BØstrøm Startet 19.April.2019 Del på Facebook Startet 19.April.2019 Som jo noen vet, er det nymontert mast på min tilårskomne Motiva 43. Under seilas, slakket fremre undervant seg. Skal jeg bare stramme disse, eller stramme aktre undervant isteden, eller litt på både fremre og aktre? Undervantene er rod, og fremre litt tynnere enn aktre. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Er masten sideveis rett når du seiler? Hvis den henger ned mot le der undervantet er festet skal du stramme. Hvis den er rett lar du være. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.April.2019 Vel, undervantet hang ikke å slang akkurat. Alikevel må det være noe bevegelse ett sted, siden le, fremre undervant slakkes. Dette var riktignok i mye vind. Jeg prøver å stramme alle undervantene en smule, siden masten er satt opp av proffer, så jeg ikke forandrer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.April.2019 Del på Facebook Svart 19.April.2019 Glem det derre med proffer. Poenget er at masten skal stå rak under belastning. Det gjør den ikke om ett vant slakker av. Det vanlige er at seilet i lengderetningen vil prøve å trekke masten akterover på midten. Denne lasten skal forre undervant kompensere for når riggen har tilnærmet salinger perpendikulært på lengdeaksen. Når le undervant slakker seg, gjør ikke dette vantet jobb. Sannsynligvis buer masten sideveis under last. En annen sak er at en rod uansett skal befinne seg i sitt elastiske område. Ellers kan roden ryke grunnet utmatting. Husk å smøre gjenger før trekking. Ellers skjer det som han proffen som skar gjenger på strekkfisken. Det finnes spesialoljer til dette, som Biltema 25-429. Jeg bruker kardan-olje EP 90, fordi jeg har det på lager. Poenget er at oljen må tåle høyt trykk uten å bli klemt vekk. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Enig i nesten alt du nevner her, men er det ikke like sannsynlig at aktre undervant i lo ikke gjør jobben sin, som at fremre undervant i le er for slakt? Masten står veldig rett og fin uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det blir en 'hva kom først, høna eller egget'-vurdring. Poenget er at masten skal stå korrekt under belastning. Når jeg skal ha mine 8 vanter inn i elastisk modus, strammer jeg jo bare på den ene siden. Resultanten gir effekt på begge sider. Og vurdering av riggen under seil er en del av trim-rutinen. Får legge til: På Hulda :-) Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 22.April.2019 Del på Facebook Svart 22.April.2019 Gran segel har en grei guide: https://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html (se kap 5) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2019 Del på Facebook Svart 22.April.2019 Den var meeeget bra! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.