Solseng Startet 19.April.2019 Link til dette innlegget Startet 19.April.2019 (redigert) Jeg bestemte meg for å pusse ned alt av bunnstoff denne våren, og ta full oppfrisking med antipest primer. Som sagt, så gjort. Det behøvdes da det er 20 år med quick fix og bare smøre på nytt lag med bunnstoff hver sesong. Mye arbeid å pusse ned, men til gjengjeld får man full oversikt over tilstanden til skroget. Desverre var det ikke 100% i orden lengre. Legger merke til såkalte spider-cracks i gelcoaten ca. midt i undervannskroget langs steglisten (på begge sider). Typisk nok. Dette området tar smellene når man kjører relativt hurtig i bølger, så her er det rimelig nok en del belastning og flexing når man kjører. Her er bilder fra begge sider slik at man ser sånn ca. omfang: Vel, vel. Det har nok vært slik i mange år allerede; godt gjemt bak gammel primer og bunnstoff. Så noen totalkrise er det ikke på en 23 år gammel båt. På sikt (etter sesongen) kan det bli aktuelt å la proffer se på det og utbedre skaden mer permanent. Litt av problemet er dog at disse sprekkene oppstår fordi det er en viss grad av fleksing i akkurat dette området. Dermed blir selve reperasjonen og valg av metode av betydning slik at nye skader ikke oppstår. Ser for meg at det blir et større prosjekt. Dermed står jeg mer og vurderer en quick-fix for sesongen. Som sagt: Dette er nok gamle sprekker, så skaden er allerede på mange måter gjort. Ikke er det veldig til verdi igjen i selve båten heller, så jeg mister ikke nattesøvnen av dette... :) Jeg har prøvd å finne litt info/how to på nettet, og kom over denne interessante snutten. Flere episoder som burde være av interesse for nybegynnere som vil lære seg litt om glassfiberarbeid - verdt å sjekke ut denne kanalen :) Dermed lurer jeg på hva ekspertisen her inne tenker rundt en liten fix for sesongen med disse sprekkene. Er det verdt å prøve ut fleksibel epoxy i disse sprekkene jeg har? Ser for meg å slipe spor/utvide sprekkene litt og prøve ut noe lignende? Noe ala G/Flex 655 fra West System? https://www.westsystem.no/p/11909/gflex-655-epoxy---fortykket-reparasjons-sett-mtilbehoer Tips til andre produkter? Eller bør jeg tenke helt annerledes rundt dette? :) Redigert 19.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 19.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 (redigert) Come hell or highwater. Selv på langfredag. Som elektriker finner jeg det vrient å gi bombesikre svar på båtelektro. Det er et røfft miljø uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Selv om det hadde vært befriende å fått et krystallklart svar som var bombesikkert, så vet jeg at det er særdeles vrient når det kommer til våre små flytende fritidsdingser. Dermed er det ikke lenger spørsmål om noen vet hva som er best practice. Nå gunner vi/jeg på med fleksibel epoxy. Så får vi se. Jeg noterer hvor sprekkene er, pusser vekk sprukket gelcoat, fyller med flekibel epoxy, antipest og bunntoff, og så pusser vi ned i slutten av sesongen for å sjekke tiltand. Redigert 19.April.2019 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.