dennrick Startet 21.April.2019 Link til dette innlegget Startet 21.April.2019 Påsken er avsluttet og jeg har hatt svært så hyggelige båtnaboer på utsiden, fire båter på maks. De gangene jeg ligger lengre ut, så går jeg over de andre båtene som en katt, dvs så lydløst som mulig, og uten sko, og jeg forklarer også dette til barna. Ingen av de jeg har hatt som naboer i Påsken tenker som meg. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sequoia Svart 21.April.2019 Link til dette innlegget Svart 21.April.2019 Jeg/vi gjør det samme som deg/dere. Vi går uten sko og vi følger i tillegg dollbordet via baugen i stedet for å gå korteste vei direkte over dekk da det lager mer lyd. På Gullholmen for et par år siden tok vi såpass hensyn at eier av innerste motorbåt sa det var greit vi passerte via badeplattformen hans, enda det var litt "gjennom stua". For mine døtre ble det da mye enklere å passere på egenhånd. Båter som lå utenfor oss igjen tok ikke spesielt hensyn. Jeg opplevde til og med at en snublet i vinduspusseren(!!!) min og smalt langflat på dekk. I fjor opplevde jeg en stor kar på sikkert 110-120 kg som tråkket direkte på rekka mi, og ikke der det var støtte men midt i mellom. Merkelig den ikke ble blyd permanent. Kun ren latskap. Høres ut som vi burde ligge oftere longside sammen, dennrick. Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Vi melder oss inn i klubben. Senest i dag snakket vi om å få lagd noen plastskilt med sko forbudt for å henge ved åpningen i rekken. Kanskje vi kunne tegnet ønsket rute via fordekk på samme skilt, eller klistret merker men fotsåler som gikk rundt fordekk. Det siste blir vel å bra det litt langt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Den årlige greia fra folk som ikke bør ligge i gjestehavn når det er mye folk der. Om en ikke kan ha folk med sko på over dekk må man betale for å få egen plass gjennom ordninger som dockspot osv, ikke ligge i "billige" gjestehavner og prøve å dirigere vanlige folk til å gå barbeint i påska :-D Og ja, en må ta for gitt at vanlige folk på båttur ikke har den minste peiling på akkurat hvor og hvordan man skal gå over dekk på en båt. Om det ikke er til å leve med, da må man for all del ikke ligge i gjestehavn i påska, eller i andre populære perioder, eller betale det lille ekstra det koster å få egen plass hvor det ikke kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Om en ikke tåler at folk går over båten sin med sko på bør en holde seg hjemme. Maken til sytkuker har jeg da aldri hørt maken til. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Tar alltid av meg skoene selv, så lenge ikke dekket er vått. Men opplever sjeldent at de utenpå meg gjør det samme - og har vel bare akseptert at slik er det. Hadde en utenpå meg engang med fire unger som løp at og fram mellom land og båt. På morgenen tror jeg han hadde litt dårlig samvittighet, for da stod han plutselig på dekk hos meg og vaska båten (min) Men ja, ligger du i gjestehavner/populære naturhavner, er det bare å forvente Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Det er jo slik at skal man på tur med båten, gammel eller ung, så må man gå over andres båter. Å forvente skoskift synes jeg er å trekke det litt langt. Det finnes vel ikke noe hyggeligere enn å kunne tilby en trygg og god passasje for den som skal videre til ytterste båt. En sklisikker matte kan jo kanskje hjelpe å legge på fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Hvor er vanlig sunt båtvett tatt veien. En kan ikke forvente at folk tar av seg skoa for å gå på dekk. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
zainka Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Med en seiljåt som min egen blir det ganske enkelt. Folk vil ikke ned i sittebrønnen eller under masta. så da går de forran masta. En matte eller tre kan vise vei og ingen problemer, jeg har og mulighet for å lage åpning i rekka på begge sider så da velger folk å gå der. Ellers så er jeg så sky av meg at jeg unngår å ligge bredsides med andre og har kun gjort det med kjentfolk ... (<sigh> den setninga hørtes litt suspekt ut... ). Der er ikke fordi jeg ikke aksepterer trafikk fra andre, det føles faktisk helt greit, men synes det er en smule beklemt å måtte tråkke over andres båt selv. Ellers kunne det jo være interessant å høre om hva dere gjør når dere kommer til en plass hvor bredsides med vilt fremmede er så og si eneste alternativ... Hivere dere dere inntil etter en kort høflig frase eller ligger dere på været og trykker litt ,som meg, og snur? Synes ofte når jeg kommer slike plasser så sitter folk i båten ytterst og skuler bort på meg nesten som om de tenker, "fillern, skal han hit?". Sikkert feil av meg å tenke slik men hvor frimodige er dere? Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Martine29 Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Vi må da vel påregne å leve litt tett på andre likesinnede når vi legger inn til populære gjestehavner. Det er jo hærlig å legge til kai etter mange timer underveis. Nei, få ut fendere på yttersiden som invitasjon til andre trivelige båtfolk. Alternativet er jo å ligge i telt på Hardangervidda☺ Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jeg er litt pysete med å legge meg inntil andre, men ved flere anledninger har det ligget mange båter utenpå oss. Det blir ofte grisete på dekk, men så lenge folk ikke går rett over dekk, men følger dollbordene rundt, er dette problemfritt. Folk flest er flinke til å ta hensyn, og setter stort sett pris på å få ligge utenpå. Det jeg ofte har erfart, er at seilbåtfolk kvier seg for å ligge utenpå oss, men så fort jeg har bydd fram plass, kommer det alltid flere til. Det er vel kanskje sånn noen steder, at motor og seilbåter til vanlig ikke ligger utenpå hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Detta tror jeg vi har diskutert før ? jeg tar av meg skoene, som hovedregel. Dvs, det har skjedd at jeg har gått med sko, men da blir det en konkret vurdering der og da. mye regn, type båt, betongbrygge med løse steinpartikkler som følger skoene, om skoene er skitne, type sko, om det er lagt ut matte mm. Sågar har jeg gjerne en liten microfiberklut i jakkelomma og tørker av skoa om nødvendig, og for syns skyld. Jeg vet hvor forbanna mye arbeid som ligger i pen gelcoat og teak, og jeg har ingen planer om å forringe det hos andre. Dessuten går jeg gjerne i lette seilersko som det koster meg et tidels sekund å flippe av og putte i sekken om jeg på død og liv må gå med sko. Er det tørt på dekk, er det aldri grunn til å gå med sko på. Man kan avhjelpe situasjonen for andre, og lede de frem på dekk, særlig seilbåt, ved å henge ut fenderstep. Om jeg er ute med motorbåten, som har badeplattform, så er det helt greit om folk passerer bak, om forholdene ligger til rette for det. Typ tilsvarende båter innenfor og utenfor. Båter/ sovelugarer er jo ulikt plassert. Noen sover i forpiggen andre i akter, under en cockpit. Dersom muligheten byr seg er det ingenting i veien for å be naboer om å passerer forran eller bak om de kommer hjem seint på natt. Det setter jeg gjerne pris på. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Hvis man har et dekk som ikke tåler normal bruk, så må man jo bare holde seg borte fra longside plasser. Kan ikke fatte og begripe at man oppsøker travle gjestehavner hvis man ender opp med nervesammenbrudd av tanken på at andre går over båten sin. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Jeg syns ikke denne tråden behøver å få preg av kommentarfeltene i en avis fordi noen ikke liker tramping over dekk. Å bli kalt herrelem fordi man mener dette blir noe søkt. Vi er alle forskjellige, og det trådstarter i utgangspunktet søker, er vel folkeskikk når man går over dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Tom Rør skrev 3 minutter siden: Jeg syns ikke denne tråden behøver å få preg av kommentarfeltene i en avis fordi noen ikke liker tramping over dekk. Å bli kalt herrelem fordi man mener dette blir noe søkt. Vi er alle forskjellige, og det trådstarter i utgangspunktet søker, er vel folkeskikk når man går over dekket. Det er nå temmelig søkt å ligge longside i gjestehavn i påska og forlange at andre skal snike seg lydløst og barbeint som en katt over dekket også da ;-) I mine øyne søker trådstarter en plass i gjestehavn hvor han kan ligge baug/akter inn og ikke en longsideplass. Mao helt opp til trådstarter selv å unngå dette. ---- Husker i Fjallbacka en sommer så lå det et eldre ektepar i motorbåt innerst med to- tre seilbåter på utsiden. De laga så sur stemning at folk rett og slett ble forbanna. De satt å skula med hengegeip hver gang noen måtte over båten, og stakk gjerne ut hodet og slengte dritt etter de som gikk over. Uansett hvordan man gikk, som "snikende katt" eller hva som helst så var det feil. Ungene i seilbåtene ble redde for å gå i land og alle var veldig fornøyd når de til slutt dro. Det er ikke så mye å drøfte egentlig. Om man har det sånn må man ikke ligge i gjestehavn når det er mange andre båter der. Det grenser til frekt å prøve å legge skylda og ansvaret over på de andre gjestene i havna. Og det med folkeskikk er jo i "in the eye of the beholder". Folk beveger seg ulikt, noen er mer klønete enn andre, noen har tatt noen pils i sola og tar noen støttesteg, noen er gamle og stive i kroppen og beveger seg ikke mykt og smidig, noen unger glemmer seg og "spretter rundt", sånn er det i gjestehavn. Det er ikke riktig sted for absolutt for alle. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.April.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 (redigert) Takk for mange innspill og betraktninger omkring dette. Som nevnt innledningsvis hadde vi det veldig hyggelig i en svært travel havn med de naboene som kom og gikk. Det jeg ville med innlegget var egentlig ikke å klage, men snarere konstantere at det er en del som er langt fra lydløse når det først skal "trafikkeres" frem og tilbake til/fra egen båt. Dernest var jeg interessert i hva forsamlingen her tenker omkring dette. Jeg tenkte nok først og fremst på de som var veldig tidlig på farten når jeg fortsatt lå og sagde tømmerstokker. Jeg forsøker som nevnt å bevege meg ganske lydløst, men forstår at ikke alle tenker slik. Det er ikke slik at det er en absolutt forventning fra oss heller. Uansett, det er gode og interessante synspunkter dere kommer med. Uansett, vi lever et godt båtliv enten vi er i uthavn eller i en travel gjestehavn med mye farting over båten og dekk. Vi kommer garantert også til å fortsette med å oppsøke travle gjestehavner innimellom, og blir det litt møkkete, så er det ikke verre enn at det kan spyles vekk. Redigert 22.April.2019 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Pitbullo Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Kan man ikke bare legge en fillerye på dekk som folk kan gå på? Ha den i beredskap, og får man folk langside som ikke er forsiktig, legg denne ut og man sparer dekket. Billig forsikring, uten å skape unødvendig uhygge. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Som introvert sørlending er dette en noe ukjent problemstilling, men antar at det kan være problematisk for ytterste båt av en rekke på 14 og måtte forholde seg til gangreglemtet til de 13 andre skippere.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Ja. Noen båter er kanskje så fine at de ikke burde vært sjøsatt. I andre enden er de som gir totalt blaffen. Jeg er middels. Går med sko, gummistøvler, eller det som passer. De som ikke kan akseptere det, fortøyer gjerne jolla på utsiden. Det eneste kravet jeg har er at de som fortøyer på utsiden av meg ikke fester båten sin i riggen, rekkestøtter, wincher etc. Eller får de gjøre som de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Tar aldri av meg skoene om jeg går over andre båter.. Men som regel legger vi oss på motorbåter, og da er passering over badeplattform det enkleste.. Seilbåter er verre...da blir det over dekk.. Med seilersko og litt forsiktighet, så blir en knapt hørbar når en rusler over... Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 En god sammenligning blir at jeg forventer at bilen min får hardere medfart ved parkering langs vei vinterstid med brøyting en i egen garasje. Sikkert ikke lenge før noen banker igjenom et EU direktiv hvor all ferdsel i fritidsbåt skal gjøres barbent. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 Ida Marie III skrev 59 minutter siden: Tar aldri av meg skoene om jeg går over andre båter.. Men som regel legger vi oss på motorbåter, og da er passering over badeplattform det enkleste.. Seilbåter er verre...da blir det over dekk.. Med seilersko og litt forsiktighet, så blir en knapt hørbar når en rusler over... Jeg synes man skal borde midtskips og så følge dollbord forut og rundt. Blir knapt lyd inne i båten om man forserer ved å gjøre det slik. Badeplattformen vil jeg ikke bruke da man både ser "rett inn" til folk og kommer unødvendig nærme hvis de f.eks spiser middag. Men det meste løses ved å snakke sammen. Legger jeg meg utenpå noen andre pleier jeg alltid spørre hva de foretrekker. Men et slikt åpent spørsmål blir svaret normalt sett "gjør som dere vil". Kommer vi fra land tar vi alltid av oss på beina om det ikke er regnvær når vi krysser andres båter. Nå legger vi oss sjelden utenpå vrak men man ser jo fra tid til annen båter hvor jeg tenker at setter jeg skoen nedpå dekk der er det faktisk skoen og ikke båten som blir mer møkkete. Men som en annen skrev lengre opp så er "folkeskikk" subjektivt og man kommer ikke nærmere en fasit enn normen for hva flertallet sannsynligvis foretrekker. Så er det mange som er tøffe bak tastaturet i sofaen og pusekatter når man snakker med de ansikt til ansikt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.April.2019 Link til dette innlegget Svart 22.April.2019 En liten kuriositet: Vi lå for noen år siden longside i Kostersundet , innerst med 2-3 båter på utsiden. En dame, som nok var gjest i en av båtene på utsiden av oss, fant det for godt å ta veien via vår cockpit på sin vei utover mot egen båt. Vi satt der og spiste middag og jammen fant hun ikke det for godt å kommentere at det så godt ut i det hun passerte. Det hele skyldtes nok rett og slett uvitenhet og kanskje litt dumhet og var nesten litt søtt Forøvrig er jeg enig i at om en ikke tåler at folk går over dekk med sko så får en finne seg et annet sted å ligge! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 Det er en selvfølge at man tar av seg skoene og lister seg over når man trår på andres dekk hvis eieren av denne ønsker dette. Men dette har vært debattert her tidligere og mange her mener de har rett til å tråkke som dem vil på andres båter. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.April.2019 Link til dette innlegget Svart 23.April.2019 dennrick skrev On 22.4.2019 at 11.33: Det jeg ville med innlegget var egentlig ikke å klage, men snarere konstantere at det er en del som er langt fra lydløse når det først skal "trafikkeres" frem og tilbake til/fra egen båt. Dernest var jeg interessert i hva forsamlingen her tenker omkring dette. Jeg tenker at det er naturlig å ta av seg sko/støvler om man går inn i en båt, ikke på dollbord og dekk. Men når det er sagt ville det aldri falt meg inn å gå ombord med sko med sand eller grus under, verken på egen eller andres båt. Har forresten merket meg når vi har med gjester ut på tur som ikke er båtvante, at det er helt naturlig for folk å skritte rett inn i båten også med sko på. Ser jo også at svært få er nøye med hvordan skoene ser ut under. dennrick skrev On 22.4.2019 at 11.33: Jeg tenkte nok først og fremst på de som var veldig tidlig på farten når jeg fortsatt lå og sagde tømmerstokker. Hvis noen har behov for å gå over en annen båt på en tid av døgnet da det er innlysende at andre ennå sover (dvs. mellom kl. 05:00 og 12:00) bør det være normal folkeskikk å liste seg så forsiktig som mulig slik at det ikke blir lyder inn i båten. Kan anbefale heklet og tovede tøfler for lydløs passering over dekk. Kona har heklet slike til meg, hun klaget på at de gamle tøflene med skinnsåler lager skrittlyder i underetasjen når jeg beveger meg i stua hanto1 skrev for 23 timer siden: Som introvert sørlending er dette en noe ukjent problemstilling, men antar at det kan være problematisk for ytterste båt av en rekke på 14 og måtte forholde seg til gangreglemtet til de 13 andre skippere.. diaX skrev for 15 timer siden: Jeg synes man skal borde midtskips og så følge dollbord forut og rundt. Blir knapt lyd inne i båten om man forserer ved å gjøre det slik. Bra forslag til ny regel Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.