Jump to content

Tror pentrypumpen tatt kvellen


MR Swe

Recommended Posts

Hei,

 

Skulle teste det siste innen jeg ringte kranbilen for avtale hemting i dag. Det siste var sjekke vannet i kranerne på båten. Fyller opp vanntanken og slå på pumpen.. Merker direkt at den låter mye mindre en den gjorde tidligere.. Og det kommer ikke noen vann ut fra kranerne. Så tror pumpen er gåen. Forslag til ny pumpe til 3 tappesteder? båten er 31 fot.

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MR Swe skrev for 9 timer siden:

skal sjekke det.. hadde i ca 15 Lmed giftfri frostvæske i vinter for kraner m.m ikke skulle ta skade..

 

 

Er det noen grunn til at du bruker så mye frostvæske? Når en tapper ned vannet så er det jo ikke noe som kan fryse. Pleier å la det renne litt frostvæske gjennom utløpet fra vasker og do for å "dra med" evt vann og for å få det ut i ventilene så de ikke kan fryse pga vann som henger igjen i systemet. Har tre vasker og tre kraner og bruker et par liter totalt. 

 

Bruker aldri kjemikalier på "drikkesiden" av vannsystemet. Det kobler jeg fra slangene ved trykkvannspumpa og ekspansjonstanken. Så åpner jeg ventilen på varmtvannstanken så den tappes ned og skrur av dusjhodet på dusjen på akterspeilet og også dusjhodet inne på badet. Har fungert uten problemer i "alle år". Fjern det som kan fryse, vann, og ingenting kan fryse. 

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 2 timer siden:

Noe som har erfaring av seaflo pumper. Fant en 41 serien 11liter/min 2.5 bar til bra pris

 

Handler dette om at du absolutt har lyst til å kjøpe ny pumpe?

 

Jeg er enig med flere over hee som mener at det ikke er noe feil med den gamle pumpa, den har bare ikke klart å suge opp vannet fra tanken enda. Full tank hjelper, da blir løftehøyden redusert. I tillegg kan det være nødvendig å suge på en åpen kran mens pumpa går for å få vannet frem til pumpa. Når du klarer å få vann inn i pumpa tipper jeg at pumpa virker helt fint. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 29 minutter siden:

Når du klarer å få vann inn i pumpa tipper jeg at pumpa virker helt fint. 

 

. . . . . etter at du har latt det renne og fått all luft ut av systemet. Glem ikke at varmtvannstanken (hvis du har slik) må være full før du eventulet setter på landstrøm til varmeelementet . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...