Nimbus69 Startet 21.April.2019 Link til dette innlegget Startet 21.April.2019 Hei! Håper og få noen tips her ang bytte av motor eventuelt gir, propell for og få mere fart. skulle ønske eg fikk litt høyere marsj fart som i dag er 12 knop, Max er 15 knop. Står i dag en VP tamd 30a i båten 105 hk. Noen som har erfaringer eller tips til dette? Håper og kunne få Max knop på 22-23 og marsj på 17-18, men vet ikke om det er mulig med tanke på designet på båten og plass i motorrom. takker for eventuelt gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Du får pakke in en D4 300 så nærmer du vel deg kanskje målet dit. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Du får helt sikkert plass til nødvendig effekt i motorrommet. Steyr sine 4syl feks er vel oppe i drøye 170hk/250kg. Vet ikke om det er nok, eller om båten har potensiale til ønsket fart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Han spurte vel om råd for å få ett bedre resultat med det han har..... Sitér dette innlegget Link to post
Rusken Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Du får nok ikke mer fart med den motoren, hadde 85 modell av samme båten og med nesten tomme tanker og helt nystoffet gjorde den 17-18 knop uten noe last ombord. Marsjfart 13-14 knop. Nimbus 2600 ble senere levert med TAMD 31 motor, tror den hadde en maksfart på 20-21 knop. Den går vel rett plass i motorrommet, bare å sette på en tyngre propell. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Som rusken nevner tamd 31p, opp til 150 hk, eller kad 32, mener den har opp til 170 hk i de siste utgavene. Disse to vil antagelig gi det enkleste motorbyttet. Dette er også motorer som går for å være rimelig solide. Å gjøre noe med motoren du har tror jeg er glemme sak, i forhold til fartsøkningen du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Nimbus69 Svart 24.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Takker for svar og tips? Ser ut at eg må bytte til ca 170 hk for og få ønsket fart.. Såg det var samme typ båt med en 174hk, og den hadde toppfart på 26knop, og det holder lenge tenker eg. Da får eg bare finne meg en passende motor og eventuelt en propell som passer, og skulle det være noen av dere som har et tips ang motor til salgs, så gjærne gi meg et hint?? Ha en fin båtsommer⚓️??? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.April.2019 Link til dette innlegget Svart 24.April.2019 Når du skal øke effekten med over 60%, så må du også sjå om propellaksling er beregnet for dette. Det er godt mulig du må opp i dimensjon på aksling og hylse også. Sitér dette innlegget Link to post
Nimbus69 Svart 29.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Ja, må nok muligens inn med en større dim på aksling... får sjekke det ut. var innom Nimbus sin side, svensk, og der var en del nyttig info, kunne blant annet få ny komplett innredning med nye stoler, bord,trekk dyne puter og kalesje, alt nytt innvendig for ca 60000.- men er det vert det? Vil man få det igjen ved et eventuelt salg om noen år? Rekner med at eg kommer til og bytte om noen år til litt større båt... Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Svarer er vel nei. Du vil ikke få det igjen. Og er dette en båt som tåler 26 knop? Hvilket skrog har disse? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.April.2019 Link til dette innlegget Svart 30.April.2019 Om du allerede tenker på å bytte båt, spar pengene til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.