Storken Startet 20.April.2019 Link til dette innlegget Startet 20.April.2019 (redigert) Hei. Jeg har brukt recoil- gjengeinnsats I båten i støpejern. Syrefast og støpejern skaper vel galvansik korrosjon, skal jeg då bruke galvanisert skrue? Hva type skrue er orginalt brukt mot støpejern? Redigert 20.April.2019 av Storken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Spørsmålet er hvilket miljø? Neddykket i sjøvann? Universalløsning vil være galv skrue smurt med alu.pasta. Takler flest miljøer, vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Sitat Hulda skrev 6 minutter siden: Spørsmålet er hvilket miljø? Neddykket i sjøvann? Universalløsning vil være galv skrue smurt med alu.pasta. Takler flest miljøer, vil jeg anta. Hei takk for svar. Det er i motorrommet. Hvor får man kjøpt galv skrue? Jeg ser Biltema ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.April.2019 Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Øverst til venstre side 381 i katalogen. Fra M6 til M12. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 20.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2019 Hulda skrev 29 minutter siden: Øverst til venstre side 381 i katalogen. Fra M6 til M12. Ja, såg dei. Dei er ikke helgjenget? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 For galvanisk korrosjon må de være "nedsenket" i samme elektrolytt - og så vått er vel ikke motorrommet. Noe som hindrer at det korroderer i gjengen er uansett lurt, og som hindrer rivning når du strammer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Ventus skrev 9 minutter siden: Noe som hindrer at det korroderer i gjengen er uansett lurt, og som hindrer rivning når du strammer opp. Tenker du du på alu.pasta slik som Hulda beskrev? Jeg har før brukt kobberpasta på bil, men dette skal man ikke bruke marint? Kan alupasta brukes på galvanisert og syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Hva fester du til hva og hvor. Så går det ann å svare skikkelig. Det er forskjellige ting å oppnå avhengig av typen forbindelse (høyt forspent, kun "håndfast" etc.) https://www.engineersedge.com/material_science/antiseize_compound_application_review_13389.htm https://www.crcindustries.com/world-anti-seize/ Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Det er på endelokk på ein gammel Bowman varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Bruk hva du vil, bare det ikke inneholder kobberforbindelser. Gjelder også bil. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Ok, flott då har jeg lært noe nytt i dag også. Skruer som er orginalt på en motor i støpejern, er det galvanisert? Tenker då generelt. Dersom jeg skulle erstatte ein skrue/mutter i kjølevæskesystem, eksosbenn eller motorblokka? Er det noe som heiter ubehandla? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Generelt er det sort stål. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Se side #2 https://www.wuerth-industrie.com/web/media/en/pictures/wuerthindustrie/technikportal/dinokapitel/Kapitel_05_DINO_techn_Teil.pdf#page=2 Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Hulda skrev 2 minutter siden: Generelt er det sort stål. Ok, får jeg kjøpt dette, eller vanskeligere å få tak i? Dersom du erstatter ein skrue som står i støpejern, velger då galvanisert eller svart stål? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Skruer får du kjøpt i skruebutikken, hvis du ikke kan bruke sortimentet til Jula, Biltema og de andre sjappene. Da erstatter jeg med samme kvalitet som den jeg plukket ut. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Hulda skrev 21 minutter siden: Generelt er det sort stål. Hvordan vet/ser jeg om det er svartstål eller galvanisert? Svartstål er ubehandlet stål, rett? Galvanisert er grå matt? Svartstål farge? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Sort. Jernfarge. Sitér dette innlegget Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Hulda skrev 8 minutter siden: Sort. Jernfarge. Ser altså likt ut som A4 syrefast? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Her ble det mye fram og tilbake rundt grøten. Det mest vanlige på en motor er vel enten elektrolytisk forsinket karbonstål, gulkromatisert, eller ubehandlet karbonstål. Galvaniserte skruer er vel ikke så vanlig på en motor. Hvis du kan leve med at det kanskje blir litt rust på skruehodet etter noen år er jo elektrolytisk forsinket helt greit. De ser blanke ut når du kjøper dem, men ikke like blanke som en rustfri skrue. Ubehandlet karbonstål (svart) er typisk de svarte unbrakoskruene du ser overalt. Varmgalvaniserte skruer er matt grå, og ru i overflaten. Ikke så vanlig til maskinbruk, mer til å skru flenser, pumper osv. Ubehandlet: https://shop.arvidnilsson.com/nb/bult-mutter-och-bricka/socket-screws/inseksskrue-med-sylindrisk-hode/sekksanthullskrue-8-8-ubeh/mlc6s-d7984-8-8-m5x45-insexskruv.html Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Dei skruene jeg snakker om er blanke sekskantskruer. M8 og M10. Det kan se ut som at ubehandlet karbonstål kommer med umbrakohode? Jeg finner ivertfall ikke ubehandlet karbonstål med sekskanthode. Er det da rett å benytte elektrolytisk forsinket karbonstål da? Hvordan kan jeg sjekke om dei orginale skruene er elektrolytisk forsinket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Bare for å hjelpe @Komodo i prosessen. Vedlagt bilde av stålbolt, type strekk, med krave, holdfasthet 9.8. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Ikke gjør dette for vanskelig da. Gjengeinnsatsen du har satt inn er nesten garantert syrefast, en syrefast bolt gjør ingen som helst forskjell. Litt god smøring på den så får du den opp om 20 år også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Komodo skrev for 3 timer siden: Varmgalvaniserte skruer er matt grå, og ru i overflaten. Ikke så vanlig til maskinbruk, mer til å skru flenser, pumper osv. Ubehandlet: https://shop.arvidnilsson.com/nb/bult-mutter-och-bricka/socket-screws/inseksskrue-med-sylindrisk-hode/sekksanthullskrue-8-8-ubeh/mlc6s-d7984-8-8-m5x45-insexskruv.html Jeg prøver å forstå. Hvorfor er ikke varmgalvaniserte skruer så vanlig til maskinbruk? Er ikke varmgalvaniserte bedre enn elforsinket til utemiljø? Jeg finner ikke M8 ubehandlet i 35mm lengde med sekskanthode. Når jeg ser på motoren, er skruer og bolter jeg snakker om, matte. Dvs det er enten galvaniserte eller ubehandlet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Normalen er vel elforsinket på motoren. Eller kadmiert, da er de ofte litt gulaktige. En tynn behandling som funker greit i et beskyttet miljø som et motorrom gjerne er. Varm forsinket er mer for ting som skal stå ute i vær og vind over tid. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ventus Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Hvis du har den gamle skruen så kjøper du tilsvarende; bare å boltre seg i dette; https://www.biltema.no/bygg/festeelementer/maskinskruer/ Her er det vanlig 6-kant, innvendig 6-kant og vanlig + syrefast. Bruk alt fra vanlig tynn olje/fett, alupasta ( 36-910 ) eller metallfripasta ( 36-4551). Hvis du har en gjengelåsing/tetning stående (svakt hold type) så kan det også normalt benyttes helt fint for å smøre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.