Jump to content

Gjengeinnsats i støpejern. Galvanisert skrue?

Storken

Recommended Posts

Ventus skrev 9 minutter siden:

Noe som hindrer at det korroderer i gjengen er uansett lurt, og som hindrer rivning når du strammer opp.

Tenker du du på alu.pasta slik som Hulda beskrev? Jeg har  før brukt kobberpasta på bil, men dette skal man ikke bruke marint? Kan alupasta brukes på galvanisert og syrefast? 

Her ble det mye fram og tilbake rundt grøten. Det mest vanlige på en motor er vel enten elektrolytisk forsinket karbonstål, gulkromatisert, eller ubehandlet karbonstål. Galvaniserte skruer er vel ikke så vanlig på en motor. Hvis du kan leve med at det kanskje blir litt rust på skruehodet etter noen år er jo elektrolytisk forsinket helt greit. De ser blanke ut når du kjøper dem, men ikke like blanke som en rustfri skrue. Ubehandlet karbonstål (svart) er typisk de svarte unbrakoskruene du ser overalt. Varmgalvaniserte skruer er matt grå, og ru i overflaten. Ikke så vanlig til maskinbruk, mer til å skru flenser, pumper osv. 

Ubehandlet:

https://shop.arvidnilsson.com/nb/bult-mutter-och-bricka/socket-screws/inseksskrue-med-sylindrisk-hode/sekksanthullskrue-8-8-ubeh/mlc6s-d7984-8-8-m5x45-insexskruv.html 

Dei skruene jeg snakker om er blanke sekskantskruer. M8 og M10. Det kan se ut som at ubehandlet karbonstål kommer med umbrakohode? Jeg finner ivertfall ikke ubehandlet karbonstål med sekskanthode.

Er det da rett å benytte elektrolytisk forsinket karbonstål da?

Hvordan kan jeg sjekke om dei orginale skruene er elektrolytisk forsinket? 

Komodo skrev for 3 timer siden:

Varmgalvaniserte skruer er matt grå, og ru i overflaten. Ikke så vanlig til maskinbruk, mer til å skru flenser, pumper osv. 

Ubehandlet:

https://shop.arvidnilsson.com/nb/bult-mutter-och-bricka/socket-screws/inseksskrue-med-sylindrisk-hode/sekksanthullskrue-8-8-ubeh/mlc6s-d7984-8-8-m5x45-insexskruv.html 

Jeg prøver å forstå. Hvorfor er ikke varmgalvaniserte skruer så vanlig til maskinbruk? Er ikke varmgalvaniserte bedre enn elforsinket til utemiljø? Jeg finner ikke M8 ubehandlet i 35mm lengde med sekskanthode.

Når jeg ser på motoren, er skruer og bolter jeg snakker om, matte. Dvs det er enten galvaniserte eller ubehandlet?

Hvis du har den gamle skruen så kjøper du tilsvarende; bare å boltre seg i dette; https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/maskinskruer/

Her er det vanlig 6-kant, innvendig 6-kant og vanlig + syrefast.

Bruk alt fra vanlig tynn olje/fett, alupasta ( 36-910 ) eller metallfripasta ( 36-4551). Hvis du har en gjengelåsing/tetning stående (svakt hold type) så kan det også normalt benyttes helt fint for å smøre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...