skuffet Startet 19.April.2019 Link til dette innlegget Startet 19.April.2019 Hei, Har en bavaria 36 som jeg nylig har plukket av rekkelistene på og må si jeg blir skuffet. på Babord side er sammenføyingen mellom skrog og dekk løsnet over ett større område, riktig nok blir dette boltet sammen når rekkelisten kommer på igjen, men det er jo nærliggende å tenke at dette svekker konstruksjonen en del og i tillegg vil bidra til vanninntrengning. i tillegg mangeler det en del gelcoat noe som trolig ikke er bar da glassfibern gjerne trekker vann? Noen som har noen gode råd for en grei fiks av dette? Jeg tenke å løfte de løse områdene og fylle med rotabond 2000 og etter på lage en fuge langs hele rekken for å tette den skikkelig, men bekymrer meg for att rotaen ikke skal feste skikkelig da jeg ikke får avfettet og mattet ned, noen tanker rundt dette fra noen erfarne båtfolk? Jeg regner med fugemassen her også skal lime og gi styrke, da de 5,5mm treskruene som sitter der neppe bærer mye ved nok belastning. Styrbord side virker bedre sammenført men her er det virkelig en stor bom på tilpassingen mellom skrog og dekk ( virkelig uprofft av dere bavaria). Jeg ser ikke det som noe stort problem men må si jeg blir skuffet over at noe sånt har gått igjennom kvalitetskontrollen. hva er beste lim/fugemiddel som funker greit selv der det er vanskelig å matte ned og gjøre rent først? Link to post
Guest Balder.. Svart 19.April.2019 Link til dette innlegget Svart 19.April.2019 Tec 7, det eneste som feks holdt når takstein på hus måtte limes sammen ifbm skjæring av gradrenner, ved test brakk ofte takstein ved siden av limingen med Tec 7. Den sitter ekstremt bra også hvis du ikke er i stand til å gjøre rent så godt du gjerne skulle ønske, bruk feks bremsskive rens på sprayboks for avfetting på trange steder/i sprikker/fuger, strukturen i ett båtskrog vil sørge for 100% feste evne. Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Tec 7 er greit nok , de har også en rens på spray. Ingen grunn til å rote bremserens inn i dette. Men det finnes mange produkter som er like bra som tec7. Tror TS skal legge ut bilder av problemområdene. Da kan du få mest mulig presise svar. Butyl/ Butyltape er brukt på mange seilbåter i sammenføyninger. En masse som aldri herder, men tåler mye bevegelse. Link to post
Bigmac Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Står båten på land i krybbe da boltene er blitt fjernet? Link to post
skuffet Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) ja så for meg tec7. ja båten står på land, men kan ikke si det skal påvirke skutesidene noe. Men butyltape er vel for å tette? Jeg i mitt hodet ser for meg att disse flatene burde vært limt ganske godt for styrke. Slik det er nå så er det jo bare rekkelistskruene og rekkestøtteboltene som holder dekket til skroget ytterst. Legg også merke til att det er åpen glassfiber flere steder, vil ikke den trekke vann? Redigert 20.April.2019 av skuffet bilder (see edit history) Link to post
Bårdp Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Når er den båten produsert? Link to post
skuffet Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 den er produsert (eller i alle fall solgt) i 1999 Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Ligger dekksplaten bare oppå skrogkanten, eller har skroget en vinkel/kant innover? Er ikke båtbygger, men synes det så snodig ut. Hvordan klemmer relingslist og rekkestøtter dette sammen? Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Sånn er i hvertfall dagens metode; DNVGL foreskriver følgende i enkleste form (har ikke saumfart...) 8.3 Hull to deck joint 8.3.1 The connection between deck and hull must be made watertight, using laminate and/or mechanical fastenings. Design details are to be shown in the tech-nical documentation submitted for approval. http://rules.dnvgl.com/docs/pdf/gl/maritimerules/gl_i-3-3_e.pdf#page=36 Redigert 20.April.2019 av Ventus (see edit history) Link to post
skuffet Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Gullfisk skrev 11 minutter siden: Ligger dekksplaten bare oppå skrogkanten, eller har skroget en vinkel/kant innover? Er ikke båtbygger, men synes det så snodig ut. Hvordan klemmer relingslist og rekkestøtter dette sammen? skroget har en kant innover (antar 4cm og 2cm tykk) relingslist og rekkestøtter klemmer dette godt sammen. men synes uansett det er rart at det så mye åpen glassfiber der da den trolig trekker vann og delaminerer. tror jeg pøser på med pl400 som vistnok til og med skal lime på oljete overflater og skrur dette tight sammen, så kan jeg plukke av listen igjen til høsten å se hvordan det har holdt. Dette har trolig vært sånn i åresvis uten at jeg har merket noe svekkelse i båten. Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Har du hatt båten siden ny? Har du slipet bort noe, eller er det slik du " fant det"? Kan jo se ut som en kollisjonsskade... Link to post
Gullfisk Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Relingslist er vel en vinkel, så det kommer nok ikke så mye vann dit. Du kan jo ha lim eller butyl i lista, mot det åpne laminat et også. Link to post
skuffet Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Har hatt båten noen år bare. Tror ikke det er kollisjonsskade da det går igjen over hele siden. Men jeg synes det er gjennomgående slurvete satt sammen hele båten. Ja gullfisk, det er planen. Løfter og limer der det har sluppet også tetter jeg rundt hele. Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Det er noe som ikke stemmer i de bildene du har vist; har du noen før og underveis i demontering? Link to post
Eureka Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 (redigert) Synes jeg ser noe seig guffe på det ene bildet.. sikker på at det ikke ligger litt seig butyl litt innpå flensen ? kan være frostsprengning også.. men hvor er restene av gelcoat... Redigert 20.April.2019 av Eureka (see edit history) Link to post
Ventus Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Her er de generelle metodene; fin illustrasjon https://www.sailmagazine.com/diy/sealing-the-hull-to-the-deck Link to post
skuffet Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Er ikke noe før og etter bilder, rekkelisten er demontert, that's it. Jeg synes det ser ut som noen har pusset siden med en vinkelsliper hvis du ser hvor rett kanten er. Forøvrig er det den inboard jointen på tegningen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn