Jump to content

BMC 2.25 . Er dette turtallsmåler?


Jomes

Recommended Posts

Hei. Hva er dette ? Bmc 2.52 liter. Så er det også 2 stk ledninger svart / rød til høyre for rød sirkel. Jeg antar disse skal på det som er ringet inn. Jeg trur dette er turteller. Hva tenker dere? Turteller instrumentet mitt løper i øyeblikket litt løpsk...

Screenshot_20190419-001515.png

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Det er turtallsmåler ja. Men om den er årsaken til at instrumentet løper løpskt er usikkert. Du kan justere giveren, men tvilsomt at justering hjelper.                                                     Løsne låsemutter som du ser nederst på måleren. Drei nå på selve målerstammen slik at den skrur seg ut fra svinghjul. Start motor og la den gå på tomgang. Skru nå måleren  svært sakte og forsiktig inn igjen inntil det vibrerer i den. Drei så 1/6 omdreining ut igjen. Hold den der mens du skrur låsemutter fast igjen og låser den. Da skal måleren være i rett avstand fra svinghjul. Men som sagt kan nok feilen være noe annet.

Link to post
Share on other sites

Det ligger også en svart / rød ledning ved siden av som skal på toppen av turtallsmåler.  Men har prøvd se hvem som er pluss minus på måleren. Det står ikke. Eller er det det samme. Skal jeg skru den helt ut / av før jeg starter?

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Jomes skrev for 6 timer siden:

Skal jeg skru den helt ut / av før jeg starter?

Nei, bare litt, slik at du er sikker på at ikke måleren berører svinghjul når justering begynner. Hvordan de to ledningene kobles til vet jeg ikke, men tror ikke det betyr noe. Der er vel noen skruer eller lignende montert på svinghjul som danner kontakt mellom sort og rød ledning når disse passerer måleren. Litt usikker på akkurat dette. Det er vel neppe noe spenning på ledningene slik de står nå. Tipper de danner kontakt til batteri minus når skruene passerer og at det er det instrumentet reagerer på.                        Du burde forklart bedre hvordan turteller oppfører seg nå.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan prøve beskrive. Turteller viser bare danser fra null til max, så tilbake igjen. Rører jeg ikke gassen ligger den rundt 0. Gir jeg litt gass hopper den fort til 1500 så tilbake til null igjen. 

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Ok, men ligger disse to ledningene løst eller er de montert på måler når dette skjer? Kan jo tenkes at dette er bygget om også og at turteller henter signalet fra dynamo. Originalt brukte bmc ofte instrumenter fra Smiths. Hva står det inni instrumentet. Står det Smiths så henter den sikkert signalet fra måleren som er avbildet. Det gjelder og komme med mest mulig info selv om du ikke tror det er av betydning. Hvordan reagerer de andre instrumentene? Oppfører de seg normalt?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Har samme motor og samme instrument. Turteller min er helt død. Har målt at instrument får strøm men helt dødt. Har hatt båten på land et år. Er det evnt mulig å sette på et nytt instrument å bruke giver som allerede er der ? Giver har som avbildet 2 poler. Går den oppihop med dagens instrument ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...