Jump to content

Raymarine autopilot- ingen pilot eller driver stopped


Gabi

Recommended Posts

Min autopilot er veldig bra og funksjonelle tidvis, men sliter med noen feilmeldinger og stopp, virker som det skjer uten sammenheng med noen ting egentlig. Kan feks kjøre i 2 min før det piper og feilmelding "ingen pilot" etterfulgt gjerne av "Driver stopped". Kan da trykke på av igjen og så på, og kan da gjerne virke i alt fra 1 min til 1 time eller mer. Virker ikke som det er noen sammenheng med noe spesielt at den konker ut. Men synes kanskje den blir værre med fjernkontrollen aktivert.  Er nå på deilig påskeferie Tønsberg-Kristiansand og på vei oppover igjen nå, og den er veldig til og fra. 

 

Autopilot er velsig ukjent for meg, men har forsøkt å sammenstille de komponentene jeg har, se under.

 

Har noen tips til hvor jeg skal begynne å feilsøke? Noen kjente saker ift driver-oppdateringer etc?

 

 

Autopilot:
ACU100 Actuator control unit (Autopilot control unit), montert styrbord side motorrom. Maks 7A.  Houses the main power and drive electronics for direct connection to a vessel’s steering system
EV1 Attitude Heading Reference

Sensor (AHRS) montert øverst over septikktanken. The primary heading sensor and course computer, incorporating an attitude9-axis sensor. This sensor replaces the fluxgate compass typical in existing autopilot systems


P70R autopilot controller

Backbone koplingspunkt, Trenger egen strømtilkopling. Fordeling til andre enheter. 

 

S100 trådløs fjernkontroll. 
Basekontroller til S100, for å motta signaler fra S100. Montert inne i luke under gasshåndtak.

 

Type 0.5 Hydraulisk pumpe for å utføre selve styringen. Montert styrbord side i motorrom bak varmtvannstank.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Prøvd software oppdatering?

http://www.raymarine.com/view/?id=9572

 

http://www.raymarine.com/view/?id=3803

 

http://www.raymarine.com/view/?id=9573

 

S100 er en ST enhet, og bruker en St STng converter. Jeg har litt blandet erfaring med disse men aldri opplevd at den gir feilmelding på autopiloten

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

Prøvd software oppdatering?

Det har jeg ikke prøvd ennå, men jeg ser at det er 2 av de du linket til som jeg ikke har oppdatert til. 

 

Må tydeligvis oppgradere i riktig rekkefølge her iht hva de skriver. Og så har jeg Lowrance kartplotter så må finne ut hvordan jeg skal oppgradere. Men takk for hjelp og linker, skal studeres nærmere!

Link to post
Share on other sites

Hei. 

 

Har Raymarine Axiom kartplotter med Evolution ev200 autopilot som etter oppgradering av software har oppført seg merkelig. Tidvis feilmelding ned "ingen pilot". Etter denne tråden dukket opp leste jeg litt på Raymarine forumet og der står det at etter software oppdatering på man gjenopprette til fabrikk oppsett på autopilot og kjøre ny havneveiviser. Gjorde dette i går og autopiloten har fungert uten feilslag i dag? Verdt ett forsøk kanskje? 

Redigert av 37GM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm....møtte på en liten utfordring mht oppdatering. Jeg har en Lowrance HDS-12T kartplotter, men det ut som om jeg MÅ ha en Raymarine kartplotter (MFD) for å få oppdatert øvrig Raymarin utstyr jeg har. Har prøvd å lett om det går an å oppdatere via pc, men finner ikke noe slikt. 

 

Stemmer det at jeg MÅ ha en Raymarin MFD for å oppdatere? Dvs da må jeg enten låne en eller få en Raymarin-selgende butikk til å bistå?  Noen som vet?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Om du har god tid skal jeg en gang før jul til Elstrøm seil i Tønsberg med seilene og kan ha med Axiom plotteren min da som du kan låne til oppdatering?

 

Det er ikke noen i havna du kan låne av? Evnt spør pent hos en Raymarine forhandler om å låne en utstillingsmodell en time?

Når jeg drev båtutstyrsbutikk tidligere lånte jeg ut utstillingsplotter fra butikken til slikt et par ganger til gode kunder.

 

Redigert av Morten_L (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev On 6.11.2022 at 14.40:

Det er ikke noen i havna du kan låne av? Evnt spør pent hos en Raymarine forhandler om å låne en utstillingsmodell en time?

Takk for tilbud og tips! Jeg har vel tenkt som så at de fleste i båthavna jeg har båten i på sommeren har den fast montert. Og i båtopplagshavna har jeg tenkt det samme. Men jeg vet at noen gjerne har byttet ut en eldre modell så derfor jeg tenkte om noen her på forumet hadde en å låne. Og båten er i opplag nå så er ikke noe bråhast, kan godt vente litt på å få låne en!

 

Jeg prøvde å låne fra en kjent butikk i Tønsberg men svaret var nei selv om jeg er en veldig god kunde. 

 

Vi har også en Raymarine repverksted i Tønsberg men de ville da ha alt utstyr inn til seg. Og ACU-en er litt knotete å komme til så jeg hadde helst sluppet å styre med å demontere den. Alternativt kunne jeg legge til med båten på kaia dems til sommeren, da kunne de labbe ut og kople til og det vurderte jeg i sommer, men tiden gikk så fort da gitt!

 

Og det er jo litt gøy å pusle med sånt selv når man ellers bare venter på våren igjen! Men klart, blir det mye styr er det kanskje enklest å vente til våren og la verkstedet oppgradere. Eventuelt ta bryet med å knote å demontere ACU en.

 

Swingswong skrev for 13 timer siden:

Du kan sende utstyret til meg så kan jeg oppdatere det for deg.

Takk for tilbudet! Jeg skal tenke og vurdere litt hva som blir enklest for meg.

 

Jeg kan sånn sett for ordens skyld spørre Raymarine repverksted om hva de skal ha for å oppgradere, og vurdere om hva som er mest hensiktsmessig å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...