Jump to content

Krabbefangst (for dummies)


Wannskrækk

Recommended Posts

Det går fortere på denne måten som du beskriver arnstein,men det bør fylles mer enn 2-4 cm vann i gryten,dette for å få til en human avliving av krabbene,hvis det er så lite vann som du beskriver er det for lite,den vannmegden som du beskriver passer fint til blåskjell,ikke krabbe.

<{POST_SNAPBACK}>

Er enig i at det ikke blir noen brå død og som så ikke helt etter forskriften kanskje. Litt krafsing får man jo med den vanlige metoden også. For å gjøre dette humant skal man ha en stor vanngryte, som ikke fylles med krabbe. For ellers blir det seigpining igjen pga. vannavkjølinga fra de kalde krabbene.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Flott, faglig respons! Dette er jo utrolig bra; sender ut et may-day, og blir skikkelig opplyst. Nå mangler jeg bare en pekpinn på om det faktisk er noen mening i å prøve teinene innefor Mølen, eller ikke. Blåskjell blir det uansett, og mariells metode vil bli utprøvd.

Prøvde en gang med damping i egen kraft, med ørlite fersk koriander, og litt hvitløk. Minnes at det var godt.

Link to post
Share on other sites

Se forskriften hos Fiskeridirektoratet §33 (4) og §34a...

<{POST_SNAPBACK}>

Takker og bukker :yesnod: Slik jeg forsto dette gjelder følgende for krabbefiske ved feriehuset mitt på Sunnmøre: Teinene skal stå på minst 10 m dyp i perioden fra 1. juni - 16. september kl. 0800 (Møre og Romsdal fylke), mens de etter 16. september kl.0800 fram til 1. juni kan stå på den dybde en selv velger.
Link to post
Share on other sites

Hei

Når vi først prater om dette

Er det ikke noe som ikke skal spises på krabbene?

 

Kanskje man skulle våge seg innpå å spise krabber igjen :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er bare en måte å finne ut om det er verdt å sette teiner rundt Håøya, og det er å prøve. Det er helt klart ikke mange som har gjort det før derer de siste årene i alle fall. I deres favør kan man si at undervannsfaunaen (og floraen) er på frammarsj i indre Oslofjord. Mye strøm i området, så dere bør bruke mye søkke/vekt.

 

Det finnes krabbe i området i alle fall, har sett det under dykking. lyke til.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Til krabbekokerne!

 

Jeg leser mange fine måter å tilberede krabben på. Selv fikk jeg et tips fra en gammel fisker om å bruke sukker som tilsetting i krabbegryta.

 

Bruk halparten mengde SUKKER som du bruker salt.

Altså 2 dl salt vil si 1 dl sukker.

 

 

Jeg testet dette ut, og har etterpå sverget til sukker ved både krabbe og hummerkoking (hummer kun etter 1.okt.)

 

Andre med denne erfaringen?

 

DETTE FUNKER :cheers:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Min svigerfar pleide å merke teinene med navn og telefonnummer, sette dem på 20-30 meters dyp, ha et kraftig tau et stykke innover mot land, gikk så over til tynnere tau med en stein på skjøten slik at tauene lå på bunnen, og siste tau var nærmest sytråd som ble forankret i land. Hvorfor? Jo, "gode naboer" stjal teiner som ravnen hvis de så en blåse på sjøen. Teinene fikk stå i flere dager, og de var vanligvis fulle av krabber når han tok dem opp. Agnet ble nemlig lagt i en finmasket sylinder slik at krabbene ikke klarte å få det ut. Jeg har 15 teiner laget av svigers. De veier ikke mye (består av sildnot og minkfarmnetting) og er flotte å fange krabbe i.

 

Men et spørsmål: Var han lovlydig når han lot teinene stå over helgene?

Redigert av Motordoktoren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min svigerfar pleide å merke teinene med navn og telefonnummer, sette dem på 20-30 meters dyp, ha et kraftig tau et stykke innover mot land, gikk så over til tynnere tau med en stein på skjøten slik at tauene lå på bunnen, og siste tau var nærmest sytråd som ble forankret i land. Hvorfor? Jo, "gode naboer" stjal teiner som ravnen hvis de så en blåse på sjøen. Teinene fikk stå i flere dager, og de var vanligvis fulle av krabber når han tok dem opp. Agnet ble nemlig lagt i en finmasket sylinder slik at krabbene ikke klarte å få det ut. Jeg har 15 teiner laget av svigers. De veier ikke mye (består at sildnot og minkfarmnetting) og er flotte å fange krabbe i.

 

Men et spørsmål: Var han lovlydig når han lot teinene stå over helgene?

<{POST_SNAPBACK}>

Kjøper denne metoden! Det løser vel også problemene med blåseri skipsleia, tau i propellen osv.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at krabbe bare går på ferskt åte, så å la teinen ligge ute i flere dager i strekk uten å skifte åte ikke er noe vits (om en ikke vil ha hummer da, og det vil en jo ikke i fredningstiden).

<{POST_SNAPBACK}>

Hei tj

 

Krabbene på Sunnmøre må være så grådige at de ikke bryr seg om dette de da (Sunnmøringer :lol::lol::lol: ) for jeg har ikke merket noe mindre iver etter sei som har ligget et par-tre dager i teinene. Fikk i løpet av 3 dager hele 21 krabber i ei teine (delbar plast-teine)! Men den var det flere hele fisk (sei) i som åte.

Link to post
Share on other sites

Heller mot å gjøre et forsøk rundt Håøya, selv om det er mye som skal skje på en liten helg. Pero har sett dem, og en dykkerkompis melder det samme. Selv har jeg aldri dykket nord for Tarifa (Spania, utsikt mot Tanger), og dette er ikke turen for å endre på det..

Ettersom vi også er ute etter den 16.9. kan vi fosøke litt forskjellige dybder. Har ikke store forventninger, men spennende er det uansett. Har ennå ikke funnet teiner, men skal forsøke flere av de nevnte kjedene på lørdag. Foreløpig har jeg rukket å sjekke varmeren i båten, dynamo og batterier. Det blir spennende å teste ny bruktbåt under litt mer rufsete forhold.

Link to post
Share on other sites

Min svigerfar pleide å merke teinene med navn og telefonnummer, sette dem på 20-30 meters dyp, ha et kraftig tau et stykke innover mot land, gikk så over til tynnere tau med en stein på skjøten slik at tauene lå på bunnen, og siste tau var nærmest sytråd som ble forankret i land. Hvorfor? Jo, "gode naboer" stjal teiner som ravnen hvis de så en blåse på sjøen. Teinene fikk stå i flere dager, og de var vanligvis fulle av krabber når han tok dem opp. Agnet ble nemlig lagt i en finmasket sylinder slik at krabbene ikke klarte å få det ut. Jeg har 15 teiner laget av svigers. De veier ikke mye (består av sildnot og minkfarmnetting) og er flotte å fange krabbe i.

 

Men et spørsmål: Var han lovlydig når han lot teinene stå over helgene?

<{POST_SNAPBACK}>

Det mener jeg han var. Regelen sier at man ikke har lov til å sette eller trekke redskap på Søndag, men det kan godt stå i vannet over helgen. Når det gjelder teiner så tror jeg ikke det er regler for hvor lenge disse kan stå. Men ettersom det er ulovlig å agne garn så skal ikke disse står mer enn 2 eller 3 døgn.

Link to post
Share on other sites

Heller mot å gjøre et forsøk rundt Håøya, selv om det er mye som skal skje på en liten helg. Pero har sett dem, og en dykkerkompis melder det samme. Selv har jeg aldri dykket nord for Tarifa (Spania, utsikt mot Tanger), og dette er ikke turen for å endre på det..

Ettersom vi også er ute etter den 16.9. kan vi fosøke litt forskjellige dybder. Har ikke store forventninger, men spennende er det uansett. Har ennå ikke funnet teiner, men skal forsøke flere av de nevnte kjedene på lørdag. Foreløpig har jeg rukket å sjekke varmeren i båten, dynamo og batterier. Det blir spennende å teste ny bruktbåt under litt mer rufsete forhold.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er 1.10 dybdebegrensningen på strekningen Svenskegrensen til og med Vest-Agder opphører.

Link to post
Share on other sites

Hei tj

 

Krabbene på Sunnmøre må være så grådige at de ikke bryr seg om dette de da (Sunnmøringer :lol:  :lol:  :lol: ) for jeg har ikke merket noe mindre iver etter sei som har ligget et par-tre dager i teinene. Fikk i løpet av 3 dager hele 21 krabber i ei teine (delbar plast-teine)! Men den var det flere hele fisk (sei) i som åte.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol::lol::lol::lol::lol::lol::lol:

 

Flere hele fisk av litt størrelse har jeg aldri prøvd å fiske med.

Synes det har vært så lite fisk å få i år at det nesten ville vært for råflott...

Link to post
Share on other sites

Noen i Osloområdet som har sett disse billigteinene noe sted i det siste, Har vert på to Europrisbutikker pluss Biltema "NADA".

Tenkte jeg skulle ut å prøve lykken (med godt merkede teiner) i helgen.

Hurtigsvar please, det er jo ikke så lenge til helgen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hallo!

Jeg vet ikke helt hva jeg skal fylle den rapporten med ;-(

Iallefall ble hele Lørdagen i tillegg til noe av Fredagskvelden brukt til fangst av en 300g`s "torskefaan" unskyld uttrykket, men jeg har aldrig brukt så mye tid på så lite før. Menmen Lørdagskvelden, rett før kampen ble teine med den tilhørende torsken lempet ut på nordsiden av Ramvikholmen (utenfor Tofte). Sto spent opp på søndagsmorgen og tøffet i retning av den nyinnkjøpte fangstredskapen, haler tauet opp tungt som det er. Her må det da være mye krabbe. Ser noe lyst som kommer tilsyne der langt nede i vannet, dette må jo bare bli bra.

Teina er oppe, det som lyste så fint der langt nede i vannet viste seg å være buken på den fisken jeg brukte Lørdagen på. Ellers hadde den fått selskap av to små sjøstjerner, utenom det var det tomt.

Men, hadde en fin tur, har tatt en liten pause og lagt meg inntil H Øya.

Skal jo ha litt mat da, på hjemveien. Selvom jeg nok får nøye meg med medbragte kyllingvinger. Det smaker jo godt det og.

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...