Storken Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Her er en funn fact jeg fant når jeg søkte litt rundt på internett. Da vil ikke galvanisert skrue passa med gjengeinnsatsen slik jeg leser det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Nei, sånn er det :-) Har noe med toleranser å gjøre. Dess høyere presisjon, dess mindre tilleggsgreier. Bolten jeg la ut bilde av, er i presisjonsenden, kun stål. Ingenting annet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Storken skrev for 17 timer siden: Her er en funn fact jeg fant når jeg søkte litt rundt på internett. Da vil ikke galvanisert skrue passa med gjengeinnsatsen slik jeg leser det. Den funfacten der må du ta med en kilo salt. Det er ikke noe i veien for å bruke galv og svart om hverandre. Det du imidlertid kan oppleve mange ganger er at det kan være til dels tungt å skru en galv. mutter på en galv. gjengestang. Årsaken er at sinkbelegget ved varmgalvanisering bygger så mye at det kan bli trangt i gjengene. Tykkelsen på galven kan variere noe. Av den grunn har også gjengene på galvanisert festemateriell andre produksjonstoleranser før varmforsinkingen! Når det gjelder årsaken til at galaniserte skruer ikke brukes på motorer/maskindeler er litt av årsaken at det stort sett ikke er nødvendig, det er et fordyrende ledd, du får ikke 10.9 kvalitet og høyere med galv, men først og fremst kanskje fordi en galvanisert skrue vil ha uforholdsmessig høy friksjon i et gjenget hull i forhold til en ubelagt stålskrue. Det fører til at man ved tiltrekning med ønsket moment ikke oppnår den forspenningskraften man ønsker/trenger, samt at friksjonen vil variere mye fra skrue til skrue, som i sin tur fører til at man får ulik forspenningskraft på de forskjellige skruene. Slikt funker dårlig på en motor. Men nå må du ikke lage noe mer ball ut av det lokket til varmeveksleren. Sett fast med vanlige el.zink skruer fra BT i 8.8 kvalitet, det duger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.