Jump to content

Pusse opp treseiler


Baronjon

Recommended Posts

Hei!

Har en 27' seilbåt , Spissgatter fra 1935

Der har jeg noen ganske stygge grønn-impregnerte planker i dørken i cockpiten.

Går det fint og pusse disse og lakke/olje dem?

 

og...

Hva slags lanterner trenger jeg?

 

Har noen knekte spanter, særlig akter. Er det "farlig" ?

(Det er også blitt satt i noen stålspanter, 3-4 stykk)

 

Skal ha den i boblehavn i vinter, er det dumt?

 

er totalt nybegynner :smiley:

Redigert av Baronjon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Har en 27' seilbåt , Spissgatter fra 1935

Der har jeg noen ganske stygge grønn-impregnerte planker i dørken i cockpiten.

Går det fint og pusse disse og lakke/olje dem?

Velkommen i dette utmerkede forum, og så til spørsmålene dine:

 

Det går greit nok, men du må regne med at de alltid vil ha et grønnskjær fra impregneringen. Kunne det ikke være like greit å bruke en form for beis, dermed kunne de få litt "teak-look"? (Her i byen kalles brunmalt furu for "Stavangerske-teak" :wink: )

 

og...

Hva slags lanterner trenger jeg?

Du bør ha sidelanterner, akterlanterne og topplanterne. Men det er viktig å ha topplanternen på egen bryter slik at du kan slå den på sammen med side- og akterlanternene når du går for motor og slå den av igjen når du bare har seil oppe. Om du i tillegg vil spandere en rundtlysende ankerlanterne, det må du la behovet avgjøre.

 

Har noen knekte spanter, særlig akter. Er det "farlig" ?

(Det er også blitt satt i noen stålspanter, 3-4 stykk)

Den er ikke så god å ha noen fornuftig kommentar til uten å ha sett nærmere på båten, men sånn umiddelbart så klinger det slett ikke kritisk om noen spant har fått en knekk. Det kan være et alternativ å stive dem opp med lasker. De stålspantene du nevner er sikkert et forsøk på reparasjon/forsterkning en gang i tiden.....

 

Skal ha den i boblehavn i vinter, er det dumt?

Selv har jeg ingen erfaring med boblehavn, siden jeg holder meg i et isfritt område, men såvidt jeg har forstått er det et godt alternativ.

 

er totalt nybegynner  :smiley:

Lykke til med båten!

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

"Skal ha den i boblehavn i vinter, er det dumt?"

 

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Baronjon!

 

du skriver att du vill ha den i boblehavn.......det har jag ingen förmening om, det går sikkert bra!

 

men du skall passa dig för att ut o 'kjöre' på vintern med trebåt i is, även veldi tynn is, skär som

vassa knivar i träet !!

 

:smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva slags båt er det? (19,5 kvm, 32 kvm spissgatter etc.)

 

De knekte spantene du referer til er sikker eikeribber, de pleier å knekke. De er ganske greie å skifte eller legge nye ved siden av.

 

Jernspantene i bunn kan være originale. På enkelte konstruksjoner hadde man denne blandingen.

 

Ikke tett treverket fullstendig med primer. Treverket trenger å puste på den ene siden. Lakk innvendig og helt tett primer utvendig er ingen god ting.

Link to post
Share on other sites

Denne type primer er kun for at bunnstoffet skal få bedre feste. Så hvis det dekker greit med et strøk så holder det. Ikke noe poeng i vanntett primer på trebåt, den råtner ikke av sjøvann. Regnvann ovenfra derimot forårsaker mer råteskader..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hva slags båt er det? (19,5 kvm, 32 kvm spissgatter etc.)

 

De knekte spantene du referer til er sikker eikeribber, de pleier å knekke. De er ganske greie å skifte eller legge nye ved siden av.

 

Jernspantene i bunn kan være originale. På enkelte konstruksjoner hadde man denne blandingen.

 

Ikke tett treverket fullstendig med primer. Treverket trenger å puste på den ene siden. Lakk innvendig og helt tett primer utvendig er ingen god ting.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke sikker hva den heter, "Tumlaren" kanskje?

Hvor mange kvm vet jeg heller ikke :rolleyes:

 

Noen av jernspantene er nesten rustet i stykker.... Så de er sikkert gamle

Link to post
Share on other sites

Hei B !

Nå har ikke jeg tenkt så veldig mye på lanterer, men er det ikke slik at seilbåter under 12m, egentlig kun trenger en trefarget lanterne i toppen av masten?

 

Evt også en lanterne midt på masten, til når du går for motor.

(Og om du har lyst, en hvit rundtlysende lanterne i mastetoppen, som ankerlanterne.)

Er noen "nye" regler der, kan sjekke det opp når jeg kommer hjem.

 

Vel, om det er slik, sparer du deg for mye ledningstrekking og forbruk av strøm(færre pærer).

 

Hilsen Opus

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...