Jump to content

Hvilken type toalett har jeg?


Anabelle

Recommended Posts

:confused: Jeg har en båt med manuelt pumpetoalett. Dette har litt lekkasjer, så jeg tenkte å gå over å bytte alle pakninger. Litt av problemet er at jeg ikke vet hva slags toalett jeg egentlig har.

Merket er slitt bort, men det står "Made in Canada". I tillegg står det et patentnummer.

 

Toalettet har ved siden av håndpumpen en liten spak for å velge flushing.

Er det kanskje et Jabsco? Er det evt. mange modeller av disse, eller er det enkelt å finne riktig rep.sett?

 

Noen som kan hjelpe?

Mvh

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon i sommer. Pakninger måtte skiftes, men pumpen var ikke merket. Jeg skal ikke påstå jeg vet alt om dette, men fikk inntrykk av at det ikke var så mange varianter av dette.

 

En ting du kan sjekke er antall skruer selve pumpen er festet med til utløpet fra toalettet. D.v.s. nederst på selve pumpen. Noen har to skruefester på hver side (totalt 4 skruer), andre har to på den ene siden og en på den andre siden (=3 skruer). Hvis du har den siste varianten er det trolig bare en type å velge. En normalt oppgående båtrekvisitaforhandler bør da enkelt kunne finne rett pakningsett til deg.

 

Lykke til med jobben. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Dette hørte kjent ut, min dass er også fra Canada og gammel som de syv fjell. Fikk sporet opp noen som kunne skaffe nye pakninger, men ville koste flere ganger et nytt.

Demonterte og renset alle pakninger for div. skit og avleiringer. Har nå fungert ok siden 1996 uten problemer...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvis hele patentnummeret er leselig kan du jo pröve å söke i den amerikanske patentdatabasen:

 

http://patft.uspto.gov/netahtml/srchnum.htm

 

Har for övrig hört mange kommentere, med så liten prisforskjell mellom pakingssett og nytt er det like greit å erstatte.

Hvis alt annet feiler kan du spörre Peg Hall, hun påstår å være ekspert på marine doer:

 

http://www.harrispublishing.com/fusetalk/f...ies.cfm?catid=4

 

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er best å prøve å ta vare på den dassen som er 25 år gammel isteden for å kjøpe en ny. Dagens varer er designet for å vare bare noen få år. I min båt står orginal dass fra 79 og den er alldeles glimrende. Desverre husker jeg ikke navnet nå men jeg tror det er bare to bokstaver.

Link to post
Share on other sites

Er nesten sikker på at du har samme type toalett som jeg har.

ITT Brydon - made in canada.

Dette får du rep.sett/pakningsett til hos Maritim.

Det som er mitt problem med dette toalettet er lekkasje på toppen av pumpen, akkurat der akslingen går inn i pumpen, der ligger det en messing skive som er løsnet, denne får jeg ikke til å holde med noe limstoff. Er det noen som har forslag er jeg takknemlig for det.

 

Capella.

Link to post
Share on other sites

Tipper også at det er Brydon. Greit do som man fåt deler til!

Ved lekkasjer opp langs pumpestanga: Brukte ein tjukk silicon som eg smurte på stanga, det hjalp noe. Typen er f.eks.Molycote 111 ( brukes til tetting i ventiler, gjenger ol.) Denne smører eg inn alle belger O-ringer og gummipakninger med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...