Jump to content

Mercury F50. 2007 mod. Def topp pakning?


Luna III

Recommended Posts

Heisann. Jeg skal ærlig innrømme at utenbordsmotorer har jeg lite greie på og antagelig har jeg blitt lurt av en Telemarking. Kjøpte en 50hk Mercury 4 takter 2007 modell i fjor høst med kontrollboks og alt tilsynelatende i orden. Ny impeller, olje og oljefilter. Startet opp ved kjøp og den malte som en katt. Så monterte jeg den på en gammel 17fot i vinter. Sjøsatte i våres og første problemet kom. Båten gikk bakover når jeg skjøv spaken fremover. Og nei. Den Mercurykontrollen som var med er ikke konstruert for bytte/koble om inni.  Etter litt prøving og starting ser jeg at det kommer "grå guffe" ut av hullet under kjøkevannstrålen. Dessuten blåser det ut eksos eller luft fra motoren der. Ut i fra det jeg har skrudd tidligere så mistenker jeg altså def topp pakning. Andre gode råd mootas med takk. Regner ikke med at det hjelper å kontakte selger. Har prøvd, men telefonnummeret er ikke i bruk. Dessuten er det jo 6 mnd siden kjøpet. Er det noe å koste på? Eller bør jeg selge den som rep objekt? Og vær snill. Seriøse svar da. 

Redigert av Luna III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hei, sjekk først om motorolje er grå, se på pluggene om de har normal farge og er like i farge, ta deretter en kompresjonstest ved å kjøre motor på starter, skal være jevnt på begge sylindrer, avvik på ca 10% er normalt på eldre motorer, men du bør ha ca 100psi+/-.

Kan være "guffe" som kommer fra ett utett undervannshus, altså girolje som blir med kjølevann ut.

Om du ikke har kompresjonstester kjøper du en på feks Biltema for ett par 100lapper, like god som alle andre.

Legg gjerne med ett bilde av plugger.

Går motor fint uten att alarm for varm motor går ?

 

Link to post
Share on other sites

Takker Balder. På grunn av en gjenstridig vårforkjølelse så har jeg ikke fått gjort så mye. Det ser imidlertid ut som du kan ha rett i at det kommer fra undervannshuset. Håper det. Var bare jeg som i min uvitenhet ikke visste at det også skal komme eksos ut av dette hullet. Den starter og går egentlig for bra til at det er toppakningen.  Har du noe godt tips ang fjernkontrollen? Er det forskjellige typer med omvendt bevegelse?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...