Terje338 Startet 20.April.2019 Del på Facebook Startet 20.April.2019 Heisann, Har ein Engbo ankervinsj med fjærnkontroll montert i min Anytec, og for nokre år sia vart forbindelsen brutt mellom sender og motakar. Kjøpte så Ny sender/motakar frå Slipner/sidepower som eg koblet til hovudkontrollen til vinsjen. Dette fungerer utmerket, men har litt kort rekkevidde. Ettersom motakaren og antennen er montert nedi akterbenken som er laget i aluminium så trur eg det er det som forårsaker litt dårlig rekkevidde. Prøvde igår og opne lukene på akterbenken og det såg ut til og gi betre forbindelse. Er laus antenne på denne, men den står direkte motert på motakaren. Er det nokon som har prøvd og montere ein annen antenne på denne? tenke kanskje og finne ein ny antenne som eg kunne eks montere på targabøyelen eller liknande. Her er manualen for sender/motakeren frå Slipner https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1543393536/p_13011-21_documentation_1 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Jeg har montert en ledningstump på min Sleipner mottaker. Fungerer glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Ledningstump? Har du samme antennetilkobling som er vist på den Slipner manualen? På min gamle Engbo midi styring så sto kun ein bit med streng til antenne, men denne nye styringen har meir ein slags vhf skru kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Nei, ikke samme antennen. Foreslår at du kontakter Sleipner. Etter å ha lest fire linjer av bruksanvisningen du linker til, har du allerede brutt to forutsetninger for vellykket funksjon. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Er vel IMS bådet Engbo sender i, dvs rundt 868-928MHz så skal du forlenge antennen må du passe på å gjøre det riktig med korrekt impedans tilpassning og rett str på antennen. Det blir som med VHFen, du må ha en coax mellom antennen med impedance på 50ohm, og en antenne tilpasset frekvensbåndet. Gjør du ikke det så fungerer det tilsynelatende noen ganger intill du har brent av sender-modulen rett og slett fordi effekten som du sender ut til antennen reflekteres tilbake og rett i fletta på sender. Du vil kunne oppleve en forbedring med en ledningsstump, ja, dette skyldes ofte at den gamle antennen kanskje hadde en dårlig plassering som gav mye demping eller stod i ett område med forstyrrende støy. Med en ledningsstump har du gitt antennen en bedre plassering men den sender like fullt med lavere effekt, men er du heldig er effekttapet mindre enn den tidligere dempingen og du opplever det som en sukksess. Men den gammle plasseringen ødela imidlertid ikke senderen med refleksjoner. Det er snakk om lave effekter så det vil gjerne virke en tid, men etter en stund er sansynligheten for skade stor. https://no.mouser.com/Passive-Components/Antennas/_/N-8w0fa?P=1y94rph Her er noen antenner (for frekv. band 863-928MHz) som kan brukes. Senter leder i coax kobles der engbo org. ant. kobles, mens skjerm kobles til jord i koblingsboksen. Plasser så antennen der du får best resultat, men NB. Disse antennene er ikke maritim kvalitet så pass på at de står beskyttet. Dette gjøres hundre prosent på eget ansvar ;D (Måtte bare si det) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Lars H. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det med impedans og avstemt antenne er utrolig viktig når det gjelder en sender slik at en ikke "brenner" utgangstrinnet. Men her er det snakk om en ren mottaker og da er det ingenting som går i stykker om en dytter inn en ledningsstump som antenne. Men vil en virkelig forbedre mottaket, er oppsettet ditt zainka selvfølgelig utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
zainka Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 24 minutes ago, Lars H. said: Det med impedans og avstemt antenne er utrolig viktig når det gjelder en sender slik at en ikke "brenner" utgangstrinnet. Men her er det snakk om en ren mottaker og da er det ingenting som går i stykker om en dytter inn en ledningsstump som antenne. Men vil en virkelig forbedre mottaket, er oppsettet ditt zainka selvfølgelig utmerket. Selvsakt, det har du helt rett i, tenkte ikke på at engbo kontrollboksen kun er mottaker. Men en uavstemt antenne vil uansett gi ett dårligere mottak enn en avstemt antenne dersom forholdene ellers er like med tanke på plassering etc. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Terje338 Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Hulda skrev for 1 time siden: Etter å ha lest fire linjer av bruksanvisningen du linker til, har du allerede brutt to forutsetninger for vellykket funksjon. Ja du har nok rett i at eg har brutt nokre forutsetninger for velykket funksjon, men der er heilt umulig å tilfredsstille alle instalasjonskrav med slik elektronikk i ein mindre båt. Eg valgte å plass den i bakbenken slik som tidligere eigar hadde gjort med Engbo kontrollen da dette er nok det tørreste plassen på båten. Her går blant anna varmluft røra igjennom benken som gjer at på vinteren så vil benken bli litt oppvarmet når diselvarmeren er i bruk. Og er det noko eg har lært så er det viktigheten med og plassere elektronikk tørt. Som tidligere nevnt så fungerer motakaren godt, men litt dårlig rekkevidde. Ein kunne sikkert ha montert heile motakaren inne i ein vanntett boks laga av glassfiber med pg nippen og plassert den høgre oppe på båten, men har vel blanda erfaring med å finne noko som klarer å holde 100% tett. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 20.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2019 Takker for alle svar så langt. Er litt usikker på om informasjonen kun går frå fjernkontroll til vinsj då eg trur denne fjernkontrollen også har feedback på motorstyringen. Blant annet om motoren blir for varm eller barrerispenningen blir for lav. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Det var akkurat det jeg sa til Admiralen: "Hvordan pokker skulle vi greid å montere en slik kasse i Hulda, og samtidig tilfredsstille montasjekravene. Umulig. Og problemet er at man kjøper en dings. Og først etter at den er pakket ut, finner du at det er umulig". Derfor er min anbefaling å kontakte Sleipner. For min type mottaker fungerte 30 cm ledning helt topp. Jeg kan stå i baugen med fjernkontroll å kjøre ankerwinch og baugpropell. Jeg kan stå på land 5 meter unna mottakeren å kjøre baugpropellen. Det har kjørt knirkefritt i mange år. Det er formodentlig mulig å løse problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.April.2019 Del på Facebook Svart 20.April.2019 Terje338 skrev 8 minutter siden: Er litt usikker på om informasjonen kun går frå fjernkontroll til vinsj då eg trur denne fjernkontrollen også har feedback på motorstyringen. Blant annet om motoren blir for varm eller barrerispenningen blir for lav. Jeg kikket litt på manualen du la ut link til, og finner absolutt ingenting om at boksen er noe annet enn en ren mottaker som kan styre diverse enheter via kabeltilknytting. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 (redigert) Boksen har definitivt både sender og mottaker. Det er nettopp dette som er en av egenskapene som skiller en kvalitets fjernkontroll og det billige rallarmikket som endel importerer fra Kina. På Engbo håndsettet mottar du status lys og lydsignaler på denne. Grønt lys Alt OK Rødt hurtig blinkende lys systemfeil eller for lav batterispenning Oransje lys indikerer for lav batterispenning ombord eller overbelastet vinsj Rødt sakte blinkende og lys og lyd, kontakt med mottaker oppnås ikke Derfor bør egenskapene på antennen ikke endres Redigert 21.April.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Da må jeg ha oversett noe i manualen, og det er jo mulig. Kan du vise til en side der det kommer frem at den fastmonterte boksen er noe annet enn en mottaker? Enheten en holder i hånden kalles konsekvent "Transmitter" og den fastmonterte enheten en "Receiver" Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Se side 6 https://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Utgåtte Engbo produkter/maxi_vinsjer_848015.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 OK, ser hva det står i den Engbo manualen du linker til, men linken som trådstarter henviser til er jo for en annen Sleipner sak? Dette ikke for å kverulere, men greit å vite hvilken vinsj en snakker om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 På den jeg har er antennen originalt kun en 5 cm lang ledningsstump som kommer ut av boksen. Trolig en rekke forskjellige typer, og min har gått sikkert ut på dato. Sitér dette innlegget Link to post
Terje338 Svart 21.April.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.April.2019 Ser det er litt missforståelser her, noko ej prøvde og forklare litt i første post. Vinsjen er ein engbo midi, men då fjernstyringselektronikken sviktet kjøpte ej ein Slipner fjernkontroll/sender/motaker og koblet dette saman med engbo elektronikken. Med dette fikk eg ny liv vinsjen og kunne bruke den nye tråløse fjernkontrollen frå Slipner og styre engbo elektronikken. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 (redigert) Slettet Redigert 21.April.2019 av JRK Slettet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Det spiller for så vidt ikke noe hva boksen skal styre. Min gamle kjøpte jeg for å kjøre baugpropell. I og med at fjernkontrollen ble levert med to funksjoner, koblet jeg også til ankerwinchen. Jeg prøvde også en kontroll fra Engbo, men den var for svak til å trenge gjennom stålskroget. Dette var flere år før Sleipner kjøpte Engbo. Jeg har vært i kontakt med teknisk hos Sleipner et par ganger. De jeg har snakket med har både vært forekommende og kunnskspsrike. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.