jotto Startet 21.April.2019 Del på Facebook Startet 21.April.2019 Jeg har to batterier i båten; et bly/syre startbatteri og et AGM til forbruk. Det står et BEP skillerelé mellom dem. Disse lades normalt av påhengsmotoren, men av og til er det jo greit å toppe opp med landstrøm etter en lang dag med forbruk eller etter etter mye start/stopp. Jeg har en CTek M200 lader fast tilkoblet forbruksbatteriet slik at jeg enkelt kan plugge inn en kabel til landstrømstolpen i havna innimellom. Jeg tror det kan være lurt å lade startbatteriet også innimellom, så da prøver jeg å finne en praktisk løsning for å lade begge samtidig. Hva er å foretrekke av 1) Koble CTek-laderen på startbatteriet og la hovedbryteren for start stå på. Da lades begge batteriene i parallell over skillereléet. Jeg er usikker på om dette er gunstig siden det er snakk om batterier med litt forskjellig batterikjemi (bly/syre og AGM) og om dette forvirrer laderen. 2) Bruke to mindre ladere av denne typen: https://seatronic.no/strom/batterilader/pro-user-batterilader-med-bluetooth-12v-24v-7-5a Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Alternativ 2) Men ladere skal helst alltid ha kapasitet minst 10% av batteriets kapasitet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sleipnern Svart 21.April.2019 Del på Facebook Svart 21.April.2019 Hei sett lader på Agm modus (snilleste lademodus av de to) og lad via skillerele. Gjør dette med mine 4 blysyre forbruk og 2 agm start ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.