Jacop Startet 21.April.2019 Link til dette innlegget Startet 21.April.2019 .har en aurora 40" ledbar som lyser veldig godt, helt til det brenner opp i kablingen. Ifra ledningsnetter som fulgte med var det 2,5m2 kabel og 20 amp sikring, jeg skjøtet da disse kablene i god tro om at det ble rett. Kabler og sikringsholder har hatt litt for mye varmgang i seg. Hvilken ampere og kvadrat på kabel er rett? Ca 6meter til batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Jøss det er sjelden en ledbar drar særlig med strøm. Vanligvis godt under halvparten av oppgitte watt. Hva slags ledbar er dette? Og hvorfor går det ledning heilt ifra lampa til batteriet Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 (redigert) Hej Om den drar 400 W på 12 V behövs en säkring på ca 35 A och är det 6 meter till batteriet, alltså 12 m kabel fram och åter behövs en kabel på 25 mm 2, se monogram här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/artiklar/elsystem-kap-4-i-sxk-batparm Hälsningar Ove Redigert 21.April.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 (redigert) Jeg tviler på om led baren drar 400W, det er antagelig produsenten som oppgir at lysstyrken tilsvarer 400w med holgen lys.(eller noe) Her er en tilsvarende ledbar med "400W" Leser man tekniske data drar den 184w og 15,3A http://www.xenonkungen.com/no/produkter/lysrampe/4d-curved-ledbars/4d-curved-ledbar-400w.html Redigert 21.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Jo ja jo - men hvis ledningene "brenner opp", så er det noe muffens ute og går. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 (redigert) Uansett selv med 184W i flg. Pipe's eksempel så bør du opp i kvadrat. Tabbellen under er av dårlig grafisk oppl. Men gir en pekepinn. Husk at lengden er ganger 2... frem og tilbake. En 20A sikring betyr at det ikke er reelt med 400W nominelt. Max 240 eller så har de drede på drage de som lagde denne lampa... så 180W reelt høres ikke så dumt ut. Med det vil 2.5mm2 i flg tabellen være greit for ett kort strekk , men ved 6m (×2) bør du opp på 10mm2, i flg tabell. Men sikring kan bli varm uansett kommer an på reell effekt i din lampe. En liten lunk eller så ... Bruker du forresten relee til å styre lampa?? Redigert 21.April.2019 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Jacop Svart 21.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 https://www.jddutstyr.no/bil-og-maskinbelysning/40-dobbel-marine-ledbar-med-5-watt-leds/ Det er denne, kun bryter imellom batteri og sola selv. Så 10m2..? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 10m2 blir sikkert bra men husk at ingen ting blir bedre enn svakeste punkt så ville brukt presskabelsko i tilegg. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Fra data for baren: Spenning: 9-36V Effekt: 400W Høres ut som du har 12V anlegg i båten. Disse nye LED-llyskasterne har innebygget spenningsregulering før LED. Det betyr at de gir samme lysmengde ut uavhengig av spenning inn så lenge spenning er innenfor grenser. Strøm vil da variere med spenning siden effekt er konstant. Det er dette du må dimensjonere kabler og sikring ut fra, og du ønsker sikkert å kunne bruke den uten at motor er i gang. Ville tatt utgangspunkt i 10V inn på elektronikken inne i lyskasteren. Dersom lyskasteren trekker 400W fra det elektriske anlegget vil strøm bli som følger avhengig av spenning: 09V - 44,4A 10V - 40,0A 11V - 36,4A 12V - 33,3A 13V - 30,8A 14V - 28,6A 15V - 26,7A Redigert 22.April.2019 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Timmeeh Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jeg hadde en kinaledbar på 300w en gang, den målte jeg strømtrekket på. Med ladespenning på 14,8v trakk den ca 19 ampere. Noen led var ødelagte men det stemte det altså. Så ville gått opp i dimensjon på kablene ganske mye. Helst 10 kvadrat ja men i nøden kan sikkert 6 kvadrat funke. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Er det ikke bare å måle strømtrekk for sikkerhetsskyld? Har inntrykk at det er store variasjoner på disse ledbarene ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jacop skrev for 13 timer siden: Det er denne, kun bryter imellom batteri og sola selv. Så 10m2..? pipe skrev for 13 timer siden: 10m2 blir sikkert bra men husk at ingen ting blir bedre enn svakeste punkt så ville brukt presskabelsko i tilegg. 10mm2 blir ikke bra om du satser på at ledbaren trekker 400W (33,33A) og avstanden fram og tilbake er 12m. Da bør du bruke 25mm2 kabel, og 63A sikring for å beskytte kabelen. Om du skal benytte mindre kabel og sikring enn dette, bør du måle strømtrekket, som TrikkerN Lønning anbefaler. (Det ligger en kabelkalkulator inne på baatplassen, og ellers på nettet. Der finner du riktig kabeltykkelse i forhold til strømtrekk og kabellengde). Husk sikring! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Jannmar skrev for 4 timer siden: 10mm2 blir ikke bra om du satser på at ledbaren trekker 400W (33,33A) og avstanden fram og tilbake er 12m. Da bør du bruke 25mm2 kabel, og 63A sikring for å beskytte kabelen. Jeg forholder meg til den nominele effekten er godt. under 200W så får resten være skryte watt uten rot i virkeligheten slik som høytaler watt på de fleste anlegg. Lampa kommer orginalt med 2,5 mm2 fast kabel og Duetch kontakt så alderi i verden om den trekker 400w/33,3A. Redigert 22.April.2019 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 pipe skrev 26 minutter siden: Jeg forholder meg til den nominele effekten er godt. under 200W så får resten være skryte watt uten rot i virkeligheten slik som høytaler watt på de fleste anlegg. Lampa kommer orginalt med 2,5 mm2 fast kabel og Duetch kontakt så alderi i verden om den trekker 400w/33,3A. Si ikke det. Lån deg et tang ampere meter og bli overrasket du også. Men hvor lenge har du på denne i slengen d? . Å finne moloen på tur inn tar vel ikke flere timer. Alt tåler litt overlast i korte perioder. Automatsikringer i hus er jo laget for å tåle en viss overlast i korte perioder. Og om du får spenningsfall så er jo ledbaren fornøyd med kun 9v også, så det er vel kun varmgang du trenger å bekymre deg for. Jeg la 2x2,5 kvadrat (altså 4x2,5 totalt) til min på 216w og har vel 4m lengde kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Timmeeh skrev for 1 time siden: pipe skrev for 2 timer siden: Jeg forholder meg til den nominele effekten er godt. under 200W så får resten være skryte watt uten rot i virkeligheten slik som høytaler watt på de fleste anlegg. Lampa kommer orginalt med 2,5 mm2 fast kabel og Duetch kontakt så alderi i verden om den trekker 400w/33,3A. Jeg vil fremdeles råde trådstarter til å ikke satse på diverse gjetninger og antakelser som blir fremført her på forumet. Mitt råd er at om han vil gå ned på kvadraten, og være sikker, - så mål strømtrekket. Han har jo allerede prøvd 2,5mm2 kabel, - og sier at "Kabel og sikringsholder har hatt litt for mye varmgang i seg". Det er derfor han ber om råd her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jannmar skrev 3 minutter siden: Jeg vil fremdeles råde trådstarter til å ikke satse på diverse gjetninger og antakelser som blir fremført her på forumet. Mitt råd er at om han vil gå ned på kvadraten, og være sikker, - så mål strømtrekket. Han har jo allerede prøvd 2,5mm2 kabel, - og sier at "Kabel og sikringsholder har hatt litt for mye varmgang i seg". Det er derfor han ber om råd her på forumet. En 6mm2 holder til minst 32a, i verste tilfelle. Og med båten igang har han vel 14v minst, og kanskje en volt spenningstap. 13v da, så med 400w blir det (I=p over U) 400/13 = 31 ish. Det er innafor det. Så det å legge 25 kvadrat er galskap. Støtter det å måle strømtrekket men har man ikke mulighet, ta høyde for 400w og noen volt spenningstap. Blir jo ikke verre enn det? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Koster jo ikke mer enn en halv båtlapper for et helt ok tangampermeteret for hobby bruk. Dette kan være veldig greit å ha i båten i utgangspunktet. ? Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Timmeeh skrev for 2 timer siden: Si ikke det. Lån deg et tang ampere meter og bli overrasket du også. Men hvor lenge har du på denne i slengen d? . Å finne moloen på tur inn tar vel ikke flere timer. Alt tåler litt overlast i korte perioder. Automatsikringer i hus er jo laget for å tåle en viss overlast i korte perioder. Og om du får spenningsfall så er jo ledbaren fornøyd med kun 9v også, så det er vel kun varmgang du trenger å bekymre deg for. Jeg la 2x2,5 kvadrat (altså 4x2,5 totalt) til min på 216w og har vel 4m lengde kanskje. Nesj, maks 5minutter av gangen, maks. Kabelsko og vago etc da? Er det noe og tenke på der? Det er vel jordingen som har smeltet helt i skjøtepunkt, der hvor det har blitt brukt wago Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jacop skrev 21 minutter siden: Nesj, maks 5minutter av gangen, maks. Kabelsko og vago etc da? Er det noe og tenke på der? Det er vel jordingen som har smeltet helt i skjøtepunkt, der hvor det har blitt brukt wago Da holder nok 6 kvadrat ja. Wago er vel bare opp til 4 kvadrat hvis jeg ikke husker feil, så den er vel ikke beregnet for så mye strøm. Med vanlig (hvermanns) kabelskotang klemmer man 6 kvadrat sko og skjøtehylser, det har fungert greit hos meg. Anbefaler ikke biltema sine da de er litt tynne i godset, så man får ikke klemt godt nok. Har mye biltema sko i båten jeg og det holder "greit nok", men ikke optimalt.. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Wago finnes til 6mm². Godkjent for 41A. Men i dette tilfellet er en ordentlig skjøt med hylser og krymp er virkelig å anbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Googla litt etterpå, så det var kommet noen nye varianter ja. Helt klart. Ordentlig krympestrømpe med lim er fint. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Angående effekten på 400W så tror jeg fortsatt inntil tang amperemeteret viser det motsatte at nominell effekt er mindre en dette. 400W er 400W enten du kjører med 9 eller 36V (var ikke det spennings-toleransen til lampa?) Strøm styrken derimot vil variere. Like fullt er lampa utstyrt med kun en 20A sikring fra leverandør(!). Det setter sine begrensinger og folk kan jo tenke sjølv hvordan de best skal få 400W gjennom en slik sikring over tid i ett 12V (14.5V) system. Kan bli vanskelig. Tok en titt på lillebror til denne lampa, en 200Watter som ved 12V trakk noe sånt som 7.5A eller deromkringish. Det er ikke 200W men 90W, gang det med to og 400Wattern vil trekke rundt 15A og 180W, omtrent som det PIPE refererte til tidligere. Da bør en 10mm2 fungere fint den stunda du har tenkt å bruke lampa. 22 hours ago, Jacop said: https://www.jddutstyr.no/bil-og-maskinbelysning/40-dobbel-marine-ledbar-med-5-watt-leds/ Det er denne, kun bryter imellom batteri og sola selv. Så 10m2..? Nå som strømstyrken muligens er avklart så bør du sjekke om bryteren du har valgt tåler denne strømmen. Litt kjipt om den sveises pga for høy strøm og står på uten å kunne slåes av. De fleste brytere tar kun 10A, noen klarer 20A. Alternativt kan du bruke ett relee. Det kan du montere skjult ett sted og så bruker du eksisterende bryter kun til å styre releet istedenfor. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
TrikkerN Lønning Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Det følger med ledningsnett med relé, står det. ? Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Apropos forhandleren her. Ser han skriver følgende "Dobbeltrad kraftig LEDbar som er oppgitt til vannvittige 400W og 22400L" Nå er jeg temmelig sikker på at det er krav til at importøren må kunne dokumentere produktets egenskaper. Spesielt for slike parametre som definerer produktet såpass markant som her. Nå fant jeg ikke den aktuelle forskriften jeg var på jakt etter men for bygg så gjelder følgende (Og jeg er temmelig sikker på at tilsvarende gjelder for blant annet lamper og andre elektriske varer, mener det har vert noen saker på dette før) (1) Produsent/importør/omsetningsledd/forhandler skal sørge for at egenskaper til produkter til byggverk er dokumentert og at produktdokumentasjon er tilgjengelig. (2) Dokumentasjon skal angi produktets egenskaper i henhold til relevant teknisk spesifikasjon og produktets opprinnelse. Dokumentasjon skal være på norsk eller et annet skandinavisk språk. Det er ikke tillatt å benytte uriktig eller mangelfull informasjon som er egnet til å villede om produktets lovlige bruk i et byggverk eller om produktets egenskaper. JDDutstyr må altså kunne dokumentere produktets egenskaper OG! det skal være tilgjengelig. Reell effekt og strømtrekk må også kunne sies å være relevant teknisk spesifikasjon for ett produkt som dette. En kommentar som t.d. "som er oppgitt til" er ikke tilstrekkelig til å dokumentere egenskapen til produktet, derimot så kan det villede. Og det er jo bare å se på denne tråden her hva mangelfull dokumentasjon fører til av diskusjoner. Redigert 22.April.2019 av zainka (see edit history) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Cerberus Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Altså denne lampen har 40 led og det står stort 5w led. Det blir meg bekjent 40*5=200w. Hvorfor det står 400w kan en jaggu spørre seg om. Også har vi dette med en 5w led kan fort heller bli 3 watt utnyttet sjøl om den i teorien kan draes til 5. Det er mangt slag en skal lese i reklamer som slett ikkje henger sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.