Sandebukta Startet 18.April.2019 Link til dette innlegget Startet 18.April.2019 Jeg skal installere en pumpe og noen småforbrukere i kabinen på båten. Der har jeg enkel tilgang på sikringspanelet og kan koble til + på de ulike kursene der. Det er imidlertid ingen minusskinne tilgjengelig. Den er plassert inne bak instrumentpanelet nærmere mesteparten av utstyret. Der er det trangt og fullt. Jeg kunne tenke meg å legge opp en ny minusskinne da det er svært kort vei fra sikringspanelet til batteriene. Hvor kraftig kabel trenger jeg til dette? Altså minus fra batteriet til en skinne som skal forsyne en kvernpumpe og kanskje noen 12v uttak med + fra eksisterende kurser? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Komodo Svart 18.April.2019 Link til dette innlegget Svart 18.April.2019 Det kommer jo an på strekket, samt om du skal belaste 12V uttakene maks samtidig som kvernpumpa går. Men fra 6 - 16 mm2 burde være ok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Kan du ikke bruke samme mm2 som på + kabelen som går fra batteriet til sikringspanelet? (Om jeg har forstått deg riktig, og du skal montere minusskinna ved sikringspanelet). Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Hvor langt er det? «Plutselig» skal du montere mer enn du tenker i dag, så det kan jo være greit å dimensjonere romslig når du først gjør det. Gjorde dette selv, men det ble litt lengder. Mener jeg brukte 50kvadrat til første større punkt, og 16 videre til et mindre punkt. Jeg slet imidlertid med spenningstap under belastning (visse ting koblet ut når kjøleskapet gikk, uten at det burde skyldes batteriene) Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Jording skal ha akkurat samme dimmensjon som pluss. Det er ikke noen forskjell på dette. Sjekk hvor mange mm2 du har på pluss og dermerd har du svaret på jord. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 I 12-volt-anlegget mitt har jeg kun lagt opp pluss og minus. Om trådstarter ikke vet hvor langt strekk, eller strømtrekk, blir det nokså håpløst å råde. Hos Hulda har de største forbrukerene tilførsel via 95 kvadrat. Deretter 70, 50, 25 og 16 kvadrat til koblingspunkter. Opplever aldri at komponenter ikke får nok strøm. Jording har jeg kun på 220 V (TT). Sjøjord er kun utjevningsjord for VHF, AIS og ekkolodd (vekselstrøm/pulsing til Dynaplate). Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 19.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Strekket fra batteriet er kun 60 cm. I utgangspunktet er forbruket en pumpe som drar 12 amp med 20 amp sikring samt et USB-uttak til lading, 2 amp. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Vel, i 12V likestrømsanlegg er det spenningsfall som er hovedproblematikk (spenningfall = varme - med tilhørende fare). Så sånn generelt er større tverrsnitt bedre. Hvis det bare er snakk om 60 cm fra batteri til skinne, så ville jeg smekket til med 25/35kvmm og ferdig med det :) Da kan du koble til mer senere uten større bekymring. Biltema selger vel korte stubber med "batterikabel". Redigert 19.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Taremakken Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Det betyr at du vil ha 16 amp på 20 amp uttak på 12v? Ganske enkelt regnestykke Hva sier mm2 på 16 amp? Google. Det er samme kvaderet på + som minus+ Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Siden det er en samleskinne det er snakk om, ville jeg ikke sett på teoretisk forbruk "her og nå". Bedre å smelle til med litt mer tverrsnitt - iallefall når det bare er snakk om en kort ledningsstubb. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Å svare på dette med de opplysningene du har gitt er ikke så lett. Hva er lengden? Hvor mye ønsker du å koble på skinna? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Han skrev 60cm fra batteripol til skinne. Det er ikke vits hverken å regne eller tenke over saken. Bare god gammaldags overkill. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Det vil si 16 kvadrat. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Solseng skrev 7 minutter siden: Han skrev 60cm fra batteripol til skinne. Det er ikke vits hverken å regne eller tenke over saken. Bare god gammaldags overkill. Og bytt ut kabelen til + skinna også, så du får samme dim. på + og - skinne. 120 cm kabel koster ikke all verden. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Slik jeg forstod det, så er +skinnen lokalisert et annet sted og med annen avstand. Men ja: Med årene øker, og ikke minker, forbruket. Redigert 19.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Kosher strøm: En ting er tverrsnitt. En annen er kontaktflater og overganger. Sikkert ikke feil å pusse kabelsko/kontaktflater og sette inn med ny sealer/batterifett med jevne mellomrom. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Da blir det 1,5 meter 16 kvadrat mangetrådet fortinnet kobberkabel med 4 kabelsko, krympestrømpe med lim. Korrekt pressede kabelsko utført av fagmann. Et par tusen spenn :-) ?? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Nja, det er jo egen båt. Ingen kan vel si hvornår man er sånn passelig innafor. Jeg ville kanskje ikke presset kabelsko med vannpumpetang eller nøtteknekker - men jeg fikk da engang start på motoren vha. en engangsskniv da en korroderte/oksyderte +kabelen bokstavelig løsnet fra kabelskoen. Moralen? Ha et sett av engangs spisebestikk i nærheten? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Solseng skrev 49 minutter siden: Slik jeg forstod det, så er +skinnen lokalisert et annet sted og med annen avstand. Jeg forsto det slik at TS ville sette minusskinnen rett ved plusskinnen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Hulda skrev 1 time siden: Da blir det 1,5 meter 16 kvadrat mangetrådet fortinnet kobberkabel med 4 kabelsko, krympestrømpe med lim. Korrekt pressede kabelsko utført av fagmann. Et par tusen spenn :-) ?? Det var da en voldsom pris Hulda. Watski leverer ferdigpresset kvalitet fra Skyllermarks. Må riktignok opp i 35mm2 for å få 70 cm lengde, men de har nå en påskekampanje med fri frakt fram til 22. April, så da blir prisen 418,- for disse to kablene tilsammen. Redigert 19.April.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Bare Hulda som bruker sertifiserte kabelsko og dertil tilhørende sertifisert og svindyr presstang. Derav en så høy pris Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Kvalitet koster! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Ja, en god og sertifisert 6-kant kabelskopresse koster fort 60-80kkr med bakker for ulike dimensjoner. Ganske langt fra enkel DIY. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Jeg lever godt med pressutstyt, kabelsko, krympestrømper osv fra Biltema. Man skal ikke trekke min higen etter topp kvalitet for langt. Hos meg holder det at systemene over tid fungerer. Også med overlast. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Hulda skrev 51 minutter siden: Jeg lever godt med pressutstyt, kabelsko, krympestrømper osv fra Biltema. Hvis du monterer kabler og kabelsko presset med Biltemautstyr lever du på lånt tid. Det er bare et tidsspørsmål før båten din går i lufta. Når som helst kan en ledning ramle ut av kabelskoen, skape en gnist, og hele båten står i lys lue. Du vet aldri når dette vil skje, og du har ingen kontroll på kvaliteten av pressingen, uansett hvor mye du tester og belaster en forbindelse. Dette er å spille russisk rulett med fem patroner i tønna! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.