Jump to content

Fortsatt ikke satt ut båten din med DPH drev, sjekk dette før sjøsetting...

R.O

Recommended Posts

Blåser liv i denne igjen. Rett etter overtakelse av en 2009 modell med D4 og DPH drev, og rett etter at båten kom ut fra service,  opplevde jeg nå i påsken at båten ikke gikk i revers, dro jeg spaken bakover gikk det bare fortere forover. Situasjonen ble ikke bedre da jeg skjønte at den heller ikke gikk i fri! Bare tilfeldigheter som gjorde at jeg ikke gikk rett i brygga, eller i andre båter. Sønnen min på 12 stod i baugen, så det kunne fort blir en veldig kjip situasjon. 

Jeg vet enda ikke om feilen hos meg er samme som beskrevet her, venter på at noen har tid til å løfte den opp. Dersom det er tilfellet, og dette er en svakhet ved dette drevet, så er det utrolig at det ikke er en VP kampanje på dette - alle VP verksteder burde i alle fall sjekke og opplyse om den svakheten. Duoproppen på DPH drevet sitter godt i vannet, og det går relativt fort på tomgang. Kan bli mange «morsomme» episoder i trange gjestehavner fremover hvis dette er noe som begynner å svikte i stor skala etter 10-12år....

Ligner skremmende mye på opplevelsen jeg hadde i tråden det er linket til. Setter en femmer på at problemet er det samme.

Min båt gjør ca 4,5 knop på tomgang, og som du nevner øker farten forover når man drar spaken bakover siden giret ikke veksler, mens gass fungerer som normalt.

Kan fort bli både farlig og stygt, spesielt i en trafikkert og trang havn. Tenker med gru på utfallet om det skulle komme en padler eller gummijolle foran båten...

Dere to har min sterkeste medføelse da jeg har opplevd noe av det samme.
Jeg havnet opp på brygga og felte ett strømtårn.
Utrolig nok fikk båten minimale skader da baugen gikk over bryggekanten fordi båten satte seg ned bak når jeg ga utilsiktet full gass.

Noen år senere fikk jeg meg en ny støk da eier av en P40 bare måtte drite når han burde lagt til båten sin.
Trodde ett øyeblikk hjerte stoppet når jeg dro den i revers og det skjedde ingen ting.
Flasch backen slo inn og det gjorde reversen også.
Min første opplevelse med elektronisk VP gear/gass hendel som da opplevdes som utrolig treig.

Redigert av pipe (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...