper med min løsning er at batteriet er sikker ikke vanntett lenger! For å unngå samme problemet senere, har jeg montert en  utvendig terminal (med sikring) som er koblet direkte til lithium cellene. Da slippe jeg i hvertfall å fjerne mer enn 20 skruer for å åpner batteriet igjen. 

Når du skal bruk 3x12V blybatterier, er jeg ganske sikker på at du må også kommer på innsiden av din lithium batteri. Håper jeg tar feil:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...