Jump to content

Dimensjon på kabel fra batteri til minusskinne

Sandebukta

Recommended Posts

Jeg skal installere en pumpe og noen småforbrukere i kabinen på båten. Der har jeg enkel tilgang på sikringspanelet og kan koble til + på de ulike kursene der. Det er imidlertid ingen minusskinne tilgjengelig. Den er plassert inne bak instrumentpanelet nærmere mesteparten av utstyret. Der er det trangt og fullt. Jeg kunne tenke meg å legge opp en ny minusskinne da det er svært kort vei fra sikringspanelet til batteriene. Hvor kraftig kabel trenger jeg til dette? Altså minus fra batteriet til en skinne som skal forsyne en kvernpumpe og kanskje noen 12v uttak med + fra eksisterende kurser? 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Hvor langt er det? «Plutselig» skal du montere mer enn du tenker i dag, så det kan jo være greit å dimensjonere romslig når du først gjør det. Gjorde dette selv, men det ble litt lengder. Mener jeg brukte 50kvadrat til første større punkt, og 16 videre til et mindre punkt. Jeg slet imidlertid med spenningstap under belastning (visse ting koblet ut når kjøleskapet gikk, uten at det burde skyldes batteriene)

I 12-volt-anlegget mitt har jeg kun lagt opp pluss og minus. Om trådstarter ikke vet hvor langt strekk, eller strømtrekk, blir det nokså håpløst å råde. Hos Hulda har de største forbrukerene tilførsel via 95 kvadrat. Deretter 70, 50, 25 og 16 kvadrat til koblingspunkter. Opplever aldri at komponenter ikke får nok strøm. Jording har jeg kun på 220 V (TT). Sjøjord er kun utjevningsjord for VHF, AIS og ekkolodd (vekselstrøm/pulsing til Dynaplate). 

Vel, i 12V likestrømsanlegg er det spenningsfall som er hovedproblematikk (spenningfall = varme - med tilhørende fare). Så sånn generelt er større tverrsnitt bedre. Hvis det bare er snakk om 60 cm fra batteri til skinne, så ville jeg smekket til med 25/35kvmm og ferdig med det :) Da kan du koble til mer senere uten større bekymring. Biltema selger vel korte stubber med "batterikabel".

Redigert av Solseng (see edit history)

Nja, det er jo egen båt.:diving:  Ingen kan vel si hvornår man er sånn passelig innafor. Jeg ville kanskje ikke presset kabelsko med vannpumpetang eller nøtteknekker - men jeg fikk da engang start på motoren vha. en engangsskniv da en korroderte/oksyderte +kabelen bokstavelig løsnet fra kabelskoen. Moralen? Ha et sett av engangs spisebestikk i nærheten?:giggle:

Hulda skrev 1 time siden:

Da blir det 1,5 meter 16 kvadrat mangetrådet fortinnet kobberkabel med 4 kabelsko, krympestrømpe med lim. Korrekt pressede kabelsko utført av fagmann. Et par tusen spenn :-) ??

Det var da en voldsom pris Hulda.

Watski leverer ferdigpresset kvalitet fra Skyllermarks.

Må riktignok opp i 35mm2 for å få 70 cm lengde, men de har nå en påskekampanje med fri frakt fram til 22. April,

så da blir prisen 418,- for disse to kablene tilsammen.

Batterikabel..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Hulda skrev 51 minutter siden:

Jeg lever godt med pressutstyt, kabelsko, krympestrømper osv fra Biltema.

Hvis du monterer kabler og kabelsko presset med Biltemautstyr lever du på lånt tid. Det er bare et tidsspørsmål før båten din går i lufta. Når som helst kan en ledning ramle ut av kabelskoen, skape en gnist, og hele båten står i lys lue. Du vet aldri når dette vil skje, og du har ingen kontroll på kvaliteten av pressingen, uansett hvor mye du tester og belaster en forbindelse. Dette er å spille russisk rulett med fem patroner i tønna!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...