Jump to content

Parallell-lading av bly/syre og AGM batterier

jotto

Recommended Posts

Jeg har to batterier i båten; et bly/syre startbatteri og et AGM til forbruk. Det står et BEP skillerelé mellom dem. Disse lades normalt av påhengsmotoren, men av og til er det jo greit å toppe opp med landstrøm etter en lang dag med forbruk eller etter etter mye start/stopp.

Jeg har en CTek M200 lader fast tilkoblet forbruksbatteriet slik at jeg enkelt kan plugge inn en kabel til landstrømstolpen i havna innimellom. Jeg tror det kan være lurt å lade startbatteriet også innimellom, så da prøver jeg å finne en praktisk løsning for å lade begge samtidig. 

Hva er å foretrekke av

1) Koble CTek-laderen på startbatteriet og la hovedbryteren for start stå på. Da lades begge batteriene i parallell over skillereléet. Jeg er usikker på om dette er gunstig siden det er snakk om batterier med litt forskjellig batterikjemi (bly/syre og AGM) og om dette forvirrer laderen.

2) Bruke to mindre ladere av denne typen: https://seatronic.no/strom/batterilader/pro-user-batterilader-med-bluetooth-12v-24v-7-5a 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...