Jump to content

Krabbefangst (for dummies)


Wannskrækk

Recommended Posts

Vi planlegger en 2-3 døgns guttetur i Drøbakssundet i løpet av september. Vi skal fiske, både dypt og grunt, pilke (Mølledjupet) og dorge. Det blir blåskjellraking, hvis meldingene tilsier det. Men så var det krabbe da: Er det krabbe f.eks. rundt Håøya? Teiner, hvor kjøper man dem? IKEA? Agn, -er makrell noe å satse på? Hvor dypt bør de stå? Over natta? Noen lover og regler? Svært takknemlig for alle svar, har som det går frem her null peiling på dette.

Link to post
Share on other sites

Krabbe rundt Hå øya? Hakke peiling.

 

Mulig det er litt seint på sommeren, men sammenlegbare teiner selges på Europris, Biltema?, OBS etc.

Disse er greie nok til hobbybruk.

 

Husk stein som søkke i teina

 

Makrell er ypplig som åte. Du kan legge nyfisket makrell i åteposen, men det beste er om den er et par dager gammel.

 

Teiner SKAL stå dypere enn 25 meter.

 

Blåse skal merkes med navn og telefonnummer.

 

Please: bruk synketau. Og ikke plaser teina mitt i leia, les litt her

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14638

 

Skitt fiske

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Teiner SKAL stå dypere enn 25 meter. 

Trodde dette var sesongbetinget. Om det er rett - er det noen som i så fall vet når overgangen er? Vil tro 25m gjelder ennå i alle fall.
Link to post
Share on other sites

Trenger ikke teiner for å fange krabbe.

 

Beskrivelsen jeg nå ikke beskriver er ikke omtalt i regelverket til Fiskeridirektoratet etter det jeg kan se... Uansett.

 

- Det kan hende at noen tar seg en tur ut på fjorden en kveld når mørket senger seg på en sen høstkveld. Helst når det er max flo. En kunne tenke seg å ha med lommelykter, hageriver, håver med lange skaft og noe å ha det en kan finne krypende oppover svabergene i. Vel utpå kunne en tenke seg å finne st passelig sted med fast bunn (ikke gjørme/leire) som skrår opp mot et svaberg el.l. Her kan det hende at en stopper båten inn mot svaberget, bruker lyktene for å se ned i sjøens dyp. Heldige kan da se krabber som er på vei opp. En kan da være uheldig å få en i håven, og da er eneste måten å få den ut på å ta den opp i båten i dertil egnet beholder.

Pass bare på å ikke hvelve båten i prosessen. Vel hjemme kunne en tenke seg å finne en stor gryte med vann som kokes med mye salt. 2dl / 10 l vann. Hvis en koker så kan en jo la det fortsette i ca. 1 1/2 time. Med de unevnelige oppi selvfølgelig. Etterpå må en la de avkjøles en god stund før den iskalde hvitvinen åpnes.

 

SailorBoy

Link to post
Share on other sites

Båtplassen svikter aldri! Dette er nyttige svar for en fersking som meg. Har forøvrig hørt at det er veldig bra rundt Mølen, men kvier meg litt for å dra dit pga. rykte om "fastboende". Men de er kanskje vennligsinnede, om høsten? Kan jo hende Mølen har en plass ledig og, hvis været blir dårlig nok. Skal jobbe litt med snørelengde, stein ol. Dette er jo bare et forsøk, med 2-3 teiner.

Og til Gladiator; -jeg har en sånn lommelykt til å plugge i lighter-kontakten, med halogen-pære i.

Hadde vært interessant om noen kunne bekrefte eller avkrefte om man må så langt ut som Drammensfjorden. Men det er kanskje akkurat det vi må finne ut selv. Rapport følger i Oktober.

Link to post
Share on other sites

Beklager, Sailorboy! Ble litt vippet av pinnen av å ha fått min første stripe. Men saltvannstipset er jo ok det og. 1,5 time høres lenge ut? Da må jeg ta med en separat brenner og, for å bruke på land. Har en Multifuel, som jeg kjører på bensin. Dette begynner å bli et helt prosjekt, men blir det 2 krabber med innhold, er det verdt det. Blåskjell skal vi uansett ha.

Link to post
Share on other sites

Legg dem i kokende saltvann, gjerne sammen med litt tang.

 

Koketid: Jeg vil si max 20 minutter.

 

Alternativt: Legg dem i kokene saltvann. La vannet koke opp igjen og slå av varme. La krabbene ligge i kokevannet til det er avkjølt ca 40 grader.

 

Personlig liker jeg krabba naturell uten for mye dikedarier.

 

Forskjelligt krydder som enkelte putter i kokevannet: Pepper, dill, sitronpepper har endog sett en som putta enebær i gryta.

 

PS. Krabbene i Vestfold skjærgården er velfylte nå. Har faktiskt vært det siden begynnelsen av August.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Koketid: Jeg vil si max 20 minutter.

 

Alternativt: Legg dem i kokene saltvann. La vannet koke opp igjen og slå av varme. La krabbene ligge i kokevannet til det er avkjølt  ca 40 grader.

<{POST_SNAPBACK}>

Svigerfar bruker å koke opp sjøvann tilsatt litt ekstra salt, legge i krabbene, koke opp igjen og koke i 20 minutter, for så kjøle ned igjen med sjøvann...

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en onkel som levde av dette med krabbefiske så jeg vet litt om dette.

Kok opp sjøvann legg i krabbene, fra det begynner å koke igjen så ta tiden (20min) løft krabbene ut av vannet for å avkjøle seg i friluft. Slå gjerne en bøtte eller to for å få bort skum og slikt. De er ferdig kokt når kjøttet løsner fra skall eller beinet om du vil.

Jeg ville ikke latt de avkjøle seg i kokevannet, da kan vel vannet trekke inn i krabbene.

Link to post
Share on other sites

Mitt tips hva angår egning er å ha mye åte i teinen, aller helst fersk fisk eller fiskeavskjær fra sei eller torsk. Dersom agnet er gammelt er det hummeren som går i (synd...). Koketid 20-30 min avhengig av størrelsen på krabben. Kokes (trekkes) i sjøvann, og for å drive dette til vannvittig feinschmekkeri; sjøvann fra det stedet du tok krabben. Avkjøles i kokevannet.

 

Var det noen som hadde fisket i Vetsfold - gode tips om steder i Tjømetraktene mottas med takk.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Krabbene skal avkjøles i friluft.

<{POST_SNAPBACK}>

At de SKAL det ene eller andre er jeg ikke enig i. Jeg pleier å la de avkjøle seg i kokevannet da jeg synes at dessto lengere de ligger i vann dess saftigere mener jeg spesielt klørne blir. Sikkert smak og behag og forskjellen er ikke stor. Har man ikke stor nok gryte eller har for mange krabber, må de tas ut og avkjøles i luft alikevel, legges da helst på ryggen.

 

Små krabber 10 min.

Medium 15 min.

Store 20 min.

 

Som med reker eller kreps kan klokjøttet bli seigt ved for lang tids koking.

Lar man de avkjøle seg i kokevannet kan man korte ned litt på koketiden.

 

Har man vin til krabber benyttes sitron, ved øl kan man bruke både sitron og diverse vinedikker.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en onkel som levde av dette med krabbefiske så jeg vet litt om dette.

Kok opp sjøvann legg i krabbene, fra det begynner å koke igjen så ta tiden (20min) løft krabbene ut av vannet for å avkjøle seg i friluft. Slå gjerne en bøtte eller to for å få bort skum og slikt. De er ferdig kokt når kjøttet løsner fra skall eller beinet om du vil.

Jeg ville ikke latt de avkjøle seg i kokevannet, da kan vel vannet trekke inn i krabbene.

<{POST_SNAPBACK}>

Din onkel er helt i takt med hva som er god prosedyre for krabbekoking. Dette var er en metode jeg også brukte helt til jeg hørte hva en kineser sa. Han synes det var en merkelig og langdryg prosess det vi holdt på med. Koke opp masse vann for så koke ut innmaten av krabben.

 

Hans råd er som følger. Ha ca. 2-4 cm ferskvann i kjelen. Siden krabben skal dampes hjelper det ikke med saltvann. Kok opp. Fyll opp med krabbe. På med lokket, gjerne med lodd for å få opp damptrykket. Damp/kok i 20-25 minutter etter oppkok. Har praktisert metoden i sommer med veldig godt resultat. Og så rakst da.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det går fortere på denne måten som du beskriver arnstein,men det bør fylles mer enn 2-4 cm vann i gryten,dette for å få til en human avliving av krabbene,hvis det er så lite vann som du beskriver er det for lite,den vannmegden som du beskriver passer fint til blåskjell,ikke krabbe.

Link to post
Share on other sites

Blir noe avsporing men shit au.

 

 

Alternativ til vanlig damping av blåskjell i litt saltvann eller hvitvin.

 

 

FLØTEDAMPEDE BLÅSKJELL

Fres hakkt løk i en kjelen med ett par spiseskjeer god oliven olje.

 

Når løken er mør (1-2 minutter) ha i blåskjellene og fløte så 1/3 del av blåskjellene dekkes.

På med lokket og damp i 2-3 minutter til skjellene åpner seg.

Er man glad i dill, så kan litt brukes

 

Server skjell og saus i dype talerkner . Dypp loffskiver nedi "fløtesausen" den smaker himmelsk.

 

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing må vel tolereres,enig i at oppskriften din ser god ut.NB,jeg mener også at hvitvin er best å dampe blåskjell i,vannmengden var bare for å ilustrere at det ikke var nok til krabbekoking.Jeg jobber med dette til daglig,er kjøkkensjef av yrke,så dette har jeg litt greie på.

Link to post
Share on other sites

Litt avsporing må vel tolereres,enig i at oppskriften din ser god ut.NB,jeg mener også at hvitvin er best å dampe blåskjell i,vannmengden var bare for å ilustrere at det ikke var nok til krabbekoking.Jeg jobber med dette til daglig,er kjøkkensjef av yrke,så dette har jeg litt greie på.

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Hallo kolega :flag:

 

Jobber som stuert på bøljan blå. Tidligere kjøkkensjef på ett par hoteller.

 

PS. Enig med deg når det gjelder vannmengden i krabbekjelen.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...